Har ett hus byggt 1957 i 2 plan (+källare) med åstak. På vinden på varsin sida om rummen(2) finns kalla utrymmen (tomtvind?) till vilka man slipper via en mindre dörr ( en dörr per utrymme). Från dessa utrymmen kommer det kall luft som känns som golvdrag i nedre våningen. Jag funderar om man kan isolera dessa dörrar på något vis, så att det inte skulle strömma in så mycket kall luft. Meningen är att i framtiden använda de 2 övre rummen till sovrum.
 
Se för det första till att ha ordentliga tätningslister.
Sedan kan du säkert hitta en lösning med ett par plyfaskivor och mineralullsskivor.
Hur du sätter fast dem beror ju på om dörrarna skall sparas, skall gå att öppna etc.
Det bästa vore ju att skruva fast, och täcka hela dörrhålet.
Men då kan man ju inte öppna dörren om man inte skruvar loss skvorna...
 
Jag har ungefär likadant. Jag har bara fixat tätningslister. Det har funkat hyfsat bra men det skulle nog inte skada att slänga på en mineralullsskiva också....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.