Hej!

Jag skulle försöka borra upp en krok för en taklampa igår i min lägenhet. När jag la lite lätt tryck på plugg+krok när det var uppe så släppte den. Jag insåg efter lite letande här på sidan att jag nog har lättbetong i min lägenhet. Jag bor i hyresrätt och jag borde försöka hålla mig till att borra max 30mm. Är detta möjligt och ändå lyckas få upp en taklampa? Det är inte någon supertung pjäs. Någon som kan komma med direkta tips på lämplig plugg och krok? Jag hade köpt hem den här https://www.clasohlson.com/se/Krok-med-universalplugg/p/40-9224-2 för ändamålet men det funkade tyvärr inte. Jag har en slagborr att borra med.

Tycker det borde funka med pluggen du har köpt. Du har inte gjort för stort hål i taket för pluggen?
Det ska spänna och ta emot lite när du drar i kroken i pluggen.

Är möjligt att hålet blev lite större då betongen smulade sönder så lätt. Borde jag använda än mindre borr än pluggen är?

Om du använder ett betongborr så kan det vara bra att ta en mm mindre än pluggen, (ett träborr ger oftast ett mer exakt hål i lättbetong) borra utan slag.

Är det lättbetong så är det överkurs med borrhammare.
Och du måste ha rätt grejor för infästningen speciellt om du ska hänga något i taket, då duger det inte med vanlig plugg.
Sök antingen på lättbetongskruv eller lättbetongplugg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.