Hej! Precis eldat första gången med 20 år gammal trycktestad kamin.
Gjorde ett misstag, jag började med ventilen helt öppen men efter ett tag tycktes elden stannat av och halva vedklabben var uppbrunnen.
Så jag var dum och skjöt till ventilen..
Gick förbi 10 minuter senare och då var den helt rökfylld.
Öppnade då ventilen helt varpå det tog fart igen.
Nu har det dock igen avtagit så jag har en träbit som är till hälften kol.
Livrädd att jag släppt ut kolmonoxid i luften här hemma. Hur fort vädrar man ut det? Och är en halvbrunnen förkolnad vedklabb farlig?
Gjorde ett misstag, jag började med ventilen helt öppen men efter ett tag tycktes elden stannat av och halva vedklabben var uppbrunnen.
Så jag var dum och skjöt till ventilen..
Gick förbi 10 minuter senare och då var den helt rökfylld.
Öppnade då ventilen helt varpå det tog fart igen.
Nu har det dock igen avtagit så jag har en träbit som är till hälften kol.
Livrädd att jag släppt ut kolmonoxid i luften här hemma. Hur fort vädrar man ut det? Och är en halvbrunnen förkolnad vedklabb farlig?
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Du har väl drag i skorstenen så allt åker ut där?
Är spjället efter brasan i skorstenen och skorstenen tät är det ingen fara.
Stänger du spjället helt efter brasan är det väldigt farligt.
Hur ser kamin och skorsten ut, bilder tack så ska vi upplysa dig.
Jag är säker på att det du gjort är helt ofarligt!
Är spjället efter brasan i skorstenen och skorstenen tät är det ingen fara.
Stänger du spjället helt efter brasan är det väldigt farligt.
Hur ser kamin och skorsten ut, bilder tack så ska vi upplysa dig.
Jag är säker på att det du gjort är helt ofarligt!
Så fort du öppnat något i några minuter..A anton9108 skrev:Hej! Precis eldat första gången med 20 år gammal trycktestad kamin.
Gjorde ett misstag, jag började med ventilen helt öppen men efter ett tag tycktes elden stannat av och halva vedklabben var uppbrunnen.
Så jag var dum och skjöt till ventilen..
Gick förbi 10 minuter senare och då var den helt rökfylld.
Öppnade då ventilen helt varpå det tog fart igen.
Nu har det dock igen avtagit så jag har en träbit som är till hälften kol.
Livrädd att jag släppt ut kolmonoxid i luften här hemma. Hur fort vädrar man ut det? Och är en halvbrunnen förkolnad vedklabb farlig?
Men så länge inte rummet är rökfyllt så att du måste ligga på golvet och leta dig ut så är det bara att fortsätta med livet som vanligt..
Det man skall tänka på här är att om man stryper lufttillförseln när ved brinner så bildas det mycket mer än bara koloxid. Koloxiden är färglös och luktlös. Men mycket av de andra otrevligheterna är det inte. Kan du inte känna lukten av rök inne så har ingenting läckt in. Och det blir inte omedelbart farligt för att man kan känna lukten av rök heller.
Känner ingenting så antar att det är lugnt då? Mår förövrigt braA Avemo skrev:Det man skall tänka på här är att om man stryper lufttillförseln när ved brinner så bildas det mycket mer än bara koloxid. Koloxiden är färglös och luktlös. Men mycket av de andra otrevligheterna är det inte. Kan du inte känna lukten av rök inne så har ingenting läckt in. Och det blir inte omedelbart farligt för att man kan känna lukten av rök heller.
Workingclasshero skrev:
Du har väl drag i skorstenen så allt åker ut där?
Är spjället efter brasan i skorstenen och skorstenen tät är det ingen fara.
Stänger du spjället helt efter brasan är det väldigt farligt.
Hur ser kamin och skorsten ut, bilder tack så ska vi upplysa dig.
Jag är säker på att det du gjort är helt ofarligt!
Fantastiskt, känner hur mina stresshormoner går ner igen!Maskintok skrev:
Har en 1,5 åring här hemma och har lätt hypokondriska tendenser.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Hehe, tjejen har en exakt likadan, har du tålamod så kan du få veta vad som är vad av alla reglage.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Scanspis. Modellen heter Andersen.
Som jaf förstår är det tilluft till förbränningen i vredet och skjutreglaget är till sekundärförbränningen.
Öglan på vänster sida är till att aska ur med.
Fin lite spis.
Hoppas du känner dig säkrare med eldningen framöver.
/W
Som jaf förstår är det tilluft till förbränningen i vredet och skjutreglaget är till sekundärförbränningen.
Öglan på vänster sida är till att aska ur med.
Fin lite spis.
Hoppas du känner dig säkrare med eldningen framöver.
/W
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Att bara elda med en enda vedklabb tycker jag verkar fel.
Lägg in ett par tre stycken, och gärna lite mindre/smalare,
så håller sig nog elden bättre och allt brinner upp.
Lägg in ett par tre stycken, och gärna lite mindre/smalare,
så håller sig nog elden bättre och allt brinner upp.
Klicka här för att svara


