Har renoverat ena skorstenen för att nu till slut få igång öppna spisen och montera en spiskassett. Skorstenen innehåller två kanaler, en från spisen och en som går ner i källaren men är helt stängd. I den senare ska jag ta upp ett hål för ventil för att få lite torr inomhusluft genom skorstenen.

Även den första kanalen, den till spiskassetten, önskar jag ett drag genom även när man inte eldar för att på så sätt öka självdraget i huset samt minska risken för fukt, frostsprängningar och annat elände i skorstenen (det var drygt att mura en ny :) ).

Nu till problemet: det är väldigt sällan luften drar åt rätt håll genom skorstenen (än så länge bara kanalen till kassetten). I stället får jag ett kallras som motverkar mina tankar om uttorkning samt drar in röklukt via spiskassetten.

Lösningen då? Räcker det med ett tak eller huv på skorstenen eller bör man ta ett steg till och fundera på ventilatorer typ Aspirotor?

En huv (böjd plåt) skulle hamna så att den sitter "på tvären" mot hur vanligaste vindriktningen (alltså inte blåser igenom den). Den skulle dessutom estetiskt inte se så tilltalande ut, därav mina tankar på ett upphöjt tak över kanalerna.

En ventilator känns problematisk så till vida att jag vill ha drag i båda kanalerna och dessa sitter bredvid varandra (två 0,5x1-stenskanaler) och jag ser monteringsproblem vid montering av mer än en ventilator.

Tacksam för tips och tankar!

Redigerat:
Har du frågat dig själv vart luften du får in genom kalldraget tar vägen?

Du har kanske annan ventilation i huset som skapar undertryck.

• Gilla
Cujo
  • Laddar…
Givetvis är frågan mycket relevant då luft inte försvinner... De huset ventileras med självdrag så sker all tilltänkt frånluft via ventilationskanalerna i en annan skorsten. De flödena fungerar så tillvida att det inte drar luft åt fel håll, däremot är det ju som ofta med självdrag något låga flöden.

Mitt antagande är att båda skorstenarna borde ha förutsättningar att skapa utgående drag då mynningarna sitter på ungefär samma höjd och utan andra hinder. Tilluft finns i form av ett antal eftermonterade väggventiler. I dessa har jag heller aldrig noterat flöde åt "fel" håll. I samma rum som spiskassetten finns en sådan (öppen) ventil.

Uppenbart stämmer inte mitt antagande utan förutsättningarna för att skapa en uppåtgående luftström är sämre på skorstenen till öppna spisen. Det är ju just det jag önskar förbättra men än så länge inte har kunskap nog om.

Jag kan ju egentligen inte det här så jag spånar mest.

Men visst är det så att det ligger en "propp" av kalluft uppe i en kall murad skorsten, som gör att det är svårt att få igång draget när man börjar elda.

Fundering:
Där spiskassetten är monterad är luftflödet strypt så mycket att självdraget blir för litet för att hållas igång.
Och då blir skorstenen så kall att draget inte "kommer igång".

Försök att lämna spjäll och luckor stå öppna. Kanske det ger någon förändring med en lite större kontinuerlig luftström.

Hur var det under sommaren? Samma problem då?

Som sagt, bara lite amatörfilosoferande.

Tack för tankeresonemangen!

Strypning tror jag inte är problemet då jag hade kallras även innan jag satte in kassetten och då hade fritt blås i kanalen. Hur det var i somras vet jag inte då skorstenen inte varit fungerande (trasigt stängt spjäll) förrän i höstas.

Jaha, vi kommer visst ingen vart.

Återstår väl bara att kolla upp tilluften. Kanske alla ventiler är stängda :p

PS
Tände just en kvällsbrasa.
Skönt att ha separat tilluft till kaminen.
Men det läcker någonstans:
Om vi startar köksfläkten dör elden direkt. Tilluftsröret är alltså inte helt avtätat.
Visar i alla fall att huset är någorlunda tätt :)

Kämpa på phl! Det måste gå att lösa :thumbup:

Klart det går att lösa, min egentliga fråga är väl hur mycket en huv eller ett tak på skorstenen förbättrar draget generellt.

phl skrev:
Klart det går att lösa, min egentliga fråga är väl hur mycket en huv eller ett tak på skorstenen förbättrar draget generellt.
Ingenting skulle jag gissa, vill du ha garanterad frånluft är väl en fläkt högst upp det bästa, då kan du styra luften åt rätt håll.

Om skorstenarna är lika höga :En öppen spis har minst helstenskanal.Rökröret från kassetten är halvstensarea. Prova att trycka ner nån meter spirokanal uppifrån skorstenen och dreva med lite isolering runt. Fungerar det då så är det helt enkelt så att kanalen är såpass stor att skorstenen "byter luft" utifrån så att inte draget kommer igång och du kan göra om proceduren så att sotaren blir nöjd.En huv är bara ett regnskydd och en aspirotor fungerar bara om det blåser.

Har hittills inte haft något problem att få drag i kanalen vid eldning. Dessutom ska nog tilläggas att kallraset inte alltid är där. Har försökt dra någon koppling mellan vindriktningar och kallras/drag men har fortfarande inte kött nog på benen. Kanalen är idag ~150x270mm tvärsnittsarea (halv x hel?), röret ut från kassetten är 150mm diameter.

En spirovent för att hålla kanalen torr och skydda mot nedslag skulle jag testa.

• Gilla
Roger Rolin
  • Laddar…
Spirovent? Tänker du en ventilator ala snurrande boll eller mer en sådan där pipa som vrider sig med vinden?

Bägge sorterna gör bara nytta när det blåser. Håller fortfarande på scenariot att den murade skorstenen är för stor och luften i pipan byter plats med kallare uteluft och kallraset blir en följd. I.o.m att det är den enda kanalen som fungerar som luftintag kan det inte bero på att det bildas turbulent vind i lä bakom en högre byggnadsdel eller skogsdunge el likn där en aspirotor skulle ha hjälpt.

Finns det någon god anledning till att detta bara händer i denna skorstenen och inte i den andra där det finns ett flertal kanaler för ventilation som fungerar som de ska?

ja, att den murade kanalen har dubbelt så stor area som den inkommande från kassetten. Har själv varit ute för detta vilket hjälpte med ett insatsrör på 2 m. Vet ej om det bara hade hjälpt med att minska utloppet högst upp men det vore väl enkelt för dig att prova.?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.