3 260 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Kaminen rökfyller källaren...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 515 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 515 inlägg
10 år har jag bott i huset (med ett litet avbrott... ) då har det alltid bara varit att lägga in 3 tunna vedbitar och 2 tändkuber, låta det ta sig och sen har den varit redo för lite grövre bitar och elden är igång.
Nu provade jag göra likadant, hela källaren blev rökfylld, såg hur det bolmade ut rök ur kaminen. Öppnade alla fönster i källaren och vädrade ut.
Läste att man ska värma skorsten först. Satte in 4st värmljus i kamin och lät dem brinna ut där inne. När jag öppnade dörren så känner man fortfarande hur det blåser anmärkningsvärt kallt.
Läste att man kunde värma med ihopknycklat papper, så jag provade ju det.. Rökfyllde källaren en andra gång ...
Vad fan händer? det har inte krånglat en enda gång på 10 år och jag gör precis likadant. Mig veterligen är den enda skillnaden nu mot tidigare att vi har värmepumpen på 18 grader istället för 19, annars är husets förutsättningar identiska.
När det bolmade rök för fullt öppnade jag alla tre fönster och gav det ett par minuter, men det lugnade aldrig ner sig..
Nu provade jag göra likadant, hela källaren blev rökfylld, såg hur det bolmade ut rök ur kaminen. Öppnade alla fönster i källaren och vädrade ut.
Läste att man ska värma skorsten först. Satte in 4st värmljus i kamin och lät dem brinna ut där inne. När jag öppnade dörren så känner man fortfarande hur det blåser anmärkningsvärt kallt.
Läste att man kunde värma med ihopknycklat papper, så jag provade ju det.. Rökfyllde källaren en andra gång ...
Vad fan händer? det har inte krånglat en enda gång på 10 år och jag gör precis likadant. Mig veterligen är den enda skillnaden nu mot tidigare att vi har värmepumpen på 18 grader istället för 19, annars är husets förutsättningar identiska.
När det bolmade rök för fullt öppnade jag alla tre fönster och gav det ett par minuter, men det lugnade aldrig ner sig..
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Har tomten kanske fastnat i skorstenen? 
Skämt åsido,
Kolla så du har spjället öppet. När sotade du senast?
Skämt åsido,
Kolla så du har spjället öppet. När sotade du senast?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Vad har ni för väder idag? Är det en vedpanna du pratar om, eller en faktisk kamin? Det kan ju uppstå lock i skorstenen men eldar ni varje dag ska det väl inte vara några problem.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 515 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 515 inlägg
S Småbrukaren skrev:
Det är en täljstenskamin som vi eldar i då och då, idag är det -16 grader ute. Den sotades senast i våras om jag inte minns fel och vad jag förstått ska det inte sotas oftare än varannat år så som vi använder den.
Vi eldade senast för 3 dagar sedan och då var det problemfritt. Jag reagerade dock på att elden dog frammåt slutet av eldningen, vilket jag inte varit med om tidigare. Alltså att elden tröttnade före veden var slut.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 515 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 515 inlägg
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Kan ju vara en köldpropp, prova med en tändkub och dörren öppen, gärna med vädring. Sedan matar du på med tändkuber så kanske du kan värma bort proppen. Värmeljus är nog för klena.
Precis, det är lätt att känna med handryggen om det är kallras. Då måste pipan värmas upp så draget vänder. Tändkuber ryker inte så mycket. En liten glipa på en ytterdörr några minuter hjälper att vända på draget. Undrar om TS har stängt några luftventiler i kylan så det blivit större undertryck i kaminen?S Småbrukaren skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 515 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 515 inlägg
ClasseClas skrev:
Precis, det är lätt att känna med handryggen om det är kallras. Då måste pipan värmas upp så draget vänder. Tändkuber ryker inte så mycket. En liten glipa på en ytterdörr några minuter hjälper att vända på draget. Undrar om TS har stängt några luftventiler i kylan så det blivit större undertryck i kaminen?
Kaminen står i källaren, och nu har jag haft 2 källarfönster (i samma rum som kamin) öppna i över 20 minuter. Men det blåser rejält från skorsten fortfarande. Om jag tänder ett värmeljus och försöker ställa in i röret från kamin så är luftdraget (inåt) så starkt att det blåser ut ljuset.
Provade köra en kub nyss, i början gick det bra men sen börja det ryka in igen, osäker på hur mycket att värmen från kuben som når skorstenen dock när skorstenen blåser bort värmen och kuben ligger på botten i kamin. Eller menade du lägga in kuben direkt i röret i bakkant på kamin?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Några små värmeljus etc hjälper knappast om det är rejäl köldpropp.
Vi har haft motsv problem i många år med våran i övrigt utmärkta kakelugn, problemet är att det finns ett undertryck i huset pga nyare ventilationslösningar.
Så när kakelugnen ska tändas så kör jag en värmepistol i en anpassad masonitskiva med hål för värmepistolen, i luckramen till vedinkast/glasluckorna, Låter det vara på ca 5 min med litet extra luftintag för att eliminera undertrycket, ett öppet fönster eller så. Därefter tänder man kakelugnen med bra drag genom skorstenen och inga problem.
Vi har haft motsv problem i många år med våran i övrigt utmärkta kakelugn, problemet är att det finns ett undertryck i huset pga nyare ventilationslösningar.
Så när kakelugnen ska tändas så kör jag en värmepistol i en anpassad masonitskiva med hål för värmepistolen, i luckramen till vedinkast/glasluckorna, Låter det vara på ca 5 min med litet extra luftintag för att eliminera undertrycket, ett öppet fönster eller så. Därefter tänder man kakelugnen med bra drag genom skorstenen och inga problem.
Kör en 3-4 stycken är mitt tips, gärna nära skorstenen om det går. Tänd. Håll kaminluckan stängd ca 20 sek, glänta sen ett tag, håll igen luckan ca 20 sek, glänta sen, då bör det vända. Har det vänt kan du lägga på klen björkved med nävern nedåt. Luckan på glänt. När det tagit sig kan du fylla på mer och vartefter stänga luckan.S SueCia skrev:Kaminen står i källaren, och nu har jag haft 2 källarfönster (i samma rum som kamin) öppna i över 20 minuter. Men det blåser rejält från skorsten fortfarande. Om jag tänder ett värmeljus och försöker ställa in i röret från kamin så är luftdraget (inåt) så starkt att det blåser ut ljuset.
Provade köra en kub nyss, i början gick det bra men sen börja det ryka in igen, osäker på hur mycket att värmen från kuben som når skorstenen dock när skorstenen blåser bort värmen och kuben ligger på botten i kamin. Eller menade du lägga in kuben direkt i röret i bakkant på kamin?
Har det funkat förut så bör du kolla så du inte har ngt problem med spjället. Ingen ändring av badrumsfläktar? Köksfläkten är helt av?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktar"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 515 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 515 inlägg
H Harald Blåtumme skrev:Några små värmeljus etc hjälper knappast om det är rejäl köldpropp.
Vi har haft motsv problem i många år med våran i övrigt utmärkta kakelugn, problemet är att det finns ett undertryck i huset pga nyare ventilationslösningar.
Så när kakelugnen ska tändas så kör jag en värmepistol i en anpassad masonitskiva med hål för värmepistolen, i luckramen till vedinkast/glasluckorna, Låter det vara på ca 5 min med litet extra luftintag för att eliminera undertrycket, ett öppet fönster eller så. Därefter tänder man kakelugnen med bra drag genom skorstenen och inga problem.
Hej, efter att ha rökfyllt källaren tre gånger... (luktar asgott i hela huset nu...)
Så provade jag med varmluftpistol rakt in i skorstensröret, lät den blåsa i 5 minuter och kände sen. Då hade jag ett svagt drag utåt istället. Så nu har jag en brasa som går.
Men det är ju väldigt konstigt att det börjar såhär i år..
Det funkar ju när man har ström, men kaminen är ju lite av en backup ifall man inte har ström, utan värmepistol kan jag alltså inte elda..
Bonusfråga!
Hur får jag bort röklukten ur huset? Det luktar i hela källaren och hela entréplan förutom 3 sovrummen som tur är.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Det lägger sig med tiden. Jag hyrde en ozonair och körde i två dagar när vår kamin rök in i lägenheten. Det tog bort rätt mycket lukt. Moppade/torkade golvet, väggar och tak med luktdödande medel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden