5 129 läst ·
60 svar
5k läst
60 svar
Hur flytta min ved från källaren upp till braskaminen?
Jag tänkte ordna någon slags logistik för veden så att jag slipper gå med den uppför källartrappan. Tänkte använda en befintlig garderob där uppe och ev. köpa en färdig i källaren eller platsbygga den. Tanken är nog att köpa en liten vinsch som jag kan skruva fast i någon regel så att den hamnar i det lilla skåpet ovanför garderoben. Hur ska korgen utformas så att den löper lätt och smidigt genom hela konstruktionen? Finns det någon som har en liknande konstruktion som funkar så är jag jättenyfiken!
Du får gärna utveckla dina tankar...
En mathiss kanske fungerar.
Kan du inte strunta i att först bära ner veden till källaren så har du den på entréplanet redan från början, ska den upp ytterligare en våning är det i alla fall en besparing på 2/3 och då kanske det inte är jobbigare än att det gör sig med benen. Låter nästan lika jobbigt att först bära veden ner till källaren som upp en våning?
Du måste ju först ner i källaren och lägga veden in i korgen. Sen upp och tar ut veden ur korgen.volvo480fantast skrev:
Du slipper i så fall bara att bära veden upp för trappan. Men vägarna blir ju samma.
Om ni är två personer och ni winchar upp minst 2 korgar, blir det en besparing på vägarna.
Annars tycker jag, att det är en kul idé. Speciellt om man har en jobbig, brant källartrappa. Är ju en säkerhetsrisk att bära ved upp för en trappa.
Kanske bäst med flera ikea kassar. Då kan man tar hela kassen av winchen, utan det blir en massa plock.
Gör ett schakt i garderoben på planet, ända ned i botten av källaren.
Enbart en bottenplatta som kan vinschas upp till botten av garderoben ovanför (wire mitt i plattan?).
Kanske små hjur på sidan av plattan för minskad friktion, slät masonitvägg inne i schaktet.
Fyll schaktet med ved ända upp i taket av garderoben.
Då kan du först plocka direkt ur garderoben, sedan höja botten varefter med vinschen så att du når att ta mer.
Tar det slut får du ha en lösning för att fylla på?
Men enklare med bonusmotionen att ta trappan med bördan.
Enbart en bottenplatta som kan vinschas upp till botten av garderoben ovanför (wire mitt i plattan?).
Kanske små hjur på sidan av plattan för minskad friktion, slät masonitvägg inne i schaktet.
Då kan du först plocka direkt ur garderoben, sedan höja botten varefter med vinschen så att du når att ta mer.
Mest volymeffekt man uppnår om man räknar med att det är en 50x60x200 cm stor garderob blir ändå "bara" 2-2.5 kbm ved om man tänker att undre delen behöver ha väggar och "dörrsektioner" man kan ta bort/öppna allt eftersom man hissar upp korgen. Vill man spexa lite mer kan man bygga korgar istället för nämnda vägg/dörr-lösing på den undre delen som låter en plocka ut en portion ved i taget. Nackdelen är att man får hantera tomma korgar istället...Spikbjörn skrev:
Gör ett schakt i garderoben på planet, ända ned i botten av källaren.