182 924 läst ·
564 svar
183k läst
564 svar
Källaren från 1969 blir som ny: Färdigställa gymmet
Prisvärda switchar med (viktigast) stöd för 10 GbE och PoE och (mindre viktigt) trevliga saker som ACL, VLAN mm. Finns mycket info här: https://forums.servethehome.com/ind...s-cheap-powerful-10gbe-40gbe-switching.21107/X xLnT skrev:
Snyggt, 10tumsrack ser riktigt mysiga ut.Skogspromenix skrev:
Som sagt är jag inte bra på hantverket det faktiskt är att göra snygga nätverksinstallationer, hoppas jag inte orsakade för mycket hjärtproblem för proffs som dig, haha.
Läste denna nyss: https://www.reddit.com/r/homelab/comments/7li7yl/unicorn_switch_iii_brocade_icx6450_review_and/Etnoy skrev:
Va mest förvånad över valet av switch. Har den commit osv? Tänker en Juniper EX3300-48P PoE+ får du för samma pengar.
Rätt trevligt med auto-rollback när man gör misstag. Kör du IPv6 eller bara IPv4?
Bara IPv4, men en av orsakerna att ha bra switchar är att just laborera med hemnätverket. "Alla har en testmiljö, vissa har lyxen att också ha en separat prodmiljö".X xLnT skrev:
Med denna switch kan jag lära mig mer om nätverk och testa nya funktioner. Jag gör inte detta i yrket så jag gör det inte för cert eller liknande.
Jag är inte bekant med begreppet "commit", jag gissar att det är relaterat till Brocade-switchens mekanism att man har ändringar man gör i minnet som går live direkt, medan man måste sedan göra "write mem" för att spara det så det överlever reboot. Gör jag fel gör jag bara en power cycle så är man tillbaka på rätt config.
Hade jag haft en källare så hade jag definitivt haft stående rack.
Och fler uttag...
Jag gillar de panelerna som har stripeskant ca 8cm bakom själva keystonejacket, blir så galet snyggt.
hur som helst, hatten av till dig! Inte många som satsar på trådat idag
Och fler uttag...
Jag gillar de panelerna som har stripeskant ca 8cm bakom själva keystonejacket, blir så galet snyggt.
hur som helst, hatten av till dig! Inte många som satsar på trådat idag
Du skrivar den konf du vill applicera först, kan gå igenom förändringar och när du tycker det ser bra ut skriva commit confirm X där x är sekunder/minuter om du inte efter den aktiverat ändringarna konfirmerat att det funkar rullar den tillbaka förändringarna igen.Etnoy skrev:
Bara IPv4, men en av orsakerna att ha bra switchar är att just laborera med hemnätverket. "Alla har en testmiljö, vissa har lyxen att också ha en separat prodmiljö".
Med denna switch kan jag lära mig mer om nätverk och testa nya funktioner. Jag gör inte detta i yrket så jag gör det inte för cert eller liknande.
Jag är inte bekant med begreppet "commit", jag gissar att det är relaterat till Brocade-switchens mekanism att man har ändringar man gör i minnet som går live direkt, medan man måste sedan göra "write mem" för att spara det så det överlever reboot. Gör jag fel gör jag bara en power cycle så är man tillbaka på rätt config.
Tråkigt att behöva starta om hela switchen.
Jag använder numera platta kablar i racket, de böjer sig bättre och är inte lika mycket i vägen. De fungerar precis lika bra dock...
Min installation är inte i närheten av så snygg som den där...
Min installation är inte i närheten av så snygg som den där...
Läckert. Du är nog den enda i Sverige som har Brocade för hemmanätverket. Om inte världen. Bra fynd!Etnoy skrev:
Fortsatt 29 april 2026 och nätverksinstallationen som verkar skapa mycket uppståndelse vilket är roligt. Som ni kanske förstår är dett något jag längtat efter under lång tid under bilning, gjutning, slipning målning.
Jag tror att flera av er inte är bekanta med kommersiell nätverksdragning. Det jag gör här är ingenting konstigt alls, det är bara att jag dragit mer kabel vilket gör att det är mer patchar att installera. Titta på denna utmärkta guide från en utmärkt youtube-kanal där man går igenom hur man gör denna typ av installation. Han är som sagt proffs, det är inte jag.
[media]
Jag kanske borde sälja biljetter!
Köper du ett nybyggt hus idag kommer du med största sannolikhet få ett antal trådade uttag installerade på olika ställen. Jag har inte koll på standarden eftersom jag är hemmarenoverare men trådat nätverk är mycket pålitligare och tryggare än wifi. Absolut finns det en framtid för trådat nätverk.
På tal om trådat nätverk, dags för patchpanel två. Upp med panelen och dra kablarna en och en.
[bild]
Sedan märker jag upp alla kablarna, en och en, och kapar till lagom längd. Som sagt känns kapningen fel eftersom jag kämpat så mycket för att få in kablaget, men nu är det dags.
[bild]
Jag tar lärdom från den första panelen och drar kablaget i en bunt åt sidan.
[bild]
Notera att alla kablar har individuell märkning.
Dags att kapa mera och sätta kontakter. Här inser jag att jag behöver fokusera på de viktiga kontakterna först för att få igång rudimentärt nätverk hemma, jag får komma tillbaka senare och sätta resten.
[bild]
[bild]
Jag tar nu tag i nästa panel, och denna gång är det också uttag från kontoret och garaget som blandas in i bunten.
[bild]
[bild][bild][bild]
Denna gång sätter jag kabelbunten på andra sidan racket för att få mer plats till framtida dragning.
[bild]
Det blir mycket skräp att ha hand om
[bild]
Denna panel är den första som inte blir helt fylld. Panel 3 och 4 kommer ha lediga platser = vi kan växa i framtiden!
[bild]
[bild]
Jag puttar också in de sista kablarna i racket för panel 4.
[bild][bild]
20 april 2026. Nu kan man se vad slitet lett till. Kontakteringen är inte klar, men rummet ser mycket renare ut när jag städat ut skräpet. Titta på hur lite kabelröra det är nu!
[bild]
Här har ni samma rum för ett år sedan.
[bild]
Jag fortsätter koppla in kontakter och kan snart sätta in den första switchen.
[bild][bild]
Den 1 maj 2026 kan jag koppla in switch nr 2 samt några av de viktigaste uttagen. Det är inte färdigt, men sakta börjar nätverket vakna till liv.
[bild]
Det ser fortfarande väldigt stökigt ut men ni kanske förstår att vi börjar närma målet. Det tog längre tid än jag planerat att få in kontakterna på kablarna, men övning ger färdighet och jag blir allt snabbare. Switcharna är också värda att nämna lite extra trots att jag pratat om dem tidigare i tråden. Racket har två stycken Brocade ICX 6450-48p som är mycket kraftfulla. De har fullt PoE-stöd vilket gör att de kan driva accesspunkter och nätverkskameror utan extra hårdvara. Det finns fyra SFP+-portar som kan gå upp till 10 gigabit, och de har fullt stöd för layer 3, IPV4 + IPV6-routing, L2/L3/L4 ACL, VRRP, OSPF, SNMP mm. De kan routa 176 gigabit totalt flöde och eftersom de har ASIC-kretsar är hastigheten inte beroende av vilka funktioner som är aktiverade eller inte.
Och bäst av allt? De kostar ca 1500 kr styck på ebay och går att aktivera full licensiering på tack vare guider på nätet. Detta går inte med Ciscos motsvarigheter, och Unifi är mycket dyrare i inköp. Helt enkelt ett utmärkt val om man är okej med att köra kommandon i terminalen, och idag när AI finns är det ännu enklare att förstå sig på konfigurationen. Enda nackdelen är strömförbrukningen på 50 W plus PoE-förbrukning.
Snygg installation med!
Jobbar på Ericsson. Vi har wifi för alla i hela kontoret, hundratals arbetsplatser med folk som jobbar just med L2-L4 transport.
Grymt imponerad, kan inte tänka mig ett ända praktiskt problem det löser men det gör ju inte en modelljärnväg heller. Lärorikt och roligt och proffsigt .
Grymt imponerad, kan inte tänka mig ett ända praktiskt problem det löser men det gör ju inte en modelljärnväg heller. Lärorikt och roligt och proffsigt .
Nu när nätverket är nästan helt klart kan vi börja åka nedförsbacken mot ett färdigt gym.
I vilket fall, den 8 maj 2026 blir eluttagen i rummet färdiga, inklusive nätverk.
11 maj 2026. Röris hälsar på och fixar lite småsaker. Mest synlig är förstås radiatorn. Hela vintern har detta rum varit utan uppvärming så det har varit ganska kallt här inne. Nu får vi in en stor, modern lågtempradiator som höjer komforten i rummet avsevärt.
Som ni ser sitter det inte under fönstret, och det är något jag funderat mycket på. Detta nya fönster är betydligt bättre isolerat än det gamla och jag vågar slå vad på att det är bättre isolerat än väggen runtomkring. Att sätta radiatorn på den här väggen i stället ger oss mer plats i rummet och färre rör att dra. Det är verkligen i detta stadie av bygget som all planering ska landa rätt. Till exempel: värmerören är på rätt ställe för att få in uppvärmingen här. Jag hoppas nu att denna stora radiator är tillräckligt effektiv för att värma hela rummet när det är kallt ute, vi får se i vinter.
En lite mindre synlig sak som röris gjorde var att snygga till tappvatteninstallationen bakom dörren. Jag behövde tidigare släppa på några infästningar för att få in kabelstegen bakom dörren, men nu har vi kortat det horisontella rören och skippat två fästen och resultatet är så här
Nu med elen i princip klar kan vi också täcka för de gamla takdosorna.
13 maj 2026. Den här väggen är nu nästan helt klar.
Nästan ett konstverk av vattenrör, avlopp, värmerör, nätverk, eldragning och så vidare. Nu har jag dock börjat störa mig på något som inte syntes lika mycket när rummet var fulare. Rensluckan. Avloppet är byggt i Uponors vita Decibel-serie förutom luckan som monterades nyligen eftersom den flyttades från rummet på andra sidan väggen som sedan blev en toalett. Då brydde jag mig inte, men nu har ju gymmet totalrenoverats och standarden har höjts otroligt mycket. Nu ångrar jag att vi inte satte en en vit renslucka, och röris meddelande att det är mycket svårt att byta ut denna del i detta stadium.
Det får bli att måla. Det kommer inte bli exakt samma nyans som rören runtomkring, men det får bli gott nog.
Man kan inte måla rakt på PVC, utan det behövs en primer. Denna använder jag.
Efter att denna torkat kommer första lagret färg upp, och det får bli samma som väggen.
16 maj 2026. Mer eljobb, och nu till takarmaturerna. Upp med de restrerande tre armaturerna som är enkla att måtta upp nu när skivstångsracket är färdigbyggt.
Det är också väldigt smidigt att taktrådstegarna passar för detta ändamål. Nästan uttänkt.
17 maj 2026. Jag har till och från gått förbi gymmet och lagt på ett lager färg till. Det behövs många, många lager men det är bara att fortsätta kämpa tills man är klar.
Vi har inte nått full täckning ännu men snart så. Tittar man noga ser man att det inte är exakt rätt nyans men det ser betydligt bättre ut än tidigare när det var grått.
Projektet saktar nu ned lite eftersom vi har en del trädgårdsprojekt för oss. Jag sätter jordfräsen i en del av gräsmattan, och lite sådant. Men den 1 juni 2026 kommer elektriern förbi och gör några framsteg med takbelysningen igen.
Alla fem armaturer är nu inkopplade. Det ska bara till lite fler klamrar på kablarna. Belysningen i rummet är nu fantastisk vilket inte är konstigt med 5 x 5300 lumen i ett rum på ca 15 m2. Nej, dessa går tyvärr inte att dimra och färgtempen är 4000K i stället för optimala 2700K, men detta är inte ett sovrum.
Jag tycker om bra belysning då jag tycker detta höjer komforten väldigt mycket, och med de vita väggarna blir det en helt annan känsla än tidigare.
För första gången på länge är jag alltså i fatt dagens datum med dessa bilder. Vi är nästan klara här inne, det ska bara till lite mer färg på rensluckan och ett skydd för inkommande el. Sedan ska jag städa, ugh, och snart kommer en massa leveranser med gymgrejer. Ses då!
Tack! Jag gillar att vara hipster.P protorion skrev:
Jag går faktiskt bet på vad du menar med L2-L4.T tripptrapp skrev:
I vilket fall, den 8 maj 2026 blir eluttagen i rummet färdiga, inklusive nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
11 maj 2026. Röris hälsar på och fixar lite småsaker. Mest synlig är förstås radiatorn. Hela vintern har detta rum varit utan uppvärming så det har varit ganska kallt här inne. Nu får vi in en stor, modern lågtempradiator som höjer komforten i rummet avsevärt.
Logga in
Skapa konto
Som ni ser sitter det inte under fönstret, och det är något jag funderat mycket på. Detta nya fönster är betydligt bättre isolerat än det gamla och jag vågar slå vad på att det är bättre isolerat än väggen runtomkring. Att sätta radiatorn på den här väggen i stället ger oss mer plats i rummet och färre rör att dra. Det är verkligen i detta stadie av bygget som all planering ska landa rätt. Till exempel: värmerören är på rätt ställe för att få in uppvärmingen här. Jag hoppas nu att denna stora radiator är tillräckligt effektiv för att värma hela rummet när det är kallt ute, vi får se i vinter.
En lite mindre synlig sak som röris gjorde var att snygga till tappvatteninstallationen bakom dörren. Jag behövde tidigare släppa på några infästningar för att få in kabelstegen bakom dörren, men nu har vi kortat det horisontella rören och skippat två fästen och resultatet är så här
Logga in
Skapa konto
Nu med elen i princip klar kan vi också täcka för de gamla takdosorna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
13 maj 2026. Den här väggen är nu nästan helt klar.
Logga in
Skapa konto
Nästan ett konstverk av vattenrör, avlopp, värmerör, nätverk, eldragning och så vidare. Nu har jag dock börjat störa mig på något som inte syntes lika mycket när rummet var fulare. Rensluckan. Avloppet är byggt i Uponors vita Decibel-serie förutom luckan som monterades nyligen eftersom den flyttades från rummet på andra sidan väggen som sedan blev en toalett. Då brydde jag mig inte, men nu har ju gymmet totalrenoverats och standarden har höjts otroligt mycket. Nu ångrar jag att vi inte satte en en vit renslucka, och röris meddelande att det är mycket svårt att byta ut denna del i detta stadium.
Det får bli att måla. Det kommer inte bli exakt samma nyans som rören runtomkring, men det får bli gott nog.
Logga in
Skapa konto
Man kan inte måla rakt på PVC, utan det behövs en primer. Denna använder jag.
Logga in
Skapa konto
Efter att denna torkat kommer första lagret färg upp, och det får bli samma som väggen.
Logga in
Skapa konto
16 maj 2026. Mer eljobb, och nu till takarmaturerna. Upp med de restrerande tre armaturerna som är enkla att måtta upp nu när skivstångsracket är färdigbyggt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är också väldigt smidigt att taktrådstegarna passar för detta ändamål. Nästan uttänkt.
17 maj 2026. Jag har till och från gått förbi gymmet och lagt på ett lager färg till. Det behövs många, många lager men det är bara att fortsätta kämpa tills man är klar.
Logga in
Skapa konto
Vi har inte nått full täckning ännu men snart så. Tittar man noga ser man att det inte är exakt rätt nyans men det ser betydligt bättre ut än tidigare när det var grått.
Logga in
Skapa konto
Projektet saktar nu ned lite eftersom vi har en del trädgårdsprojekt för oss. Jag sätter jordfräsen i en del av gräsmattan, och lite sådant. Men den 1 juni 2026 kommer elektriern förbi och gör några framsteg med takbelysningen igen.
Logga in
Skapa konto
Alla fem armaturer är nu inkopplade. Det ska bara till lite fler klamrar på kablarna. Belysningen i rummet är nu fantastisk vilket inte är konstigt med 5 x 5300 lumen i ett rum på ca 15 m2. Nej, dessa går tyvärr inte att dimra och färgtempen är 4000K i stället för optimala 2700K, men detta är inte ett sovrum.
Logga in
Skapa konto
Jag tycker om bra belysning då jag tycker detta höjer komforten väldigt mycket, och med de vita väggarna blir det en helt annan känsla än tidigare.
Logga in
Skapa konto
För första gången på länge är jag alltså i fatt dagens datum med dessa bilder. Vi är nästan klara här inne, det ska bara till lite mer färg på rensluckan och ett skydd för inkommande el. Sedan ska jag städa, ugh, och snart kommer en massa leveranser med gymgrejer. Ses då!
Nätverkstacken delar man in i lagerEtnoy skrev:
L1, physical layer, sladd, fiber , hur man skickar ettor och nollor
L2, data link, Ethernet vlan etc , hur man hittar rätt på ett fysiskt nät
L3, network layer , ipv4, ipv6 hur man hittar rätt på ett logiskt nät över flera fysiska nät
L4, transport layer, udp, tcp . Hur data transporteras på nätet, parar ihop applikationer med rätt packet . Omsändning