Blev ett halvt spontanköp idag, en sats med blocknycklar från Kamasa.
Kollade inte så noga, då jag är nöjd med de jag har sen innan (mer än 10 år gamla), tänkte komplettera med en uppsättning för verktygstavlan så jag slipper ta fram den stora lådan varje gång.

Ny till vänster, gammal 19mm i mitten, lika gammal 3/4 till höger.

En ny och två gamla blocknycklar i olika storlekar med fokus på design och greppkvalitet jämförs på en bordsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre olika blocknycklar i storleksordning på kartong, med upplevd kvalitetsskillnad.
Skapa konto
Tre blocknycklar i jämförelse, ny till vänster och två äldre modeller till höger.
Skapa konto

Var nöjd över mitt köp i säkert 30 minuter, fram tills jag kom hem och tog upp den första blocknyckeln.
Den kändes tjock och otymplig, till och med färgen (ja kromet känns som färg) upplevs som billig!

Blev därför en snabb jämförelse mot de som ligger bättre i handen; lättare, smäckrare och bättre grepp...

Har någon annan upplevt att Kamasa's kvalité sjunkit?
Att behöva förstärka genom extra material betyder i min värld att det är sämre stål som kräver det...

Kamasa vad längesen man använde. Men jag vet att Bahco inte håller samma kvalitet som förr. Förutom den nycklen på bilden så fick jag även en 16mm nyckel som var 17mm i gafflen med 16mm i ringen. En smula förvirrad innan jag kom fram till att det var nycklen som inte stämde.

• Felaktig måttsättning på en kombinationsnyckel med 17mm öppen gaffel och 16mm ringände.
    Skapa konto
Att Bahco till viss del sålt ut sitt namn har jag hängt med på, tyvärr verkar det gälla fler och fler.
Får bli Biltema i fortsättningen för billiga verktyg, och sen spara till de riktigt dyra där det ska användas mycket.. :)

Jag har kollat på Kamasa hos Clas Ohlson men har inte köpt några då det känns som att de inte håller samma kvalité som på 90-talet. Använder själv mest bara Bahco även om det inte är bättre, det har bara blivit så :D
Skulle jag satsa lite mer pengar på verktyg hade jag köpt Stahlwille.

...eller Gedore.

• Gilla
RapidSledge
  • Laddar…
Dowidat är riktigt bra men jag vet inte ens om märket finns kvar. Använde dem när jag jobbade som rep tunga fordon och dom svek aldrig.

+1 på stahlwille när det gäller blocknycklar... Finns inga som ligger bättre i handen...

Har en uppsättning Facom i tum som är 20 år gamla, och de matchar stahlwille i känslan, och har bättre finish, men jag vet inte hur Facom är nuförtiden ...

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Tycker Biltema gör jobbet tillräckligt bra, även på hylsor som jag alltid använder när det går

När jag jobbade som säljare för några år sedan så var Stahlwille en av få som hade tillverkning kvar i Europa.
När det gäller Bahco så hade dom olika kvalité på lösa nycklar och dom i satserna länge men till slut dalade även kvaliteten på dom lösa.

Bra med förslag på alternativ, har lite stahlwille, gedore och facom prylar som alla känns rejäla (plus gamla bahco och kamasa).

Får leta efter en sats med spärrblocknycklar i julklapp till mig själv, har säkert varit snäll i år!

Är inte Wera bra kvalitét?

Utsättaren Utsättaren skrev:
Är inte Wera bra kvalitét?
Bra fråga, jag har alltid gillat skruvmejslarna, men spärrnycklarna (finns det vanliga utan spärr?) har ju nån form av "skruvmejselhandtag" på mitten vilket känns lite "marketing wank-oroväckande" (min favoritblocknyckel är den extremt smäckra Stahlwille, och den här är ju precis raka motsatsen) ... Plåtbrickan för att "hålla i mutter" i den öppna änden ser lovande ut, men jag har inte känt så stor behov så jag vågat chansa ...

Fast då känns Weras variant som lite högre klass.
Wera skruvmejselskaft med utbytbart bitsystem och två hylsor.
Skapa konto

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Hmm den såg trevlig ut :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.