2 228 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Kallt vindsutrymme
Har ett hus byggt 1957 i 2 plan (+källare) med åstak. På vinden på varsin sida om rummen(2) finns kalla utrymmen (tomtvind?) till vilka man slipper via en mindre dörr ( en dörr per utrymme). Från dessa utrymmen kommer det kall luft som känns som golvdrag i nedre våningen. Jag funderar om man kan isolera dessa dörrar på något vis, så att det inte skulle strömma in så mycket kall luft. Meningen är att i framtiden använda de 2 övre rummen till sovrum.
Se för det första till att ha ordentliga tätningslister.
Sedan kan du säkert hitta en lösning med ett par plyfaskivor och mineralullsskivor.
Hur du sätter fast dem beror ju på om dörrarna skall sparas, skall gå att öppna etc.
Det bästa vore ju att skruva fast, och täcka hela dörrhålet.
Men då kan man ju inte öppna dörren om man inte skruvar loss skvorna...
Sedan kan du säkert hitta en lösning med ett par plyfaskivor och mineralullsskivor.
Hur du sätter fast dem beror ju på om dörrarna skall sparas, skall gå att öppna etc.
Det bästa vore ju att skruva fast, och täcka hela dörrhålet.
Men då kan man ju inte öppna dörren om man inte skruvar loss skvorna...
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara