Slalom till duschen!

Efter en lång vinterpaus (frugan drog i handbromsen och sa till mig att sätta mig ned) så är vi igång igen. Dags för nytt förråd!

Har sagt nu i ett par år att när det är dags för detta projekt så ska jag hyra en grävare och köra, men som vanligt så hamnar bollen i rullning och går inte att stoppa 😅så nu står man här och handjagar som alltid 😅

• Haha
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Rev loss några brädor på altanen som är vid gamla förrådet för jag tänkte att jag eventuellt skulle kunna återanvända reglarna för bärlinorna till nya förrådet.

Det jag fick höra var att den altanen var förstärkt för badtunna. Något jag hela tiden varit skeptiskt till med tanke på renoveringshistoriken hittills.

Först och främst sitter det ju inga bärlinor under golvreglarna men det är ca 2 meter mellan stöden och reglarna är 45x90.

Hade blivit en intressant upplevelse om man litat blint på orden och ställt dit vårt nya utespa.

Jag har lite svårt att förstå varför man ens säger något? Varför ens säga att det är förstärkt för badtunna när det inte är fallet. Det är ju inte som att det var någon avgörande för att vi skulle köpa huset😂

Tror detta är det sista på huset som jag river där tidigare ägarna byggt och renoverat.

Så fort nya förrådet är på plats blir det att riva det gamla skräpet och skicka allt på tippen.

Under altanen med synliga träbjälkar, avsaknad av bärlinor, sprucken betong och grus på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
saiter och 3 till
  • Laddar…
Nu börjar jag ruttna lite på alla stenar, för dom blir bara större och större 😅

Stora stenar i trädgården med ett block och rep fäst vid ett träd för att flytta dem, omgivna av jord och växtlighet.
Skapa konto

Stor sten i jordig trädgård med skottkärra i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
saiter och 1 till
  • Laddar…
tommib
Varför spräcker du inte dem i mer lätthanterliga bitar? Den där stora är ju rätt stöddig om inte perspektivet luras.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varför spräcker du inte dem i mer lätthanterliga bitar? Den där stora är ju rätt stöddig om inte perspektivet luras.
Den var stöddig 😅jag provade det och nu sitter 2 av mina spräckkilar fast permanent i stenen 😂

Till slut ville jag bara få upp skiten så jag kan komma vidare så får jag spräcka dom längre fram när jag har tid och ork att hålla på :)

• Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
Hello!

Har legat lite på latsidan det senaste året känns det som… vet inte om det är sant eller bara en känsla, men skitsamma, det går i vågor 😇

Nya förrådet står på plats och behöver bara få lite färg till våren. Gamla förrådet sågade jag ner med tigersågen, vilket var ett rejält jobb med tanke på hur mycket altan det var runt. Får väl på ett sätt vara glad att det var dåligt byggt så blir det mindre material att släpa 😅

Nytt vitt förråd på träaltan, stege lutad mot taket, omgivande trädgård. Mark fylld med små grå stenar, diverse verktyg och material bredvid.
Skapa konto

Ett delvis nedmonterat gammalt förråd med brädor och en tigersåg synliga, beläget på en träaltan med omgivande gräs och hus i bakgrunden.
Skapa konto
Nedmonterad altan med träplankor i olika storlekar liggande på gräsmatta, en delvis demonterad och exponerad understruktur.
Skapa konto
Nedmonterad altan med kvarlämnade betongstöd på en gräsmatta, omgiven av trädgårdsvegetation och en gammal verktygsbänk.
Skapa konto

Inne fick frugan ett ryck och ville ha lite förändring i vardagsrummet så hon målade om och jag hjälpte till med akustikpanel med lyckat resultat. Kommer med bilder vid senare tillfälle med blev även nya soffor och bord.
TV monterad på en vägg med akustikpanel i ett vardagsrum, omgiven av diskreta spotlights och en grön växt i hörnet.
Skapa konto

Sen har vi även fått lite belysning på plats i trädgården i samband med förrådet vilket känns väldigt trevligt. Har tidigare varit kolsvart när man kollat ut på baksidan sen vi flyttade in. 🙂

Trädgårdstrappa med belysning vid skymning, omgiven av buskage och träd, med plankor och verktyg i förgrunden och stängsel i bakgrunden.
Skapa konto

Efter det var det dags för pannan att få sig en modell större service. Har under en tid haft larm om högt värmebärardelta så bytte de klassiska slangarna och spolade ur växlaren. Elpatronen hade gått sönder också så en ny fick ta plats och till sist monterades en avstängning på tilloppssidan och ett magnetitfilter på returen.

Nu går den som en pärla igen
Värmepanna under service med verktyg liggandes på golvet, synliga rör och en öppen lucka med elektronikpanel.
Skapa konto

• Gilla
Frans B och 7 till
  • Laddar…
Började även riva badrummet i källaren då det är dags att byta avlopp i källaren.

Betongsåg och bilmaskin är beställt :)

Som vanligt så är det fuskbyggt. Det få reglar som fanns var till majoriteten tryckt virke.

Väggarna bestod av enkelgips. Ca 1 meter av väggen hade osb och inuti den väggen fann jag rester av ett ännu äldre badrum 😅
Tätskikt verkar saknas helt och hållet så när som på remsor nere i vinklarna.

Vet inte varför bilderna blir åt fel håll, lyckas inte justera det :)

Rivet källarbadrum med exponerad gipsvägg, där delar av det gamla kaklet och materialet är avlägsnat, visar plats för förbättring.
Skapa konto

Renovering av badrumsvägg där gipsskivor och reglar är synliga, omgivna av nedrivna bitar av material på golvet.
Skapa konto

Rivet badrum med trasiga väggar, synliga reglar och blå kakelrester ovanpå osb-skiva.
Skapa konto

Rivet källarbadrum med exponerad betong och trasiga väggplattor, hink med verktyg på golvet, toalett i bakgrunden.
Skapa konto

• Närbild av en källarvägg med träregel och metallbeslag, spår av fukt och skador i hörnet samt flagande färg eller puts.
    Skapa konto
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Inne fick frugan ett ryck och ville ha lite förändring i vardagsrummet så hon målade om och jag hjälpte till med akustikpanel med lyckat resultat. Kommer med bilder vid senare tillfälle med blev även nya soffor och bord.
[bild]
Hur har du löst det med TV-fästet på akustikpanelen?

B BaltzarH skrev:
Hur har du löst det med TV-fästet på akustikpanelen?
Det är bara ett vanligt vajerfäste, tror det är från Netonnet, sen sitter det skruvat med lite längre skruv in i väggen :)

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Nästa konstiga överraskning idag när jag bilade bort golvbrunnen. Tittade fram ett litet rör i golvbrunnen vilket jag antog var ett gammalt skvallerrör från något.

Jag råkade punktera röret med bilmaskinen och vips så försvann trycket i värmesystemet.

Ett par samtal och sedan en hetskörning till lundagrossisten på andra sidan stan så lyckades jag springa in genom dörrarna 10 minuter innan stängning då röret var av stål och 17.2mm i diameter.

Tydligen var det ett pluggat rör som man kunde skruva upp för att tömma värmekretsen rätt ner i golvbrunnen :)

Rivet golv med exponerad golvbrunn i ett rum under renovering, smutsigt och ojämt golv samt vit dörr i bakgrunden.
Skapa konto

• Ett stålskvallerrör i grov cementmiljö, delvis exponerat vid golvbrunnen, med gul mässingskoppling synlig.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
saiter och 3 till
  • Laddar…
Har läst igenom hela tråden ikväll, bara läst små stycken tidigare.
Bra jobbat, du är duktig att få till det.
Kommer bli ett bra badrum i källaren också så småningom. Ta det i lugn takt så du har glädjen kvar av att göra huset i bättre skick.

( Har själv gjort stambyte på en-60tals villa)

//AA

• Älska
Andjul
  • Laddar…
Idag rök flytspackel som spruckit lite här och var. Tycker det är gansk intressant att vad jag än river så är det så sjukt dåligt gjort…

I detta fall har man först lagt ett lager betong på det målade betonggolvet, sen flytspacklat på det. Fördelen var ju i alla fall att det gick lättare att riva bort då allt lossnade i bitar.

Bitar av sprucket flytspackel och betong på ett golv, en svart hink syns bland rasmassorna, samt en borste lutad mot en vägg.
Skapa konto

Sprucket flytspackel på ett betonggolv. Spacklet har lossnat i bitar och ligger omkring öppna sprickor i underlaget som visar den ursprungliga betongen.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Nästa överraskning dök upp när jag bilade bort plattan där gamla pannan stod. När vi flyttade in var det en garderobshörna byggd där

Sprucken betongplatta och ett dräneringshål på golv, med rör längs väggen. Möjligen en tidigare garderobshörna efter borttagen panna.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Det som göms i snö...

• Gilla
Andjul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.