Jag menade att spiroventen, en snurrande boll, huvudsakligen skulle tjäna som regnskydd. Detta för att värmen i Inomhusluften inte räcker för att driva ut den av fukt och kyla nedtyngda luften upp mot skorstensöppningen. Och det gör den även om det inte blåser. En bonus är att den skyddar mot nedslag, och sådana blir det bara när det blåser.

Jag upplevde stor skillnad när jag hobbybodde i mitt hus efter att jag monterat boll. Väsentlig skillnad mellan att värma en kall murstock och att värma en kall och blöt sådan.

Fast ett rör är billigare och enklare och skyddar ju dessutom lite mot regn, fullständigt med chinahatt, så det skulle jag, efter ovanvärtes teorier, prova först.

Redigerat:
Minska utloppet högst upp ,sätt "tak" eller någon form av skydd som håller skorstenen torr
isolera kalla delar mellan tak,en skorsten för ventilation /självdrag bygger på att den varmare luften stiger.
en fuktig skorsten kyler risken för kallras ökar =det blir en ond cirkel skorstenen kyls mer o.mer
(om skorstenen är nyligen murad tar det flera veckor innan den torkat)

mvh pr95

Ska vid tillfälle testa tankarna med ett rör för att strypa tvärsnittsarean i toppen. Måste man låta röret sticka upp ur skorstenen? Rent estetiskt känns det inte så tilltalande.

Tycker mig notera kallraset mest när det är vindstilla ute. Bekräftar det någon av teorierna givna? Exempelvis för stor volym luft som trycker på uppeifrån?

Det verkar rimligt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.