Sedan behöver vi hål i sidan för att få igenom vatten, el och avlopp till och från tvättmaskinerna.
Vit köksskåpsstomme, monterad mot en vägg med hål för eldragning. Inga bänkskivor är monterade, och olika material syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu till ytterligare en detalj som är lätt att missa, och det är en distans till vänster om diskhon. Skulle jag inte ha denna skulle bänkskivan vara väldigt tunn till vänster om det ursågade hålet och säkert gå sönder över tid. IKEA:s planeringsverktyg varnar faktiskt för detta om man inte tar med denna detalj. Därför kan vi inte sätta denna stomme tight mot de andra stommarna, utan återigen behövs en distans.

Efter lite fundering väljer jag 27mm glespanel + 45x70-regel för en total distans på 72mm.
Hand håller en träregel i en byggmiljö, med golv och köksinredning i bakgrunden. Regel används som distans i ett byggprojekt.
Skapa konto

Köksskåp med distans monterad på väggen, avloppsuttag och vattenventiler synliga. Arbetsredskap på bänkskivan.
Skapa konto
Bygghand med handske håller i ett vattenpass mot en träregel och vägg för att kontrollera nivån under köksinstallation.
Skapa konto

Som extra stöd för bänkskivans kant sätter jag en vågrät regel
Montering av distans i köksskåp visar en träregel över en stomme som stödjer bänkskivan på sidan av diskho.
Skapa konto

Nu skruvar vi fast stommen i distansen
Diskbänk under installation med ett hål för avlopp, synliga rörkopplingar och träpanel i bakgrunden.
Skapa konto

Efter det är det bara att lyfta fast alla andra stommar vilket går väldigt fort. (Den utstickande bänkskivan längst upp är bara att jag förvarar lite material)
Montering av köksstommar med bänkskivor i ett kök under renovering. Slangar och verktyg syns på golvet, samt en träpanel som stöd.
Skapa konto

Nu ska vi såga diskho vilket jag aldrig gjort tidigare. Efter en hel del måttande tar jag fram sticksågen och gör ett..någorlunda okej jobb. Bladet lyckades svänga åt sidan en gång vilket nästan tvingade mig att kassera allt, men vi lyckades rädda den med lite finlir.

Sågytan tätas med tec7.
Person bygger kök, skruvar och förbereder bänkskiva för diskho. Teg7-tätning, verktyg och material syns på arbetsytan.
Skapa konto

Sedan lyfter jag in diskhon
En person monterar en diskho i ett kök, med diverse verktyg och material på bänken. Veggskåp och elektrisk kabel syns i bakgrunden.
Skapa konto

Jag och frun jobbar sent denna kväll med detta, och vi har kommit långt på bara en dag.
Man installerar en diskho i ett kök, omgiven av verktyg och byggmaterial. En människa bär skyddshandskar och tittar mot kameran.
Skapa konto
Inbyggd rostfri diskho i en grå bänkskiva med verktyg och material på sidan, nära ett oinstallerat eluttag i väggen.
Skapa konto

9 februari 2025, och jag monterar resten av bänkskivan.
Bänkskiva monteras med hjälp av tvingar och en elverktyg ligger på ytan. Kablar sticker ut från väggen i bakgrunden.
Skapa konto
Köksinstallation pågår med bänkskiva och diskho monterade, verktyg och material synliga på bänken, vägg och golv.
Skapa konto

Överallt där det går sätter jag IKEAs beslag för att stödja bänkskivan.
Köksbänk från undersidan med monterade beslag och hålad vit stomme, del av byggprojekt för stabilisering och placering av diskbänk.
Skapa konto

Borra för blandaren
Kök under renovering med diskbänk och bänkskiva i fokus, laserverktyg projicerar gröna linjer på ytorna. En gul borrmaskin ligger i diskhon.
Skapa konto

Montering av diskho i kök med bänkskiva, omgiven av verktyg som skruvmejsel, vinkelhake och linjal. Hål för kran och flaska med rengöringsmedel syns.
Skapa konto
Stålhandfat och bänkskiva med förborrat hål för kran i köksrenoveringsprojekt.
Skapa konto

Som vanligt smetar jag tec7 på hela snittytan för att undvika att det sväller om det mot förmodan skulle rinna ned vatten här
Diskho med ett nytt hål för blandare, en silikonpistol med tätning och papper i diskhon.
Skapa konto
Diskbänk med hål för blandare, inbyggd i mörk bänkskiva, detaljbild av installation.
Skapa konto

Något jag lärde mig under dagen var att tec7 kan gulna om det inte får UV-ljus på sig under första timmarna. Som tur är har hustrun nagellackstorkare som använder just UV-ljus, så fram med dem!
En vit nagellackstorkare med sladd och siffran 50 på displayen står på en mörk bänkskiva bredvid en hushållsrulle.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
YuGi och 4 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Detta med att spackla och slutstryka lister på plats verkar vara mycket vanligare i USA än här i Sverige, är det någon här på forumet som gör detta? Nyfiken på svar!
Kul att se hur ni tänker igenom alla detaljer. Vi har spacklat och slutmålat alla våra lister.

Bygger du nytt hus med hustillverkare som Älvsbyhus, Hjältevadshus, Smålandsvillan eller Myresjöhus, så finns där synliga spikskallar på listerna, som alltså inte är slutmålade.

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Ja, jag tror detta är standard i Sverige, medan alla byggen jag sett i USA, även budgetbyggen, verkar spackla och måla.

Själv har jag inte gjort det på ovanvåningens stora renovering för några år sedan, och jag tänker inte på det själv alls. Men en regnig dag kanske det står på att-göra-listan :)

De har väl billigare arbetskraft där då tänker jag.

Har du jobbat med husbyggen i USA?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
De har väl billigare arbetskraft där då tänker jag.

Har du jobbat med husbyggen i USA?
Nej, men har kollat mycket på byggen på youtube och har inte sett ett enda exempel där de inte målas. Bara en annan kultur, antar jag

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Fortfarande den 15 februari 2025, och det är faktiskt ganska roligt att det står nagellackstorkare på bänkskivan och lyser med UV-ljus :)
Person håller en vit nagellackstorkare med UV-ljus ovanför en bänkskiva, bredvid en röd verktygsväska och en låda med skruvar.
Skapa konto

Något vi saknat i vår tvättstuga är en arbetsyta under torktumlare och tvättmaskin när man tar in och ut tvätt. Detta har vi hittat i formen av UTRUSTA utdragbar arbetsyta, och detta är den första inredningen vi sätter i stommarna.
Utdragbar arbetsyta från IKEA UTRUSTA visas på en produktbild med pris och tillgänglighetsinformation.
Skapa konto

Verktyg och material för installation av en utdragbar arbetsyta i köksskåp; eluttag synligt på väggen.
Skapa konto
Utdragbar arbetsyta under installation i tvättstuga, med skruvdragare och vägguttag synliga på bänkskivan.
Skapa konto
UTRUSTA utdragbar arbetsyta under installation i tvättstuga, med instruktioner och verktyg placerade på bänkskivan bredvid en diskho.
Skapa konto

Första lådan.
Öppen trälåda i ett köksskåp under montering, med bänkskiva ovanför. Verktyg och delar syns runtom.
Skapa konto

Och ganska snabbt efteråt är alla luckor färdiga.
En tvättstuga under renovering med träskåp, arbetsbänk, diskho och verktyg. Instruktionsmanual och elmaterial syns på bänken.
Skapa konto
Bänk med träskåp, diskho, verktyg och förvaringslåda i en tvättstuga under renovering. Golvet är av ljusa stenar.
Skapa konto

16 februari 2025. Dags att leka möbelsnickare och sätta täcksidor. Först ut är mellan diskho och maskiner.
Tvättstuga under uppbyggnad med monterad diskho och träskåp, verktyg och förpackningar synliga på bänkskivan.
Skapa konto

Sedan täcksidan längst bort och socklar. Bra att socklarna är av plast så man inte behöver oroa sig för kontakt mellan trä och fuktiga väggar.
Köksskåpssida i ljus träfinish, visad med en sladd som sticker ut mot en ljus vägg, över ett kaklat golv.
Skapa konto
Träskiva med plastsockel ovanpå stengolv i tvättstuga, visande smal springa längs kanten där sockeln möter golvet.
Skapa konto

Sista biten är lite trixig eftersom väggen längst till höger består av två delar. Jag valde att täcka sista biten eftersom jag dragit el och nätverk in i den sista stommen.
Utdragbar arbetsyta under montering med träpaneler, verktyg och en svart handske på en bänk i en tvättstuga.
Skapa konto
Träskåp med svart bänkskiva i tvättstuga, verktygsset ovanpå, beläget mellan två vita väggar.
Skapa konto
Köksskåp med träfronter och grå bänkskiva, verktyg och byggmaterial ovanpå. Ljus stengolv syns i förgrunden.
Skapa konto

Så här ser det nu ut under diskhon. Rörmokaren är på ingång och ska koppla ihop vattnet.
Rör och elinstallation under en diskho i tvättstuga, med kablar och kopplingar synliga i möbelstomme.
Skapa konto

20 februari 2025. Rörmokaren kopplar ihop vattnet och kommer med blandaren, en Mora INXX 2.
Diskho i tvättstuga med rinnande vatten och modern blandare, eluttag på väggen, ljus kakel på golvet.
Skapa konto
Rördragning under diskbänk med vit skåpinteriör, ledningar och hål för rörinstallation, samt kopplingar och en trasa på bänken.
Skapa konto

Vi använder en IKEA Knycklan diskmaskinsavstängning för att ha kontroll på när tvättmaskinen har vatten. Sedan kopplas lite el ihop, ni såg redan dubbeluttaget bredvid diskhon. Nästa steg är fyrvägsuttaget längre bort på bänken. Båda dessa placeringar är original, men vi har trådat om till moderna kablar.
Bygg- och renoveringsprojekt: En tvättstuga med monterad diskbänk, kartong på bänk, fyrvägsuttag på väggen, färdigställande pågår.
Skapa konto

25 februari 2025. I stommen längst till höger drar vi in el och nätverk eftersom stommen hamnar framför dosorna. Såklart ska man ha dubbla nätverksuttag längst bort i tvättstugan, eller hur?
Eluttag och kablar i en vägg under installation i ett tvättstugeprojekt, med en skruvmejsel synlig på bänkskivan.
Skapa konto
Eluttag och nätverksuttag installerade i ett skåp, med synliga monteringshål och vita paneler.
Skapa konto

• Gilla
Rickard.lj och 2 till
  • Laddar…
Maskinrummet har nu blivit trångt med verktyg och sågbort, dags att städa ut lite.
Trångt förråd med sågbänk, verktyg, kartonger och byggmaterial. Golvet täckt av damm och skräp. Kartonger och annan utrustning synlig i hörnet.
Skapa konto
Trångt maskinrum med verktyg, kartonger och material staplade. En dammsugare och verktygslåda syns bland rör och ledningar på väggarna.
Skapa konto

Sågbordet behövs inte mer och kan tas bort, och jag rensar även ut gammalt material som inte längre behövs
Överblick av ett maskinrum med verktyg, dammsugare, flyttkartonger och plastlådor staplade på varandra. Ett orange skräpställ syns i förgrunden.
Skapa konto

26 februari 2025. Efter mycket letande fick jag tag på fuktskydd att ställa under maskinerna. Köper man sådana skydd i handeln får man alldeles för grunda och inte gör sitt jobb. För er som letar har Tollco ett fuktskydd som de kallar Pro 60x62. Den måste specialbeställas men kostar inte mer än andra skydd. Fördelen är att den går ut tillräckligt långt för att eventuellt läckage ska synas.
Fuktskydd av märket Tollco Pro 60x62 installerade på golvet i tvättstugan.
Skapa konto
Tollco fuktskydd Pro 60x62 cm med monteringsanvisningar och dimensioner, utformat för att skydda vitvaror mot vattenläckage.
Skapa konto
Fuktskyddsmattor från Tollco, modell Pro 60x62, placerade på golvet i en tvättstuga för att skydda mot läckage och fukt.
Skapa konto

Nu är det kväll och barnen sover och frun och jag bestämmer oss för att göra slag i saken och flytta tvättmaskin och torktumlare själva. Mycket slit senare är allt på plats.
Tvättstuga under renovering med tvättmaskin och torktumlare, samt verktyg och material på arbetsbänk.
Skapa konto

Tvättstuga med Siemens tvättmaskin och torktumlare, diskbänk och verktyg på en bänkskiva i trä, redo för renovering och installation.
Skapa konto

Här ser jag också till att montera kondensavlopp från torktumlaren så man inte behöver tömma kondenstanken lika ofta.

Det visar sig dock att aquastop-slangen inte är tillräckligt lång för att nå bort till vattenkranen, så jag får handla en förlängning.
Vatten- och avloppsanslutningar under diskbänk med rör och anslutningar för tvättmaskin och torktumlare, inklusive aquastop-slang.
Skapa konto

Dessutom läcker det lite från rörkopplingen röris satte, så han får komma tillbaka och fixa det.
Läckande rörkoppling i tvättstuga med vatten som droppar från fogen.
Skapa konto

27 februari 2025, förlängning inhandlad och monterad.
En hand håller i en rörförlängning framför ett system av rör och slangar under diskbänken i en tvättstuga.
Skapa konto
Installation av VVS-system under diskbänk med olika anslutna rör och kopplingar synliga i ett trångt utrymme.
Skapa konto

Premiärtur!
Tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare av märket Siemens, monterade under en bänkskiva.
Skapa konto

Sedan fixar jag eluttag och slutmonterar Knycklan samt dess fjärrkontroll. Allt detta ska senare kopplas till Home Assistant då den stödjer zigbee.
Rör- och elkopplingar under diskbänk med Shelly-strömmätare och Zigbee-enhet. Olika slangar och elkablar är anslutna i trånga utrymmet.
Skapa konto

28 februari 2025. Röris kommer tillbaka och fixar till läckan.
Under diskbänken med verktyg, blå plastback, rörkopplingar och en handduk, ett ytrymme klart för uppdatering och fuktskydd.
Skapa konto

Med det kan jag sätta buntband så att alla slangar sitter fast utan att skava.

Tyvärr har tvättmaskin och torktumlare samt Shelly-strömmätaren dålig Wifi-täckning här. Det har vi förstås redan planerat för och löser snabbt, för det finns ju mer nätverk i detta rum än bara uttaget längst till höger. Låt mig räkna ihop nätverket som finns enbart i denna tvättstuga:
  • 2x uttag i stommen längst till höger
  • 2x kablar dragna till takdosa mitt i rummet
  • 2x kablar dragna till takdosa över dörren
  • 2x kablar dragna till takdosa över tvättmaskinen
  • 2x uttag på väggen bredvid tvättmaskinen
Alltså 10 kontaktpunkter, eller "drops" som vi säger i branschen. Vad ska då dessa användas till? Svaret är både "varför inte?" men också nätverkskameror och..accesspunkt som vi sätter in nu.

Som sagt är detta mitt i taket, och jag skrapar bort lite spackel från dosan.
Hål i taket avsett för takfäste till Unifi-accesspunkt, beläget i en tvättstuga. Spacklet runt dosan har skrapats bort.
Skapa konto
Eluttag i tak med exponerade kablar, märkt "5-6", redo för installation av nätverksenhet i tvättstugan.
Skapa konto

Tyvärr har jag förlagt mitt takfäste till Unifi-APn, jag får se om den dyker upp senare. Tills dessa hänger den i kabeln, men med detta får vi utmärkt Wifi-täckning.
Wifi-accesspunkt hänger från taket i en tvättstuga, med synliga kablar från en dosa i taket nära en liten fönsteröppning och inbyggd takbelysning.
Skapa konto

Nu är tvättstugan klar, och jag kommer lägga upp lite bilder i nästa inlägg :)

• Gilla
Rickard.lj och 6 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Kul att se hur ni tänker igenom alla detaljer. Vi har spacklat och slutmålat alla våra lister.

Bygger du nytt hus med hustillverkare som Älvsbyhus, Hjältevadshus, Smålandsvillan eller Myresjöhus, så finns där synliga spikskallar på listerna, som alltså inte är slutmålade.
Eftersom jag har dig här i tråden, Marlen, jag bråkar lite med 20-bildsregeln per inlägg. Går det att underlätta på något sätt, t.ex. med en räknare som visar antalet bilder, eller kanske en höjd gräns? Jag kan vara mitt i en berättelse när 20-gränsen slår till och "computer says no" med röd text

Oerhört väldokumenterat och snyggt projekt! Med 10 uttag i tvättstugan måste jag fråga, hur många blir det totalt i källaren och hur är de fördelade mellan rummen?

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Vad heter luckan i tvättstugan?
Måste säga att du är en fena på att dokumentera allt du gör. 👏

//AA

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
K KaptenEfraim skrev:
Oerhört väldokumenterat och snyggt projekt! Med 10 uttag i tvättstugan måste jag fråga, hur många blir det totalt i källaren och hur är de fördelade mellan rummen?
Jag har faktiskt inte räknat ihop alla uttag ännu, det ligger en stor härva med flexslangar på golvet vid serverracket just nu som väntar på installation, haha. Men redan tidigare har jag en överfull 48-portsswitch för huset, så det får bli en till 48-portsswitch för att täcka de nya uttagen i källaren.
S saiter skrev:
Vad heter luckan i tvättstugan?
Måste säga att du är en fena på att dokumentera allt du gör. 👏

//AA
Askersund, askmönster! (de är fyndiga med namnen...)

https://www.ikea.com/se/sv/p/askersund-doerr-ljus-askmoenstrad-30331857/

Tack, jag gillar att dokumentera mina projekt och tar extra många foton för att ni ska kunna hänga med i tråden. Lite klurigt dock att det är en begränsning på 20 bilder per inlägg...

• Gilla
  • Älska
saiter och 1 till
  • Laddar…
Som utlovat kommer här bilder på färdiga tvättstugan, tagna den 28 februari 2025.

Färdig tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare och lång arbetsbänk med förvaring och diskho, fotograferad den 28 februari 2025.
Skapa konto
Modern tvättstuga med diskho i rostfritt stål, grå bänkskiva och vit vägg, fotograferad den 28 februari 2025.
Skapa konto
Nyrenoverad tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, öppen låda och diskho, fotograferad den 28 februari 2025.
Skapa konto
Färdig tvättstuga med diskho, modern bänkskiva, tvättmaskin och torktumlare i ljus interiör. Fotograferad den 28 februari 2025.
Skapa konto
Öppen skåplucka i tvättstuga visar rör och installationer under diskbänk.
Skapa konto
Bild på färdiga tvättstugan med torktumlare och tvättmaskin under en grå bänkskiva, fotograferad den 28 februari 2025.
Skapa konto
Färdig tvättstuga med vit dörr täckt av plast, ljusgrått klinkergolv och en vägglampa den 28 februari 2025.
Skapa konto
Nyrenoverad tvättstuga med ljusa väggar och ett rum under uppbyggnad i bakgrunden, foto taget 28 februari 2025.
Skapa konto
Modern tvättstuga med lång arbetsbänk, diskho och tvättmaskin, tagna mot en ljus vägg och dörr, fotograferad den 28 februari 2025.
Skapa konto
Modern tvättstuga med träskåp, tvättmaskin och torktumlare samt diskho med kran. Foto från tvättstugan taget den 28 februari 2025.
Skapa konto
Färdig tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, träskåp med öppen dörr, diskbänk och grå arbetsyta, fotograferad den 28 februari 2025.
Skapa konto

• Gilla
lillazorro och 9 till
  • Laddar…
Vi fortsätter med bygget, och nu är det fokus på maskinrummet, och fortfarande den 28 februari 2025.

Vi har lagrat många kvadratmeter klinker här inne, detta har nu lyfts bort till hobbyrummet. Puh.
Maskinrum under renovering, med spårade elslangar på vägg, blå och svarta slangar, byggmaterial och ventilationsrör. Golvet är dammigt.
Skapa konto
Maskinrum under renovering med verktyg, rörkopplingar, ventilationsutrustning och en vägg med märken av tidigare arbeten synliga på bilden.
Skapa konto
Rum med öppen dörr, eluttag på väggen, blå kabel fäst längs väggen, och en verktygsväska på golvet.
Skapa konto

Här inne är det en hel del saker att göra. Eldragning ska färdigställas och alla spårningar ska muras igen. Det finns ett antal gamla sprickor som ska knackas ur och muras upp. Efter det ska allting spacklas och målas innan römokaren kommer tillbaka. Ni har väl inte glömt golvkylan? Den ska installeras, och köldbäraren ska dras lite mer ordentligt så att golvvärmefördelaren kan stängas.
Maskinrum med komplex rördragning, ventilationsrör och elkablar. Verktyg och utrustning syns på golvet.
Skapa konto

Denna vägg är en källaryttervägg som är delvis under mark vilket som alltid kräver lite omsorg. Visst, huset är nydränerat men över tid kommer det bli mer och mer fukt som vill hälsa på utifrån. Därför vill jag slipa bort så mycket gammal färg som möjligt och måla med färg som inte stänger in fukten. Maskinrum under renovering med spårningar i väggarna, diverse verktyg och material. Synliga rör och blå kabel på golvet.
Skapa konto

Gipsväggen som jag byggde runt dörren i somras (tänk att det gått nästan 8 månader!) ska spacklas och målas.

Maskinrum under renovering med synliga eldragningar, rörinstallationer och en dammsugare. Väggar delvis spacklade, LED-armatur i taket.
Skapa konto

Det finns just nu en LED-armatur i taket, men detta är inte tillräckligt. Fler ska in.

Serverracket står idag i hobbyrummet, precis bredvid den toalett som vi byggde färdigt. Efter lite tänkande vill jag nog flytta denna till maskinrummet. I stället får det bli ett mindre nätverksrack kvar i hobbyrummet vilket låser upp en del värdefull yta.

I övrigt kommer maskinrummet fokusera på förvaring, och vi har en gammal frys som kommer flytta in här. Rummet är redan i detta stadie så mycket bättre än den var innan projektet började. Innan gick det ju en helt onödig vägg mitt genom rummet, men i stället har vi fått till en nästan kvadratisk yta.

Efter allt murande, målande och rörmokande ska till slut plattsättaren flyta och sätta samma klinker som resten av källaren!

3 mars 2025. Sedan tidigare har jag en rejäl vinkelslip, denna har nu fått ett nytt tillbehör i form av en dammhuva. På med diamantbladet så spårar vi lite elslangar. Det är bara några enstaka spårningar kvar; hade jag haft mer att göra hade jag hyrt en riktig fräs för ändamålet.
Vinkelslip med dammhuva och diamantblad ligger på ett betonggolv, ansluten till en blå dammsugarslang.
Skapa konto

Jag passar på att montera ytterligare ett eluttag nära taket, och drar elen från den befintliga dosan närmast golvet.
Sprucken vägg med pågående elinstallation, kablar synliga vid golvet. Spår i väggen har gjorts för att dra el.
Skapa konto

Spårningen går förvånansvärt fort, bara några sekunder så har man gjort ett snitt.
Två parallella spår för kabeldragning på en vägg, förberedelse för installation av el och nätverk i maskinrummet.
Skapa konto
Vägg med ett spår för elinstallation syns, där en grön kopplingsdosa och elrör är inbäddade i ett utskuret område.
Skapa konto

Det tar lite längre tid att försiktigt knacka ut spårens innandöme med den lilla bilmaskinen, men snart har vi fixat ett hål för den nya dosan.

Sedan gjutningen sitter det också några bitar gröntejp på väggen. Dessa måste bort och tar en stunds kladdigt arbete med Label Off-spray.
Inbyggd elkontakt i vägg med exponerad betong och grönt tejp, två synliga elrör, del av renoveringsprojekt i maskinrum.
Skapa konto

4 mars 2025. Elslangen skarvas på den befintliga dosan och dras upp.
Vägg med utskärningar för eldragning där kablar sticker ut från en dosa, omgiven av betongrester på golvet.
Skapa konto
Installation av elslang och eluttag i vägg, synlig spårning med öppen dosa och sladdar i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Nästa spårning är ett nätverksuttag med blå slang.
Sprucken cementvägg i maskinrum med ett installerat eluttag nära taket, spårningar för eldragning och omålad gips.
Skapa konto

Jag kör på frihand så det blir...inte helt rakt. Men ingen kommer se detta när väggen är murad och målad.
Vägg i maskinrum med nya elinstallationsspår, synlige el- och nätverkskablar, grön eldosor, blå slang, hink och verktyg på golvet.
Skapa konto
Vägg med pågående eldragning, där svarta kablar och en blå nätverksslang syns. Väggen är delvis spacklad och en hink med material står intill.
Skapa konto
Vägg med ett utskuret spår för eldragning och en infälld installationsdosa för eluttag. Spåret exponerar murbruk och är oregelbundet.
Skapa konto

Klamring klar!
Vägg med eldragningsspår, synlig blå elkabel fastklamrad, grön dosa med elkablar, ojämn puts på väggen.
Skapa konto

Smutsigt blir det.
Maskinrum under renovering med spårningar för eldragning i väggarna, verktyg på golvet, och orange avfallssäck.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Troberg92 och 9 till
  • Laddar…
Spännande. Jag tycker nästan att det här rummet blir mest intressant. Är nog lite sjuk i huvudet 😂

Vad är syftet med golvkylan? Verkar ha missat det.

A Andreascanr skrev:
Spännande. Jag tycker nästan att det här rummet blir mest intressant. Är nog lite sjuk i huvudet 😂

Vad är syftet med golvkylan? Verkar ha missat det.
Så jag bygger två moderna badrum och en funktionell tvättstuga..och nu blir det lite färg på väggarna i ett maskinrum. Hur kan det vara mest spännande? :)

Golvkylan går jag nog igenom lite senare i tråden, men det är ett sätt att få ut frikyla i huset utöver FTX-systemet.

Åter till bygget! Det är nu den 4 mars 2025. I väggen mellan maskinrummet och tvättstugan satte snickarna upp gips runt ventilationsrören. Jag är dock inte nöjd med gliporna och sprickorna som blivit, så vi får göra något åt det längre fram.

Vägg med ventilationsrör och gipsskivor, synliga sprickor och glipor, skruvar i gipsskivorna och skum runt röret för tätning.
Skapa konto
Ventilationsrör genom gipsvägg med synlig isolering och skruvar. Glipor syns runt röret, vilket förklarar byggarens missnöje.
Skapa konto

Dags att dra nätverk vid FTX-aggregatet.
Rör och grå vägg med ventilinstallation, sladdar, och en del av ett FTX-aggregat syns i ett maskinrum under bygg- och renoveringsprojekt.
Skapa konto

Här är det så tight att jag på ett ställe behöver köra vinkelslipen naken utan sin dammhuva. Det funkar bra men dammar mycket. Det dammar jättemycket. Jag kör med andningsskydd, men glömmer en viktig sak...branddetektorn i taket precis över mig. Det är sent på kvällen, hela familjen sover och brandlarmet i huset är centraliserat. Även brandlarmet i sovrummet går igång och det är HÖGT. Frun slänger sig över barnet som sover i det rummet och håller för öronen, det tar några sekunder för mig att få av handskar och hitta fram til knappen för att stoppa larmet. Som tur är vaknade ingen men det ringde fruns öron en stund efter. Mycket populärt, haha.

Efter det deaktiverar jag detektorn i maskinrummet.

5 mars 2025 och nätverket är nu inne bakom FTX:en
Vägg med ventilationsrör, spricka runt blått rör i betong, grått metallrör till vänster, del av vit apparat nedtill, byggdamm på golvet.
Skapa konto

Det finns ett antal sprickor i husets yttervägg i detta rum. Dessa är gamla, och för några år sedan åtgärdades ett problem i murningen under husknuten i samband med dräneringen. Nu är det dags att bila och borra bort all lös puts i sprickorna och mura upp igen. Här ser ni sprickorna:
Vägg i maskinrum med sprickor och igenmurat ventilationshål synlig; intilliggende grön plastkomponent och blåa rör i infälld kabelkanal.
Skapa konto

Den kvadratiska gråa biten är ett av flera gamla hål för självdragsventilationen som murades igen när FTX installerades.
Gul vägg med sprickor, grå lapp över igenmurat ventilationshål, och vita rör med isolering som går igenom taket.
Skapa konto

Den gråa biten i bilden ovan är den gamla påfyllningen för oljetanken som murades igen när huset fick bergvärme år 2005.
Sprickor i en gul vägg med en vit ventilationsrör, blått kabelrör och tätad plats för tidigare ventilation.
Skapa konto

Som ni ser är det ett antal saker att åtgärda. Jag har lite erfarenhet av detta från tidigare spricklagningar, och det säkraste sättet är att ta SDS-borrhammaren och borra hål längs sprickorna. Skulle jag i stället bila orsakar det nog mer skada på den murade väggen.
Gul vägg med borrhål längs sprickor, synligt ventilationsrör och återställda murade hål för gammal självdragsventilation.
Skapa konto

Gul vägg med borrade hål längs en spricka bredvid ett vitt rör, förberett för fuktsäkring och reparation av sprickor i byggprojekt.
Skapa konto
Vägg med borrade hål längs spricka, delvis fyllda med murbruk. Gamla ventilationsöppningar igensatta, gul färg på väggen.
Skapa konto

Många hål blir det.

Sprickor och lagningar i en gul vägg med en fyrkantig, igenmurad del samt synliga ventilationsrör och borrade hål.
Skapa konto
En vägg hörn med borrade hål längs en spricka och ett svart rör längs kanten. Gult och sprucket putsarbete syns.
Skapa konto

Efter det kan man försiktigt bila och skrapa bort allt löst material.
Spricka i en gul vägg bredvid ett vitt rör, del av ett renoveringsprojekt för att fuktsäkra och laga väggen.
Skapa konto
Spricka i gul vägg med isolering och vitt rör fastsatt med metallklämma; byggnadsdetaljer i ett maskinrum under renovering.
Skapa konto
Sprickor i en vägg med återfyllt område för ventilation; synligt rör och installationsdetaljer. Skadat färgskikt och strukturarbete synligt.
Skapa konto
Vägg med borrade sprickor, synliga ventilationsrör och gamla täppta hål. Blått rör och bit grå murbruk syns tydligt.
Skapa konto

6 mars 2025. Nästa steg blir att fuktsäkra den del av väggen som är under mark. Jag vet inte vilken typ av färg som utgör det vackra gula utseendet i detta rum, men jag är inte säker att den är fukttålig. Inte för att vi har något problem med fukt med tanke på att detta funkar i årtionden och huset är nydränerat, men jag vill göra detta ordentligt.

För detta ändamål har jag återigen vinkelslipen. Det är en kraftfull vinkelslip som har varvtalsjustering vilket är kritiskt för att kunna slipa med diamantslip. Självklart vore det bättre med en vanlig Flex betongslip som man kan hyra, men när jag ändå har utrustningen kan jag lika gärna använda den. Diamantkoppen kommer från Amazon och var förvånansvärt billig medan dammhuvan är från Bosch och kopplas till dammsugaren.

En person slipar en vägg med en vinkelslip från Bosch. Väggen har sprickor och sliparbetet genererar damm.
Skapa konto
En vinkelslip används för att slipa en vägg, med dammsugare ansluten för att minska dammet. Personen bär arbetshandskar.
Skapa konto

Det är inget enkelt jobb för även om jag kör slipen på lägsta farten driver den gärna iväg eller gräver in sig i väggen. Efter en stund ser dock väggen ut såhär:
Sprucken gul och grå vägg med textur i ett maskinrum. Blottade rör syns och väggens yta är nyligen slipad för att åtgärda fuktskador.
Skapa konto

Målet är, som ni ser, inte att slipa bort all färg, utan att göra det öppet nog så att ev. fukt kan ta sig ut.

Det blir väldigt dammigt trots dammsugaren.
Person med skyddsmask och hörselskydd, framför en vägg där puts avlägsnats.
Skapa konto

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.