Stefan N Stefan N skrev:
Fast då känns Weras variant som lite högre klass.
[bild]
Problemet är väl bara att den där vridrörelsen man gör, när "skruvmejselhandtaget" och huvudet i den positionen är bra, är något man försöker undvika av ergonomiskäl?

Om jag förstått rätt så är Kamasa ett varumärke som ägs av KGK. Det finns ingen Kamasa-fabrik, utan KGK beställer produkter tillverkade i andra fabriker som säljs under varumärket Kamasa.

Det innebär att utförandet på t.ex blocknycklar kan variera mellan olika produktionsbatcher och precis som många säger så verkar kvaliten ha en negativ trend.

Sedan verkar det finnas olika utförande på blocknycklarna där de enklaste ligger i hylsnyckelsatser, medium ligger i satser och de finaste säljs styckvis.

hsd
Det förklarar varför en del kamasaverktyg är identiska med biltemas
Tur att jag köpte kamasalådan på 90-talet :cool:

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Sen får man inte blanda ihop Kamasa och Kamasa-Tools, det är milsvidd skillnad.

Ja det var nog bättre för. Har en ganska välanvänd blocknyckelsats från 1980 som fortfarande är i utmärkt skick. :) Plastfodralet börjar dock ge upp. :worried: Någon som vet om det finns ett vettigt fodral för u-ring 8 - 19 mm, samtliga storlekar, att köpa löst? Rädd att slarva bort någon om man inte håller nycklarna i ordning tillsammans.

"1977 The Kamasa Tools cooperation is purchased by KG Knutsson AB."
Är det ett skrivfel här? Någon som blandat ihop "corporation" med "cooperation"?

Jag som alltid trott att det var ett japanskt märke. Fick den uppfattningen på 80-talet när man precis börjat intressera sig för pappas verktygslåda.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja det var nog bättre för. Har en ganska välanvänd blocknyckelsats från 1980 som fortfarande är i utmärkt skick. :) Plastfodralet börjar dock ge upp. :worried: Någon som vet om det finns ett vettigt fodral för u-ring 8 - 19 mm, samtliga storlekar, att köpa löst? Rädd att slarva bort någon om man inte håller nycklarna i ordning tillsammans.
Biltemas blocknyckelsats har ett rätt kraftigt plastfodral, så får du några slit och slängnycklar till

R
Kamasa Tools i tiden

1968 Varumärket Kamasa grundades av ZJ Kamasa.
1969 ”Livstidsgaranti” myntas, ett unikt koncept för sin tid.
1971 Verktygen börjar marknadsföras under varumärket Kamasa Tools.
1977 Verksamheten Kamasa Tools köps av KG Knutsson.
1982 Först på marknaden med 87-delars verktygssats.
1991 Först i världen med 2-komponents handtag på skruvmejslar.
2004 Arbetet med Development Team inleds.
2007 Två nya produktlinjer: fordonsverktyg och elverktyg.
2009 Lansering av en ny serie tystare, starkare och lättare tryckluftsverktyg, samt ett verktygsprogram för kamaxellås.
2013 Utökat vagn- och lyftprogram för professionella fordonsmekaniker.
2016 Ny produktlinje med verktyg anpassade för tunga fordon.

Cheesen
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag vill slå ett slag för detta spärrskaft. Har Swedols variant som dom inte säljer längre. Helt omöjligt att använda ett utan led nu för tiden.

[länk]
Jag har ett sånt, och en "stubby" i samma serie, det korta skaftet har jag dragit sönder och fått utbytt på garanti .. Ger inte mersmak när man knäcker ett så grovt spärrskaft med så kort skaft utan att använda våld.
Jag har förutom spärrskaftet vart väldigt nöjd med mina verktyg från biltema. Dom brukar få husera i min slänglåda som oftast är i något fordon, det fina med just biltemas verktyg är att dom inte är speciellt stöldbegärliga. Regnbågsblocknycklarna tror jag ingen sund människa någonsin kommer att vilja stjäla.

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Sen får man inte blanda ihop Kamasa och Kamasa-Tools, det är milsvidd skillnad.
Vilka är/var bäst av de två?

Den brittiska är budget och har inget med Kamasa-Tools att göra.
Grön verktygsväska med Kamasa-Tools logotyp och uppsättning av öppna nycklar i storlekarna 6 till 22.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Skev och 1 till
  • Laddar…
Generellt har de flesta verktygstillverkare som stod för bra kvalitet för 20-30år sedan tappat totalt.
Det finns många exempel och några nämns här. Detsamma gäller bland elverktygen.

Frågan är ju om det är värt att köpa märkesverktyg längre, eller om man lika bra kan satsa på Biltemas med 10 års garanti och köpa nya när det behövs.

engs
Generellt verkar det som de få som ej ägs av en stor koncern är bättre på att vårda varumärket. Ganska naturligt då det är det enda de har igentligen, om de inte vill konkurrera med enbart pris.

Koncernerna kan köpa upp ett märke med gott ryckte, dra ner på kvalitén men leva på gamla meriter i många år innan "svensson" upptäcker det. Sen blir det ett budgetmärke du hittar på öob till slut.

De fristående har bara sitt rykte att leva på, om det dras i skiten är det väldigt svårt att få upp förtroendet igen.

Makita, Festool, Hilti är väl alla fristående fortfarande?
Bosch och Hitachi (HiKOKI) är väl det också, tror jag. Men ingår i konglomerat, kan väl vara både positivt och negativt.

Edit: Hittade detta men osäker på hur aktuell/föråldrad den är.
Infografik som visar ägarförhållandena mellan olika verktygsmärken och koncerner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.