Den sprack kanske inte helt omöjligt att gissa :-) men klart den mest prisvärda sats jag haft

V
Spärrhandtaget borde väl paja före hylsan?

V volvo51 skrev:
Spärrhandtaget borde väl paja före hylsan?
Nej det gick inte sönder blev bara lite trasigt i greppet

Har en diverse Biltema som jag köpte 1986, nycklarna ser ut som gamla Bacho, inget har gått sönder. Klingorna på skruvmejslarna är det bästa jag träffat på, tyvärr upphörde man med dom mejslarna i slutet av 90 talet. Verktygen är välanvända, jag mekade bil på fritiden 7 dagar i veckan under 25 år.
Har även en stor tidig Kamasa låda, spärrskaften har gett upp för länge sen, men hylsor och nycklar är förstklassigt.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Har fortfarande kvar min hylsnyckelsats från Biltema inköpt slutet på 1999 Eller början på 2000 bytt en 17 hylsa och ett spärrhandtag efter att jag råkade förlänga lite med ett 2meters rör
Köpte en hylsnyckelsats med 10års garanti där 1997 och tom spärrskaftet håller ihop fint än.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Volkswagen äger Bugatti och förut ägde Fiat Ferrari, alla bolag vill ha nåt exclusivt märke under sina vingar.
Det kan ju gå bra bara man respekterar varumärkets "nich" och behåller kvalitet, bibehåller varumärket och prestanda.
Det finns åtskilliga exempel inom bilvärlden där man ha försökt och misslyckats.
GM:s köp av "premium light" tillverkaren Saab är ett bra exempel, där de nyare bilarna byggdes på omoderna eller underkvalificerade opelplattformar och bitvis helt saknade modern teknik och den prestanda som köparna förväntade sig.

Idag är det inte lika många som drömmer om en Bacho sats som det var för 20-30 år sedan.

Black & decker var också ett fint och bra märke för 30-40år sedan, idag är det närmast skräp.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
R
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det kan ju gå bra bara man respekterar varumärkets "nich" och behåller kvalitet, bibehåller varumärket och prestanda.
Det finns åtskilliga exempel inom bilvärlden där man ha försökt och misslyckats.
GM:s köp av "premium light" tillverkaren Saab är ett bra exempel, där de nyare bilarna byggdes på omoderna eller underkvalificerade opelplattformar och bitvis helt saknade modern teknik och den prestanda som köparna förväntade sig.
SAAB hade komplicerade lösningar på enkla problem, dvs. Ingenjörerna hade för mycket lekstuga.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
SAAB hade komplicerade lösningar på enkla problem, dvs. Ingenjörerna hade för mycket lekstuga.
Köparna gillade det och man låg i framkant inom många områden på 70-80 och tidigt 90tal. Kolla vilka bilar som sålde som smör i USA 1980-1995!
Många av lösningarna är std idag. Cylinderindividuella tändspolar 1988, turboöverladdning/motorstyrning låg 10år före alla andra, balansaxlar std 1990, pollenfilter, stolsvärme, helautomatisk ECU styrd klimatanläggning kom 1985! och mycket annat.
Under slutet av 90-talet och senare hände i princip ingenting, ingen modern teknik varken i drivlinan eller någon annan stans och chassier som snabbt blev utdaterade.

Man fick tjata sig till en egen mugghållare för att ha någonting unikt under 2000-talet, mer vart det aldrig.
Lösningar och teknik från GM:s hyllor var ofta ett krav, och det lyser igenom från alla håll och kanter.
För den som är insatt i alla beslut, nedlagda projekt och påtvingade "satsningar" och projekt är det ett skolexempel på hur man på 20år kör ett varumärke i botten.

• Gilla
Mickedq och 6 till
  • Laddar…
Och för att återknyta till diskussionen om vad som är "bäst", det finns inget idag som tillverkas för att vara "bäst". De verktyg som Mac tools säljer, är de som SBD bedömer maximerar värdet för sina aktieägare. Högsta möjliga utdelning är vad man jagar.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
...Högsta möjliga utdelning är vad man jagar.
Tyvärr ligger det mycket i vad du skriver, tråkig tid att vara konsument...

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Black & decker var också ett fint och bra märke för 30-40år sedan, idag är det närmast skräp.
Ja det förklarar väl den här kulturkrocken:

Släkting 60+: Och det här är en äkta Black & Decker-skruvdragare!
Paco tänker: 249:- på Jula ..

• Gilla
  • Haha
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Ja det förklarar väl den här kulturkrocken:

Släkting 60+: Och det här är en äkta Black & Decker-skruvdragare!
Paco tänker: 249:- på Jula ..
Spot on!

Pappa kom förbi för nåt år sedan med en Stanley såg! Såg nöjd ut och kände att han hade gjort ett fynd då den bara kostade typ 99:-
FÖR EN ÄKTA STANLEY! :crysmile:

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Ja suck. Tyvärr har Bacho också vandrat den vägen.
Håller hårt i mina gamla "äkta" Bacho, ärvda av morfar.
Morfar gick bort 1980. Verktygen lever än.

• Gilla
Jfjkkhkkk
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ja suck. Tyvärr har Bacho också vandrat den vägen.
Håller hårt i mina gamla "äkta" Bacho, ärvda av morfar.
Morfar gick bort 1980. Verktygen lever än.
Jag har mängder av verktyg som jag ärvt efter min far. Outslitliga. Har även en Bahco hylsnyckelsats som jag fick i julklapp för kanske 20 år sedan. Den känns solid, och jag har använt den riktigt mycket. Satserna som finns idag ser likadana ut vid en snabb anblick så för några år sedan tänkte jag köpa en likadan - men när jag såg den i verkligheten och kände på känslan i verktygen slog jag det ur hågen.

Sista jag köpte va am-pro känns prisvärda iallafall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.