Riktigt så här illa är det inte, men under snösmältningen i våras rann det en stråle genom källarväggen där vattenledningen kom in förr i världen. Själva källaren är en grop under köket, inte del av en grund.
Inser att steg ett är att mejsla bort den befintliga pluggen, men sen då? Vad skall jag ersätta den med?
Väggen är av betong, mer exakt än så är det ingen som vet.
Huset står på torpargrund och dränerades 2012 senast, ner till berget. Att göra om det är inte aktuellt...

Om man kunde posta videor, så fick ni se den riktiga väggen med en stråle rätt ut.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Verkar ju misstänkt enkelt...

Vad gäller arid så går det ju att böja en vattenstråle med ett elektriskt fält. Men i det här fallet blir det nog lite lagom hälsovådligt eftersom strålen skall tillbaka därifrån den kom. Att bo under en 400kV-ledning blir som ett hälsohem i jämförelse...

Bilade lite...
image.jpg
Skapa konto

Och skummade desto mer...
image.jpg
Skapa konto

Snyggt :thumbup:

Och spännande, du får återkomma med en rapport lite längre fram hur det har funkat.
Men bra än så länga förmodar jag?

Ser inte att det blir problem/resultat förrän vi får ett skyfall eller nästa års snö smälter...

Jösses, fogskum... Varför inte bara gjuta igen det och göra det bra? Nu har du fixat lite byggmaterial till råttor men även en ingång till dem.

• Gilla
niklasn
  • Laddar…
Jag hör vad du säger, lite därför jag frågade....
Nu ligger ingången ett par meter under jord, så jag tror lite naivt att det dröjer ett tag innan de kommer ner dit.
Vad tycker du jag skall gjuta med?
Hur får jag bruket att stanna kvar i hålet?

Jo självklart så frågar man om man inte vet riktigt hur man ska göra. Synd bara att du hann med att göra enligt de första "tipset".

Vilket fall. Du måste bila/slå fram "färsk" betong för att få något bra att fästa slammat och reperationsbruket/betongen i. Gör som en tratt/kona i väggen, jag menar inte att du ska göra hålet större, men bila och knacka bort en rätt stor ytan runt hålet som ska lagas. Du ska "laga" minst det dubbla av det som egentligen ska lagas.
Efter du fått fram "färsk" betong så ska du prima/slamma för bättre vidhäftning av reperationsbetongen/bruk.
Kolla t.ex. finja efter produkter. Har kört med deras Bremix eller vad det hette till en skada i min grundmur.
Produkter, en för slammnings och en för själva lagningen.
Mitt ser bra ut efter 7 år.

Det var bra att du han testa första metoden. För med stor sannolikhet besparade du dig en massa arbete. Som du kanske noterade är alltså produkten jag länkade bl.a. avsedd just för genomföringar under mark och är beständig mot vatten.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.