Jag upplever att det drar längs golven och ifrån inspektionsluckorna. Det är endast isolering i taket ner till takfot. Men det tänkte jag att det var enkelt löst och började isolera väggarna som skiljer kattvinden från bostaden... tills jag förstod att ångspärr sitter imot yttertak. Kan man bara sätta isolering imot gipset och vindskydd som håller isoleringen? Eller man måste ha ångspärr innerst ?

• Vind med reglar, isolering och ångspärr syns; LED-lampa på golvet lyser upp utrymmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerad kattvind med träreglar och ångspärr av plast placerad längs yttertaket, med synlig ventilationsrör.
    Skapa konto
  • Vind med synligt träregelverk, plastfolie som ångspärr och några elkablar. En kartong märkt "Biltema" står på golvet.
    Skapa konto
Du gör helt rätt. Du får inte ha dubbla lager plast i ett hus.
Tejpa även plasten mot alla omslutande material så blir det ännu bättre

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du gör helt rätt. Du får inte ha dubbla lager plast i ett hus.
Tejpa även plasten mot alla omslutande material så blir det ännu bättre
Då kan man täta väggen mellan bostad och kattvind med bara isolering utan att riskera varma fuktiga luften , bildar mögel i kattvind ?

Egentligen så ska du inte behöva isolera där då vinden skall vara varm så jag hae tejpat plasten först för att se om det hjälper

Tyvärr kommer du inte att få kattvinden varm där för det blåser in utifrån. Isoleringen är ju ett lappverk. Jag har det likadant.
Ta bort golvlisten i bostadsdelen och lägg en sträng mjukfog i springan och sedan tillbaka med listen. Försök även täta luckan med tätningslist.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du får inte ha dubbla lager plast i ett hus.
Bör är ett bättre ord än "får" i det här sammanhanget, att stänga in fukt mellan två täta lager i en byggnad är sällan eller aldrig bra..

• Gilla
David123abc
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bör är ett bättre ord än "får" i det här sammanhanget, att stänga in fukt mellan två täta lager i en byggnad är sällan eller aldrig bra..
Och vad skiljer från det jag skrev?
Har du inget eget att komma med så låt bara bli.
Du får inte ha plast där för varm luft från våningen under kommer upp i kattvinden och har ingenstans att ta vägen om man sätter plast i innerväggen.
Alltså får TS inte ha plast där.

T Thomas_Blekinge skrev:
Tyvärr kommer du inte att få kattvinden varm där för det blåser in utifrån. Isoleringen är ju ett lappverk. Jag har det likadant.
Ta bort golvlisten i bostadsdelen och lägg en sträng mjukfog i springan och sedan tillbaka med listen. Försök även täta luckan med tätningslist.
Det är för riskabelt att isolera mellanvägg tror du?:)

Matti_75 Matti_75 skrev:
Och vad skiljer från det jag skrev?
Har du inget eget att komma med så låt bara bli.
Du får inte ha plast där för varm luft från våningen under kommer upp i kattvinden och har ingenstans att ta vägen om man sätter plast i innerväggen.
Alltså får TS inte ha plast där.
TS får göra precis som han vill med sitt eget hus.
Man BÖR dock inte ha dubbla lager plast.

F fribygg skrev:
TS får göra precis som han vill med sitt eget hus.
Man BÖR dock inte ha dubbla lager plast.
Och bör inte isolera väggen imellan bostad och kattvind ?🤔

95mm isolering gör ingenting. Du får tänka dig den som en vanlig innervägg

Matti_75 Matti_75 skrev:
95mm isolering gör ingenting. Du får tänka dig den som en vanlig innervägg
Tack för svar😃

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.