Etnoy Etnoy skrev:
Som sagt inte nätverksingenjör, men måste nog säga BGP för att det är kaoz samtidigt som hela Internet står och faller med det
Finns det öht någon anledning med BGP i en hemma miljö?
Skulle vara om du har eget ip-nät och lyckas realisera två olika uppströmsleverantörer som vill ge dig en defaultroute och annonsera ditt nät.

hsd
Undrar om Etnoy har kontorshotell 😉

hsd hsd skrev:
Inte då. WiFi hade varit bra nog i så fall. 😀

• Haha
Andreascanr och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det hade varit mer intressant om du kunde redovisa vad du ansluter.
Så kan man själv bedöma om det är rimligt eller ej.
Jobbar själv med nätverk/internet och har enplanshus på 230kvm och verkstad/garage på 128kvm, men klarar mig bra med 8st uttag inne i huset.
Så hade varit intressant med en redovisning.

Ingen fiber? Kör du DAC till dina 10G enheter?
8 uttag på 230 + 128 m2? No judgment, det finns många stora personer som varit asketer.

Ett urval av all utrustning:

• TV-receiver
  • 2x Chromecast (Japp, de fanns tidigare att köpa med Ethernet)
  • TV-dator
  • 5 accesspunkter, kommer bli fler
  • Många nätverkskameror, kommer bli fler
  • Nätverksskrivare
  • Kontorsutrustning
  • Opensprinkler bevattningsautomation
  • Serverrack, flera direktkontakter till switchen
  • TV-box, separat CAT6 direkt från fibermodemet
  • RJ45 <-> modbus-interface via PoE för Systemair FTX-aggregatet
  • Golvvärmesystem, uplink till nätverket plus sammankoppling av båda centralerna
  • Hemlarm
  • IT-labb
  • m.fl.
Utöver det finns en del wifi-enheter som Shelly, robotdammsugare, telefoner, Husdata-modul till värmepumpen. Bästa accesspunkten är en Unifi Wifi 7-AP som kör 6 GHz

10g-enheterna går via SPF+-kontakt med transciever till koppar. DAC använder jag internt mellan switcharna

Uplink till Internet är via fiber in till huset

Helt klart rimligt.
X xLnT skrev:
Finns det öht någon anledning med BGP i en hemma miljö?
Skulle vara om du har eget ip-nät och lyckas realisera två olika uppströmsleverantörer som vill ge dig en defaultroute och annonsera ditt nät.
Jag kör inte BGP hemma utan det var svar på mexitegels fråga
hsd hsd skrev:
Räknas det som kontorshotell när man har ett kontor? ;)
Alfredo Alfredo skrev:
Inte då. WiFi hade varit bra nog i så fall. 😀
Minns när man satt med laptopen i soffan och ethernetkabel till nätverksuttaget. Denna generation är så bortskämd med trådlöst nätverk överallt

• Gilla
Saulesco och 1 till
  • Laddar…
Jag hade gärna haft så många direktkopplingar. Själv får jag nöja med med några access-switchar strategiskt utplacerade efter core-switch. Vi har utnyttjat gamla kanaler för TV och tele. Bandbredden i upplänkarna räcker till och tillförlitligheten duger för husbehov (inklusive hybridarbete och tidigare även på distans). Men det är klart, när/om det ges möjlighet att dra nya kanaler så kommer det kompletteras. :P

Däremot är jag inte så gammal att jag har suttit med laptop och nätverkssladd. ;) Jag skaffade Wi-Fi i samband med min första laptop för 20 år sedan.

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Jo, jag har två helrack hemma, men jag har liksom valt att samla det mesta där, inte sprida ut det i huset så jag måste dra kabel dit.
Jag har placerat ut switchar strategiskt istället, där har jag AP/kameror anslutna som ändå är spridda.

Har du många enheter som nyttjar 6Ghz?

Tycker WiFi idag är väldigt bra mot hur det var för 5-10 år sedan. Speciellt när man kan bygga det bra utan massa brus.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Jag kör inte BGP hemma utan det var svar på mexitegels fråga
Då finns det ju invecklingspotential! 😂

• Haha
  • Älska
Etnoy och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jo, jag har två helrack hemma, men jag har liksom valt att samla det mesta där, inte sprida ut det i huset så jag måste dra kabel dit.
Jag har placerat ut switchar strategiskt istället, där har jag AP/kameror anslutna som ändå är spridda.

Har du många enheter som nyttjar 6Ghz?

Tycker WiFi idag är väldigt bra mot hur det var för 5-10 år sedan. Speciellt när man kan bygga det bra utan massa brus.
Ja, två telefoner hemma har fullt stöd för Wifi 7 på 6 GHz-bandet. En laptop har stöd för Wifi 6E med 6 GHz.

Håller med att wifi blivit bra på sistonde men det gäller att man noga planerar placeringen av accesspunkter för optimal täckning överallt. Och det blir snyggt när man kan fälla in takdosor med nätverkskabel så man bara har en diskret puck i taket.

Etnoy Etnoy skrev:
Ja, två telefoner hemma har fullt stöd för Wifi 7 på 6 GHz-bandet. En laptop har stöd för Wifi 6E med 6 GHz.

Håller med att wifi blivit bra på sistonde men det gäller att man noga planerar placeringen av accesspunkter för optimal täckning överallt. Och det blir snyggt när man kan fälla in takdosor med nätverkskabel så man bara har en diskret puck i taket.
Ja, men hellre fler APs med låg uteffekt, kanalplanering och minRSSI för den envisaste klienten.

Så jag kör wifi till allt mobilt, som inte kräver hög bandbredd, eller är mer än 100M bort (avstånd).
Kabel där jag kör hög bandbredd, ström eller styrsignal.

Just styr är ju TP bra till, kör lite modbus (RTU) över det.

mexitegel mexitegel skrev:
Då finns det ju invecklingspotential! 😂
Fråga min bättre hälft om det konceptet! Vår IT-drift och våra hemautomationer har varit mycket pålitliga under många år.

Enda undantagen mot denna höga uptime är...
  • När jag river ut hela nätverket för att göra om allt från grunden (se denna tråd)
  • När jag hittar något nytt shiny jag ska fixa
Och när detta projekt är färdigt så ska nätverket snyggas till på mjukvarusidan. Nya subnät, VLAN, ACL:er och vattentäta skott mellan allt. Men det blir nog för avlägset för att passa detta forum.

X xLnT skrev:
Ja, men hellre fler APs med låg uteffekt, kanalplanering och minRSSI för den envisaste klienten.
Exakt så. Med trådat nätverk lite här och var kan man alltid förstärka i efterhand. Många AP = bättre, givet att man inte börjar kollidera i spektrat.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Fråga min bättre hälft om det konceptet! Vår IT-drift och våra hemautomationer har varit mycket pålitliga under många år.

Enda undantagen mot denna höga uptime är...
  • När jag river ut hela nätverket för att göra om allt från grunden (se denna tråd)
  • När jag hittar något nytt shiny jag ska fixa
Och när detta projekt är färdigt så ska nätverket snyggas till på mjukvarusidan. Nya subnät, VLAN, ACL:er och vattentäta skott mellan allt. Men det blir nog för avlägset för att passa detta forum.

Exakt så. Med trådat nätverk lite här och var kan man alltid förstärka i efterhand. Många AP = bättre, givet att man inte börjar kollidera i spektrat.
Med den stabila upptiden kan du ju kosta på dig att avtala om ett ambitiöst SLA med viten med din bättre hälft.
Kanske kan öka sannolikheten att få igenom sina ”shiny” projekt 😂

A Andreascanr skrev:
Med den stabila upptiden kan du ju kosta på dig att avtala om ett ambitiöst SLA med viten med din bättre hälft.
Kanske kan öka sannolikheten att få igenom sina ”shiny” projekt 😂
Haha, i mitt förra inlägg skrev jag först SLA men ändrade till "uptime" för att fler skulle fatta.

Ja, jag jobbar rätt mycket med SLA i mitt faktiska jobb, yrkesskada. Om mina egna system säger jag "Nine fives is as good as five nines", men nu börjar det bli smala skämt

För övrigt finns det folk som är värre än jag, kolla in denna danska galning

• Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Krokben
Får jag fråga vad du har allt till? Jag menar det där är väl knappast ett par ethernet uttag antar jag?

Slinget lägger man ju bakom 😉
DSC_0120.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.