1 183 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Källargolv
Hejsan, jag har gjutit golv i alla rum förutom i ett där det låg ett brädat golv som låg direkt på sandjorden som jag tagit bort. Tanken är nu att jag ska gjuta ett golv där men ska inte ha någon golvvärme imed att där finns element. Höjden i det övriga är 185 cm o i detta rummet är det 190cm så tänkte gräver man ut 5 cm till så lägger jag 5 cm cellplast och sedan gjuter en sula med armering i på 5 cm. Skulle det funka? Rummet ska bli ett underhållsrum typ med bar och pingisbord eller biljard och soffa med tv
Där finns ingen grundsula utan huset är byggt direkt i backen. Huset är från 1938. Funkar det så eller finns det någon som har någon annan lösning? Tack på förhand 
Kanske lite olika hur man använder ordet sula...
För mig är det ett breddat underlag till en vägg i ett hus från den tiden du beskriver, till skillnad från "platta" som används idag.
Fungerar utmärkt att gräva ur lite, dock inte så mycket att du riskerar sättningar i väggsulorna.
För mig är det ett breddat underlag till en vägg i ett hus från den tiden du beskriver, till skillnad från "platta" som används idag.
Fungerar utmärkt att gräva ur lite, dock inte så mycket att du riskerar sättningar i väggsulorna.
Lite = inte under väggens stödsula.
Då ska du bara bestämma hur noga du vill göra underarbetet...
Duk, kapilärbrytande singel, pordrän, plastfilm, xps ?
Eller skippa några av stegen om marken är genomsläpplig och torr.
Jag skulle nog öka betongtjockleken lite över föreslagna 5 cm.
Vill du köra lyxvarianten så kanske du kan gräva ut så mycket att du får ner mer isolering och kan gjuta med pex-slangar gör framtida golvvärme.
Då ska du bara bestämma hur noga du vill göra underarbetet...
Duk, kapilärbrytande singel, pordrän, plastfilm, xps ?
Eller skippa några av stegen om marken är genomsläpplig och torr.
Jag skulle nog öka betongtjockleken lite över föreslagna 5 cm.
Vill du köra lyxvarianten så kanske du kan gräva ut så mycket att du får ner mer isolering och kan gjuta med pex-slangar gör framtida golvvärme.
Klicka här för att svara