Långsiktigt planerar jag vårt källarprojekt. jag har läst på mycket men har ändå några frågor:

- Då golvvärmeslang ska gå genom ett rum (som den alltså inte ska värma upp) var drar jag den då? under armeringen med armaflex runt, eller var?

- Hur nära varandra bör jag dra golvvärmeslangen när jag lägger ut den i rummet?

- Många lägger ut isodrän ovanpå gruset, blir det så mycket bättre än xps?

1. Jag skulle dra slangen kortaste vägen och på samma sätt som du lägger övrig slang.
2. Hur nära slingorna ligger beror på vilket rör du använder, normalt är det ju 17 eller 20mm när man gjuter.
3. Isodrän använder man för att slippa ha en extra decimeter med drängrus under. Det har inget med isolering att göra. Har du inte det behovet, använd vanlig cellplast, s100.

MathiasS MathiasS skrev:
1. Jag skulle dra slangen kortaste vägen och på samma sätt som du lägger övrig slang.
2. Hur nära slingorna ligger beror på vilket rör du använder, normalt är det ju 17 eller 20mm när man gjuter.
3. Isodrän använder man för att slippa ha en extra decimeter med drängrus under. Det har inget med isolering att göra. Har du inte det behovet, använd vanlig cellplast, s100.
Tack för svar. har några ytterligare frågor:
1. blir det inte onödigt varmt då på de ställen där slangen går från ett annat rum?
2. jag menar alltså när jag lägger ut slangarna på golvet och fäster dem i armeringen, hur många cm ska slangarna ligga ifrån varandra?
3. vad bra!

1. Du kommer inte märka det lilla tillskottet.
2. Jag förstår vad du menar. Avståndet beror på vilken slang du använder. 20mm slang brukar man lägga på cc300mm.

Uponor brukar ha bra dokument som beskriver förläggningsprinciper. Googla efter det!

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
1. Du kommer inte märka det lilla tillskottet.
2. Jag förstår vad du menar. Avståndet beror på vilken slang du använder. 20mm slang brukar man lägga på cc300mm.

Uponor brukar ha bra dokument som beskriver förläggningsprinciper. Googla efter det!
tack. ska kolla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.