419 läst ·
5 svar
419 läst
5 svar
Varför tappar golvvärmen effekt när det blir kallt?
Hej,
Har en IVT airmodule E9, den fungerar utmärkt vid + grader, men så fort det blir -3 och under så tappar den effekt. Har framledningstemp på 35-37 grader kanske när det är mellan 3-7 grader ute ca men runt 27 grader när det blir minus då.
Tar tacksamt emot tips, har höjt kurvan men tycker inte temperaturen ökar. Har även höjt värmen på pumpen, höjt temperaturen för när elpatronen ska gå igång osv osv. Vill inte dra upp allt på max bara utan succesivt
Testa. Har även fyllt på systemet med vatten.
Aja, några tips?
Har en IVT airmodule E9, den fungerar utmärkt vid + grader, men så fort det blir -3 och under så tappar den effekt. Har framledningstemp på 35-37 grader kanske när det är mellan 3-7 grader ute ca men runt 27 grader när det blir minus då.
Tar tacksamt emot tips, har höjt kurvan men tycker inte temperaturen ökar. Har även höjt värmen på pumpen, höjt temperaturen för när elpatronen ska gå igång osv osv. Vill inte dra upp allt på max bara utan succesivt
Testa. Har även fyllt på systemet med vatten.
Aja, några tips?
Finns det driftfall med bara värmepump som råkar vara aktivt? Eller elpatronerna avstängda? Om du inte hittar något sådant skulle jag testa ren elpatrondrift (tillsats) för att se om det fungerar.
Men jag tycker också HÖJA temperaturen för elpatron låter rätt för snabbare tillskott. Om inte inställningen är differens från börvärde.
Men jag tycker också HÖJA temperaturen för elpatron låter rätt för snabbare tillskott. Om inte inställningen är differens från börvärde.
Hej,F fribygg skrev:
Tack så mycket. Jo absolut är det så, samtidigt ska den ju klara av att drifta för att ha en god grundvärme. Nu har vi 17 grader ca.
Hmm, resterande varmvatten fungerar som det ska om det är det du menar 😊M Mellanbarn skrev:Finns det driftfall med bara värmepump som råkar vara aktivt? Eller elpatronerna avstängda? Om du inte hittar något sådant skulle jag testa ren elpatrondrift (tillsats) för att se om det fungerar.
Jag tänker att för uteslutningsfaktorn får det bli en lösning, att testa elpatronen och höja tempen för när den ska dra på.
att det blir kallare i hemmet känner jag kan vara rimligt när det blir kallt ute osv. Men att framledningstempen sjunker när det blir kallt är ändå märkligt, bör vara tvärtom. Varmt ute = kalla golv. Kallt ute = varmt golv.
Klicka här för att svara