Hej! Precis eldat första gången med 20 år gammal trycktestad kamin.
Gjorde ett misstag, jag började med ventilen helt öppen men efter ett tag tycktes elden stannat av och halva vedklabben var uppbrunnen.
Så jag var dum och skjöt till ventilen..
Gick förbi 10 minuter senare och då var den helt rökfylld.
Öppnade då ventilen helt varpå det tog fart igen.
Nu har det dock igen avtagit så jag har en träbit som är till hälften kol.

Livrädd att jag släppt ut kolmonoxid i luften här hemma. Hur fort vädrar man ut det? Och är en halvbrunnen förkolnad vedklabb farlig?
 
Du har väl drag i skorstenen så allt åker ut där?
Är spjället efter brasan i skorstenen och skorstenen tät är det ingen fara.
Stänger du spjället helt efter brasan är det väldigt farligt.

Hur ser kamin och skorsten ut, bilder tack så ska vi upplysa dig.
Jag är säker på att det du gjort är helt ofarligt!
 
  • Gilla
anton9108 och 1 till
  • Laddar…
P
A anton9108 skrev:
Hej! Precis eldat första gången med 20 år gammal trycktestad kamin.
Gjorde ett misstag, jag började med ventilen helt öppen men efter ett tag tycktes elden stannat av och halva vedklabben var uppbrunnen.
Så jag var dum och skjöt till ventilen..
Gick förbi 10 minuter senare och då var den helt rökfylld.
Öppnade då ventilen helt varpå det tog fart igen.
Nu har det dock igen avtagit så jag har en träbit som är till hälften kol.

Livrädd att jag släppt ut kolmonoxid i luften här hemma. Hur fort vädrar man ut det? Och är en halvbrunnen förkolnad vedklabb farlig?
Så fort du öppnat något i några minuter..
Men så länge inte rummet är rökfyllt så att du måste ligga på golvet och leta dig ut så är det bara att fortsätta med livet som vanligt..
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Det man skall tänka på här är att om man stryper lufttillförseln när ved brinner så bildas det mycket mer än bara koloxid. Koloxiden är färglös och luktlös. Men mycket av de andra otrevligheterna är det inte. Kan du inte känna lukten av rök inne så har ingenting läckt in. Och det blir inte omedelbart farligt för att man kan känna lukten av rök heller.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det man skall tänka på här är att om man stryper lufttillförseln när ved brinner så bildas det mycket mer än bara koloxid. Koloxiden är färglös och luktlös. Men mycket av de andra otrevligheterna är det inte. Kan du inte känna lukten av rök inne så har ingenting läckt in. Och det blir inte omedelbart farligt för att man kan känna lukten av rök heller.
Känner ingenting så antar att det är lugnt då? Mår förövrigt bra
 
P
A anton9108 skrev:
Känner ingenting så antar att det är lugnt då? Mår förövrigt bra
ta en kopp kaffe och njut av livet.. :cool:(y)
 
  • Gilla
anton9108
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Du har väl drag i skorstenen så allt åker ut där?
Är spjället efter brasan i skorstenen och skorstenen tät är det ingen fara.
Stänger du spjället helt efter brasan är det väldigt farligt.

Hur ser kamin och skorsten ut, bilder tack så ska vi upplysa dig.
Jag är säker på att det du gjort är helt ofarligt!
 
  • Moderna svart skorsten på tak med betongpannor mot blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vedkamin med synliga vedträn och aska genom glasluckan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P
fin himmel.
Du har ventilation i huset så den lilla mängd av restprodukter som skulle kunna ha kommit in blåser lika fort ut igen.

ta detta med ro och njut av vädret istället.. (y)
 
  • Gilla
anton9108
  • Laddar…
Maskintok skrev:
fin himmel.
Du har ventilation i huset så den lilla mängd av restprodukter som skulle kunna ha kommit in blåser lika fort ut igen.

ta detta med ro och njut av vädret istället.. (y)
Fantastiskt, känner hur mina stresshormoner går ner igen!
Har en 1,5 åring här hemma och har lätt hypokondriska tendenser.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
A anton9108 skrev:
Fantastiskt, känner hur mina stresshormoner går ner igen!
Har en 1,5 åring här hemma och har lätt hypokondriska tendenser.
Förstår.
Jag har 5 barn och vedspis i köket som vi eldar i varje dag.. vinterhalvåret hela dygnen..
 
  • Gilla
anton9108
  • Laddar…
Hehe, tjejen har en exakt likadan, har du tålamod så kan du få veta vad som är vad av alla reglage.
 
  • Gilla
anton9108 och 1 till
  • Laddar…
Scanspis. Modellen heter Andersen.
Som jaf förstår är det tilluft till förbränningen i vredet och skjutreglaget är till sekundärförbränningen.
Öglan på vänster sida är till att aska ur med.

Fin lite spis.

Hoppas du känner dig säkrare med eldningen framöver.
/W
 
  • Gilla
anton9108
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Scanspis. Modellen heter Andersen.
Som jaf förstår är det tilluft till förbränningen i vredet och skjutreglaget är till sekundärförbränningen.
Öglan på vänster sida är till att aska ur med.

Fin lite spis.

Hoppas du känner dig säkrare med eldningen framöver.
/W
Tack!
 
Att bara elda med en enda vedklabb tycker jag verkar fel.
Lägg in ett par tre stycken, och gärna lite mindre/smalare,
så håller sig nog elden bättre och allt brinner upp.
 
  • Gilla
anton9108
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Att bara elda med en enda vedklabb tycker jag verkar fel.
Lägg in ett par tre stycken, och gärna lite mindre/smalare,
så håller sig nog elden bättre och allt brinner upp.
Absolut klöv den med ett stämjärn i några mindre bitar under, Blev lite ivrig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.