Felet på bildrotationen åtgärdades snabbt, tack admin! Dags för fler bilder, jag vet att ni spricker av nyfikenhet om vad som händer i källaren.

Fortfarande den 17 november 2025 och nu på kvällen efter att plattsättaren fogat fortsätter slitet med gymväggarna och dess sprickor. Eftersom vi injicerat epoxin djupt in i sprickorna kompletterar vi med lagningsbruk mer ytligt, hängslen och livrem som sagt.
Källarvägg med sprickor behandlade med injicerad epoxi, verktyg, lådor och rörsystem synliga i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med nyligen lagade sprickor vid röranslutningar, intill en hink med vatten och en hammare på golvet i en pågående renovering.
Skapa konto
Källarvägg med reparerade sprickor, stege och byggmaterial; pågående renovering med fokus på väggarbete och elinstallation.
Skapa konto

Nu återstår bara den sista väggens spricklagningar innan vi ger oss på elen.

18 november 2025. Plattsättaren är tillbaka för att foga golv och lister.
Smalt rum med nylagda ljusgrå plattor på golvet, gula skarvtejpade kanter och elkablar längs ena väggen. En eluttag är monterat på väggen.
Skapa konto

Det är snabbt färdigt.
Visa bilaga 950909 Vitmålad källargång med nylagt grått kakelgolv, eluttag på väggarna och synliga arbeten runt dörrkarmen.
Skapa konto

Det enda som återstår här är att fästa nätverkskablaget, montera dörr samt elfahyllor.

Vi har också fått tummen ur för att sätta handdukskrokar och toalettpappershållare på toan och i duschrummet. Det är verkligen på tiden, det har gått flera månader.
Närbild på kakelvägg med två hål förberett för montering av badrumstillbehör som handdukskrokar eller toalettpappershållare.
Skapa konto
Vitt kakelbeklätt hörn i badrum med två borrade hål och en tryckknappsbrytare ovanför.
Skapa konto

Plattsättaren hann inte göra mer än att diamant borra i plattorna, resten sköter jag själv.

Jag laborerar lite med elfahyllorna i klädkammaren. Eftersom rummet blivit något smalare kommer jag behöva köra en del vinkelslip.
Renoverad klädkammare med vita väggar och golvplattor, synlig eluttag och ventilation, sedd genom en dörröppning utan dörrkarm.
Skapa konto
Klädkammare med nyligen monterade vita Elfa-hyllor och belysning i taket, synlig ventilationsrörledning.
Skapa konto

20 november 2025. Mer spricklagning, och där det finns en liten spricka är det förvånande hur mycket lös puts och hålstenar det finns bakom. Känns bra att fixa allt man ser medan man är här.
En vägg med en stor spricka och bygglampa som belyser området; materialet är delvis bortbrutet.
Skapa konto
Spricka i en vägg i källare under renovering, omgiven av verktyg.
Skapa konto

21 november 2025. En stor leverans! Lastbilen kom och släppte av en pall med tre tunga innerdörrar. Till skillnad mot tidigare dörrleveranser var det ett stort paket så dörrarna var inte individuellt packade. Det gick inte att lyfta in det själv, här behövdes två personer.
Tre vita innerdörrar ligger lutade mot en vägg på en matta i ett rum med ljusa väggar och golv.
Skapa konto

Senare på kvällen fortsätter murandet.
Sprickor i en källarvägg med delvis applicerat bruk syns vid en hörna; en svart hink står på betonggolvet.
Skapa konto
Sprickor i en källarvägg har lagats med epoxi och lagningsbruk. Väggen visar mörka fläckar och rinnmärken efter behandlingen.
Skapa konto

Nu till eldragning. Från början hade det blivande gymmet ett enda eluttag (plus en livsfarlig SEMKO 17) vilket är på tok för lite. Ni vet ju att det sitter många uttag i den nya väggen jag byggde i somras, men nu ska även ytterväggen få lagom mängd el.

På väggen mot garaget börjar elektrikern från strömställaren och börjar skära med diamatkapen.
Laserverktyg projicerar en grön linje för kabeldragning på en betongvägg i ett renoveringsprojekt. Synliga verktyg och material vid sidan.
Skapa konto
Installering av elektriskt uttag med synliga ledningar och skurna spår i väggen i en renoverad källare. Verktyg och utrustning syns i bakgrunden.
Skapa konto
Installationsarbete av eluttag i en vägg med synliga kablar och ett delvis öppet uttag. Verktyg och byggmaterial syns runt omkring.
Skapa konto

I nästa inlägg fortsätter vi dra el!

Redigerat:
  • Gilla
sprucetwig och 3 till
  • Laddar…
22 november 2025 och vi fräser vidare i väggen.
Vägg med spår för elrör och uttag i betong, verktyg och en hink ses på golvet. Byggprocess i garagevägg.
Skapa konto

Denna vägg mot garaget ska ha tre uttag. Två vid golvet och ett närmare taket.

In med dosor.
En vägg av betong med ett eluttag och gröna flexrör delvis installerade i en uppsågad öppning.
Skapa konto

In med flexrör
Elektrisk installation i en vägg med öppet doslock, synliga elledningar och flexrör. Verktyg och utrustning syns i förgrunden.
Skapa konto

Elen färdig
Bärande vägg med elinstallation, synliga kablar och gröna eldosor nära golv och tak. Vägg förberedd för fler uttag i renoveringsprojekt.
Skapa konto

På med lagningsbruk
Betongvägg med tre eluttag installerade, synliga kablar och lagade områden runt hål och rör. Två svarta hinkar står på golvet.
Skapa konto

och sedan svampa
Bilden visar en vägg med nygjorda eldragningar, där elrör och dosor är infrästa i betongen. Reparationer med bruk syns längs väggens yta.
Skapa konto

Med detta har rummet gått från ett uttag till sju, och då räknar jag bara betongväggarna. Gipsväggen har säkert lika många fler :)

27 november 2025. Sista rycket med spricklagning.
Hörn av betongvägg med borrhål för elinstallation, en ficklampa lyser upp området där väggdosor och flexrör ska installeras.
Skapa konto
Sprickor i betongvägg med monterad grön dosa och stående arbetslampa vid golvet.
Skapa konto
Person fyller spricka i vägg med lagningsbruk och fogpistol, del av renoveringsprojekt för att förbättra elinstallation och förbereda dörr.
Skapa konto
Betongvägg med nyspacklade ytor och en installerad eluttagdosa i ett hörn. Väggarna visar tecken på fukt och pågående renovering.
Skapa konto

Nu måste vi förbereda för dörrinstallationen, och jag knackar lite mer runt dörren till garaget.

Före:
Närbild på en vägg med sprickor i betongen, där bitar har lossnat, vilket avslöjar ojämna skikt och textur.
Skapa konto

Efter:
Sprucken vägg i blåbetong med synlig armering och sprickor runt ett dörrhål i en renoveringsprocess.
Skapa konto

Bruten betong och skräp på golvet vid ett dörrhål, omgiven av väggar, där renoveringsarbete pågår.
Skapa konto

Det kan vara svårt att se, men detta är en bärande vägg. Som tur är har vi bara icke-bärande blåbetong över dörrhålet så vi kan enkelt öppna upp lite så vi får plats med en dörr i standardmodul. Muraren ska komma förbi snart och släta till biten över dörren så det blir både brand- och ljudtätt.

28 november 2025. Jag får äntligen tummen ur och monterar handdukskrokar och toapappershållare. Alla dessa fästs i bärande betongväggar så det är i praktiken immunt mot väta. Ändå gör vi detta by the book med silikon.
Vitt kakelvägg med två borrade hål, klar för montering av badrumstillbehör. Silikonverktyg syns i förgrunden.
Skapa konto
Tre metallhanddukskrokar monterade på vitkaklad vägg bredvid ett handfat med trädetaljer.
Skapa konto
Badrum med vitkaklade väggar, toalettstol, handdukshängare med rosa handduk, toapappershållare och träskåp med vit tvättställ.
Skapa konto

Och samma i duschrummet
Vägg med klinkerplattor och tre monterade handdukskrokar, varav en krok har en beige handduk hängande.
Skapa konto

I dörrhålet i garaget hittar jag en liten spricka i midjehöjd som jag känner att jag vill laga.
Spricka i en betongvägg med en träbit synlig i öppningen, upptäckt under renovering av ett dörrhål i ett garage.
Skapa konto
Spricka i bärande vägg där en träbit är synlig; omgiven av byggmaterial. Öppningen är i midjehöjd, redo för lagning.
Skapa konto

Tittut! Bakom putssprickan hittar jag...en bit trä! Ibland undrar man hur de byggde på 60-talet. Bort med den och sedan i med lagningsbruk. Snart borde väl Finja börja sponsra mig och denna tråd.
Närbild av en vägg med färskt lagningsbruk, omgiven av byggutrustning och en arbetslampa som belyser området.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
saiter och 8 till
  • Laddar…
3 december 2025. Vi varvar in lite jobb i klädkammaren, det är så nära att bli klart att det vore skönt att komma närmare färdigställande.
Fyra nätverkskablar längs golvet i hörnet av ett rum med vita väggar och plattor i golvet, två väggskenor monterade.
Skapa konto

Längst ned i hörnet ser ni fyra nätverkskablar som går från knutpunkten till höger till rummen till vänster. Jag ville inte krångla med att skära in djupt i bärande väggen så de fick gå synligt. Detta kommer ändå inte synas eftersom det kommer stå saker framför. Det som ska göras nu är att skruva fast flexrören på väggen över listen.
Grå flexrör fastsatta längs en vit vägg i ett hörn, med en röd och svart skruvmejsel på ett klinkergolv.
Skapa konto

Fyra nätverkskablar i hörnet av en klädkammare, synliga över golvet med verktyg liggande på den grå klinkern.
Skapa konto

Inte det snyggaste jobbet, men det får duga.

Sedan fortsätter jag med elfa-hyllorna, vinkelslipen får som sagt gå varm.
Vit klädkammare under uppbyggnad med väggmonterade hyllor; fyra nätverkskablar synliga längst ned i hörnet.
Skapa konto

Vit hyllsystem i klädkammaren med flera vita trådhyllor, en plastlåda placerad på en av hyllorna, i en oinredd eller nyrenoverad miljö.
Skapa konto

Längre kommer vi inte, den översta hyllan närmast får vänta eftersom den skulle vara i vägen när dörren installeras. Hyllan längst in i rummet är dock fastskruvad och klar!

6 december 2025. Ni som hängt med från i somras vet att jag lärt mig mycket om ljuddämpning i detta bygge. Men ljudet tar alltid den enklaste vägen, och med alla väggarna tätade återstår dörrkarmarna.
Dörrkarm med synligt drev av glasull, del av ljuddämpningsprojekt.
Skapa konto

Ljudet smiter ju gärna förbi här även när dörren är stängd. Efter att ha läst monteringsanvisningarna för dörrarna står det att man ska dreva noga och sedan täta med ljuddämpande fogmassa. Så det får bli nästa projekt, och det kommer visa sig ta en stund.
Närbild av en dörrkarm under installation, med glasull som isolering och skyddsfog för ljud- och brandskydd synlig mellan vägg och karm.
Skapa konto

Glasull drevat. Detta var min första dörr och det kommer visa sig att jag behövde mer drev här, man ska fylla nästa hela vägen till väggen.

Fogmassan är speciell och skyddar mot både brand och ljud. Samma massa kommer jag använda till garagets branddörr.
Förpackning av ljuddämpande och brandskyddande akrylfogmassa märkt "FireSeal Silence" hålls av en hand.
Skapa konto

Många tuber klet blir det.
Dörrkarm med drevning och ljuddämpande fogmassa runt kanterna, del av pågående renoveringsprojekt i klädkammaren.
Skapa konto

Vägg och dörrkarm i ett rum, med ljuddämpande fogmassa applicerad längs kanterna för att minska ljudläckage.
Skapa konto

11 december 2025. Muraren har tittat förbi och har gjort det första steget i gymmet, grundning runt smygar. Först ut har vi dörrhålet mot garaget som jag nyss knackat upp lite. Nu har ytan slätats ut vilket gör att vi kan sätta in dörren. När det är gjort ska smygarna putsas upp.
Närbild på en slätad vägg med synlig murfog. Detaljer av kablar och byggmaterial syns i bakgrunden.
Skapa konto

Närbild av en murad och slätad dörröppning med synliga rör och sladdar i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

De nya fönstren har fått murade smygar grundade. Snyggt!
Vitt innanförliggande fönster med handtag i nyputsad grå betongvägg, synlig isolering ovanför fönstret.
Skapa konto
Två vita fönster monterade i en källarvägg med släthyvlade smygar, synliga rör i taket och en elektrisk låda på väggen.
Skapa konto

Mer än så hinner han inte innan jul, resten av murningen får göras 2026. Då ska ytterväggarna finputsas och slätas till så det går att måla. Synd att det inte gick att göra i december, för då hade det kunna härda över julledigheten innan målningen blir möjlig.

Vi fortsätter att dreva. Det finns massor av dörrar i detta projekt, bara källaren i detta hus har 12 innerdörrar varav flera är monterade men inte fodrade, så det finns mycket drevning att göra.
Vit innerdörr med plast runt, omgiven av ljusa väggar och ett trägolv, en övergång i arbetet med att installera dörrkarmar och ljudisolering.
Skapa konto
Dörrkarm i renoveringsprojekt med glasull drevning synlig mellan karmen och väggen.
Skapa konto
Närbild av dörrkarmens övre högerhörn med vitt drev och sprickor i väggen uppifrån, del av pågående renoveringsprojekt.
Skapa konto

I nästa inlägg hänger vi dörrar!

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
D
Etnoy Etnoy skrev:
Tittut! Bakom putssprickan hittar jag...en bit trä! Ibland undrar man hur de byggde på 60-talet. Bort med den och sedan i med lagningsbruk. Snart borde väl Finja börja sponsra mig och denna tråd.
Jag gissar att den var till för att fästa dörrkarmen med spik. Ett nödvändigt "ont" från en tid då karmskruvar/borr inte såg ut som idag. Ett ganska smart och billigt sätt att montera dörrar i stenväggar iofs.

• Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Vad händer!?

A andthe skrev:
Vad händer!?
Jag lever! Det blev ett längre jullov och sedan fortsatte bygget, ska bara få tummen ur och uppdatera tråden.

• Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Vad roligt att ni faktiskt frågar efter mig, och att mitt korta svar fick så många reaktioner. Jag uppskattar verkligen reaktionerna, det är något som uppmuntrar mig att fortsätta arbetet.

Mitt sista riktiga inlägg här var den 23 december, sedan åkte vi på välbehövligt jullov. Efter nyår bytte jag till ett nytt jobb där jag har riktigt roligt men också mycket att göra och lära mig, och med det tog jag en paus från byggandet en stund. Det var faktiskt behövligt då jag sliter väldigt hårt med detta och man ibland behöver få lite distans till så långa projekt som en källare. Det har gått mer än två år sedan jag satte bilmaskinen i maskinrummet...

I vilket fall fortsätter bygget, jag har fortsatt att fota och dokumentera eftersom såklart vill jag göra det. Just nu är det april och hobbyrummet-som-ska-bli-gym är inte klart och även om jag är närmare än någonsin känns det nästan svårt att överblicka vad som är kvar. Men låt oss återgå till tidslinjen :)

17 december 2025. Som utlovat ska vi nu hänga dörrar, och det kommer nu. Det är så lång tid sedan jag skrev något så ursäkta om det blir lite upprepningar, men jag har upptäckt massivdörrar. Det är konstigt hur mycket tillverkare som Swedoor döljer dessa på sina hemsidor, men som vanligt gäller det att navigera till tillverkarens pdf-kataloger (eller tryckta på papper) för att faktiskt hitta godsakerna. Swedoor har en utmärkt pdf-katalog som säkert innehåller 20-30 gånger mer information en resten av hemsidan eller vad som går att hitta på Google.

Resten av huset har Swedoor Stable som ju är en kvalitetsdörr som ljuddämpar mer än en vanlig dörr som bara är fylld med papper. Tyvärr står den sig väldigt slätt jämfört med massivdörrarna, och de fyra dörrar vi beställt och som idag installeras är hela tre massivdörrar.

Här är en extremt enkel skiss:
Planlösning med markerade dörrar: röd dörr (garage), orange (gym till hall), brun (förråd), blå (kontor).
Skapa konto

Dörr 1 (röd) går från hobbyrum (snart gym) till garage.
Dörr 2 (orange) mellan gym och hall
Dörr 3 (brun) till lilla förrådet
Dörr 4 (blå) till kontoret

Dörr 1 är brandskyddad, den gamla dörren från 60-talet hade 15 minuters brandskydd men jag är rätt osäker på detta pga den dåliga passformen mot karmen. Den nya dörren är Swedoors Klimatdörr som har Ei30 brandskydd och 35 dB ljuddämpning men också en del värmeisolering. Den är inte en ytterdörr utan jag hittade denna dörr i katalogen under just massiva innerdörrar och insåg att den skulle vara perfekt till det frostfria men oisolerade och kalla garaget.

Dörr 2 valde jag en massivdörr med 35 dB ljuddämpning eftersom ett gym kan låta en del och jag inte vill störa de som sover inte långt bort. Ni som hängt med vet att jag satsat mycket på att ljuddämpa väggen där denna dörr sitter, allting är noga tätat och det sitter ljuddämpande stålreglar och dubbelgips där det får plats.

Dörr 3 är bara till klädkammaren och där kör vi vanlig Swedoor Stable.

Dörr 4 är till kontoret där jag arbetar och där har jag lyxat till det med en massivdörr klassad med 40 dB ljuddämpning.

Nu till installationen. Dörrinstallation är något jag lejer bort för att jag bara tycker det är för svårt och måste bli bra.
Dörrdelar och monteringsmaterial ligger på golvet i ett renoveringsprojekt med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Titta bara på hur rejäl dörrkarmen är på en massivdörr! En enorm skillnad mot vanliga innerdörrar.

En vit dörr från Swedoor ligger på en mönstrad matta, omgiven av förpackningsmaterial och med gångjärn synliga på ena sidan.
Skapa konto

Tre enorma gångjärn per dörr.
Person monterar dörrkarm i smal hall med byggmaterial och verktyg runt om. Spackelämbar och sladdar synliga på betongvägg.
Skapa konto

Vi tar dörren till garaget först, dörrbladet är mycket tungt så snickarna får jobba lite.

Sedan kommer dörren till kontoret, och först ska den gamla dörren och karmen bort.
Öppning för en dörrinstallation i ett rum under renovering, med dörrkarmar, två blå tofflor, en elektrisk radiator och byggmaterial synliga.
Skapa konto

Denna dörr är den enda vi behövde måttbeställa eftersom det är ett befintligt hål i en bärande vägg och det inte var standardstorlek. Jag var dock inte beredd på hur mycket puts som använts för att snygga till runt karmen, jag får fundera ut en bra lösning här.

En uppbruten dörrkarm i ett rum med trasig kartong och byggmaterial på golvet, samt ett par svarta foppatofflor.
Skapa konto
Närbild på en dörröppning med synligt putsarbete och murbruk, där karmen saknas. Vita väggar omkring öppningen.
Skapa konto

Som ni vet är både korridoren och kontoret färdigmålade rum vilket krånglar till det, men det är ett problem för framtiden.

Dörren till garaget blir färdig först och jag njuter av att kunna stänga dörren för första gången på mer än ett halvår.
Vit massivdörr i installation, sett från insidan av ett garage. Verktyg och byggmaterial ligger huller om buller på ett betonggolv i bakgrunden.
Skapa konto

Ni kanske också ser karmöverföringen som gör att jag i framtiden kan dra kablage till t.ex. ett motoriserat låshus i framtiden om jag vill.
Tröskel av trä installeras mellan en källardörr och ett betonggolv med byggverktyg och material synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Det blev en glipa mellan tröskeln och garagetrappan som vi får fixa senare.

Dörren till klädkammaren, som sagt en vanlig innerdörr.
Vit innerdörr i ett nyrenoverat rum, med kakelgolv och ljus vägg. Dörren har ett enkelt handtag och synliga gångjärn.
Skapa konto

Med dubbelgips på båda sidor blir det en väldigt djup karm vilket också syns på tröskeln.
Nyinstallerad dörr med massiv tröskel av ek och ljus dörrkarm, på ett golv med ljusgrå klinkerplattor.
Skapa konto

Tyvärr hade denna dörr en transportskada vilket vi inte såg tidigare.
En hand pekar på en skada på en pappförpackning som ser ut att skydda en dörr. Skadan visar ett hål i förpackningen.
Skapa konto
Skada på en dörr, synligt märke efter transport eller installation.
Skapa konto

Bygghemma kommer lösa detta men det kommer ta många, många veckor innan det blir fixat.

Dörren till kontoret är nästan löjlig vad gäller tyngd och ljuddämpning.
Vit innerdörr med öppen position, visar övergång mellan två rum. På golvet finns ett par svarta tofflor och en sladd som ligger löst.
Skapa konto

Inte mindre än två gummilister!
Hand som håller i en massiv dörr vid installation. Dörrbladet har två förborrade hål för lås och handtag. Delen av dörrkarmen med låsuttag syns.
Skapa konto

Dörren till gymmet är förstås också installerad men jag glömde ta en bra bild. Den är i alla fall till höger i denna bild.
Vit, kaklad korridor med två synliga dörrar; en stängd i slutet och en på höger sida som är något öppen.
Skapa konto

Undantaget målningen som måste göras runt kontorsdörren är dörrarna till hallen nu klara och det ser väldigt färdigt och snyggt ut.
Vitmålad korridor med tre stängda vita dörrar och klinkergolv. Spottar i taket ger belysning.
Skapa konto
Vitmålad hall med tre dörrar i olika riktningar. Klinkergolv och belysning i taket. Rummet är ljust och stilrent inrett.
Skapa konto

Som sagt är det inte mindre än sex (!) dörrar till denna hall.

Det räcker för denna gång, ses i nästa inlägg! Hojta gärna till om ni fortfarande följer trots min långa frånvaro.

• Gilla
Saulesco och 31 till
  • Laddar…
Tack för Swedoor-tipset. Vi kommer också att byta garagedörr till vårt kallgarage på sikt; vår har förmodligen ingen brandklassning alls för den ser ut som en typisk innedörr från 70-talet. Tidigare har jag bara hittat ytterdörrar när jag har letat.

Hur löser du överluft där du sätter massivdörrarna?

A Alikzus skrev:
Tack för Swedoor-tipset. Vi kommer också att byta garagedörr till vårt kallgarage på sikt; vår har förmodligen ingen brandklassning alls för den ser ut som en typisk innedörr från 70-talet. Tidigare har jag bara hittat ytterdörrar när jag har letat.

I vårt fall har vi ingen överluft. Huset har ftx så alla rum har individuellt anpassad ventilation och garaget har självdrag, så vi har täta dörrar.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
A Alikzus skrev:

Kolla på dörrens märkning, brukar sitta en etikett vid gångjärnen. Det är sannolikt brandklass på din dörr, vårt hus från 69 hade det och jag tror det var krav då. Dock bara 15 minuter

Etnoy Etnoy skrev:
I vårt fall har vi ingen överluft. Huset har ftx så alla rum har individuellt anpassad ventilation och garaget har självdrag, så vi har täta dörrar.
Tilluften skall väl fortfarande passera till frånlufsdonen? Eller har du både till- och frånluft i alla rum, låter rörigt? ;P

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Kolla på dörrens märkning, brukar sitta en etikett vid gångjärnen. Det är sannolikt brandklass på din dörr, vårt hus från 69 hade det och jag tror det var krav då. Dock bara 15 minuter
Ah, tack, du har så rätt så: Brandklass B 15 säger den. Bättre än jag trodde. :)

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
A Alikzus skrev:
Tilluften skall väl fortfarande passera till frånlufsdonen? Eller har du både till- och frånluft i alla rum, låter rörigt? ;P
Du har en poäng, jag får hoppas att de otätheter som trots allt kommer finnas här och var låter luften cirkulera tillräckligt. Den nybyggda väggen och dörren där är mycket tät i alla fall.

Etnoy Etnoy skrev:
Du har en poäng, jag får hoppas att de otätheter som trots allt kommer finnas här och var låter luften cirkulera tillräckligt. Den nybyggda väggen och dörren där är mycket tät i alla fall.
I annat fall finns det ju ljuddämpade överluftsdon. :)

19 december 2025. Som ni säkert ser på bilderna på de nya dörrarna är dörrfodren i fel färg. Snickarna råkade köpa vanlig 0502Y medan vi i detta hus kör 0500N överallt. Lätt hänt, men det blir lite extrajobb att måla om. Lika bra ändå att få spacklat över spikhålen i fodren också.

20251219_150538.jpg
Skapa konto

Spackling, slipning och målning.
20251219_151248.jpg
Skapa konto

Det blir faktiskt väldigt snyggt.
20251219_155220.jpg
Skapa konto

Med detta fixat i klädkammaren kan de sista Elfa-hyllplanen sättas upp.
20251219_232821.jpg
Skapa konto

Slutresultatet!
20251221_233850.jpg
Skapa konto

21 december 2025. Nu ska dörren mellan garage och hobbyrum tätas. För att få ljuddämpning ska det drevas och sedan tätas med speciell fogmassa. För brandtätning, vilket är huvudsaken här, ska man använda mineralullsdrev och brandtät fogmassa. Det är vad vi gör nu.
20251222_004708.jpg
Skapa konto
20251222_005836.jpg
Skapa konto

Även insidan mot garaget tätas förstås.
20251222_010647.jpg
Skapa konto

23 december 2025. Nu är allt utom hobbyrum/gym så pass klart att vi tar det i bruk. Robotdammsugaren kan köra en premiärtur!
20251223_130226.jpg
Skapa konto
20251223_130249.jpg
Skapa konto

Och med det tog jag jullov!

En kväll i januari tycker jag dock att det låter en hel del från vattenrören. Jag går ned och tittar och inser att det sprutar vatten ur utkastaren utanför garaget som vi satte in i början av detta projekt. Det är den kallaste natten på flera år och jag stänger av tillförseln via avstängningen som sitter i hobbyrummets tak, bra att kunna strypa separat.
20260113_215704.jpg
Skapa konto

Senare utredning av rörmokaren är kylan, kallare än -10 har gjort att vattnet frusit och kopplingen på insidan hoppat ur så pass mycket att utkastaren sprutade vatten, som tur var utåt. Jag har haft en liten Gardena-adapter kopplad på utloppet men när jag och röris testade det hela kommer det ut nästan en deciliter vatten efter att adaptern tas av. På något sätt blir det en luftbubbla som förhindrar dräneringen att fungera.

Titta på tuschmärket på kopparröret och hur långt bakåt 90-graderskopplingen hoppade från denna punkt!
20260113_214007.jpg
Skapa konto

Här är jag glad att vi har en vattenfelsbrytare, för utan en sådan hade denna bara stått och sprutat hur länge som helst. Tur också att det var utomhus, det gjorde ingen skada.

Nåväl, vi spolar framåt till den 18 januari 2026. Gott nytt år! Vi fortsätter dreva dörren som jag inte fick klar innan jul. Muraren kommer ju i morgon och detta måste bli klart så putsning kan ske.
20260118_223758.jpg
Skapa konto

20260118_224541.jpg
Skapa konto
20260118_230000.jpg
Skapa konto
20260118_232336.jpg
Skapa konto

Jag plockar ihop röran i hobbyrummet så muraren kommer åt alla väggar.
20260119_005341.jpg
Skapa konto

19 januari 2026 och muraren är här. Väggarna i gymmet ska putsas så de blir snygga igen och döljer alla lagningar och eldragningar med mera. Här är lite work in progress med grundningen.
20260119_130347.jpg
Skapa konto

Putsen armeras på ett putsnät så det ska sitta bra.
20260119_130416.jpg
Skapa konto

21 januari 2026, några dagar senare har det torkat och ska få slutfinish, men det ser ni i nästa inlägg!

• 20260121_151545.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.