Hej! :)
Har lite frågor angående min källare och jag är mycket tacksam om någon som har erfarenhet eller kan detta vill svara på dessa.
1.Hur mycket fuktighet skall det vara i en källare normalt. Huset är buggt 1971.
2.Vill lägga klinkers men det är målat innan, går det att lägga klinkers utan att ta bort färgen?
3.Golvvärme, är det någon bra ide att lägga eftersom plattan antagligen inte är isolerad och hur i så fall?
4.Ytterväggen i källaren består utav lättbetong + frigolitt c.a 1cm direkt mot betongen + luftspalt c.a. 2cm +spånkiva är detta ok elller måste väggen rivas?

Hoppas att någon kan svara! :)

gerge skrev:
1.Hur mycket fuktighet skall det vara i en källare normalt. Huset är buggt 1971.
Normalt eller inte, med grund från 1947 och ingen isolering nedåt hade vi 70% i början av september. Efter en vecka med avfuktare var vi nere i 50%.

Gerge, välkommen till forumet på Bygghus.se!

1. Ingen aning.

2. Det beror nog på färgen. Antagligen går det att rengöra golvet ordentligt och sedan använda primer som klinkerfixet fäster på. Ställ frågan i forumavdelningen "Golv"!

3. Nej det är inte bra men ej heller omöjligt. Frågan är besvarad många gånger i avdelningen "Värme allmänt". Läs där (ett par sidor tillbaka) och ställ en ny fråga där om du inte hittar svar på din fråga.

4. Jag tolkar detta som att du har isolering på insidan av väggen. Det räknas som en riskkonstruktion och är något man vill undvika. Jag tror du får svar på dina frågor kring detta i denna tråd:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40280 För fler frågor kring detta fortsätt i den avdelningen också!

Lycka till!

Mvh,
MathiasS

Har en avfuktare nu men den står på 60rh, har fått ner det till 58 men ej lägre.
kör jag inte med avfuktare så går det upp till 72rh. Är detta normalt?
Vissa säger att det skall vara under 75rh då är det ok.
Är detta riktigt?

gerge skrev:
Har en avfuktare nu men den står på 60rh, har fått ner det till 58 men ej lägre.
kör jag inte med avfuktare så går det upp till 72rh. Är detta normalt?
Vissa säger att det skall vara under 75rh då är det ok.
Är detta riktigt?
Hur länge har du kört den? Efter att min lyckades dra ner fukten 70->50 så rev jag upp ett golv i källaren och frigjorde en massa instängd fukt. Genast hoppade det upp till över 60%, men nu efter ytterligare någon vecka börjar det sjunka igen. Har man dålig dränering under golvet (som i mitt fall) får man nog räkna med att ha avfuktaren igång konstant.

Alternativet är väl att bila upp golvet, isolera/dränera och gjuta nytt som i Källarprojekttrådarna i Golvforumet.

Har haft avfuktaren igång i c.a. 2 veckor.
Hade kommit in vatten från kommunens dagvattenbrun och trängt in genom källardörren. Hade c. a 2cm vatten över hela källaren.Pumpade ut allt och köpte en mitsubishi avfuktare som har varit igång sedan dess, alltså 2 veckor.
Slängde ut en plastmatta som inte såg rolig ut och nu håller vi på med att sortera och göra i ordning för att bland annat måla yttrväggar.lägga klinkers o.s.v.
Som ni förstår så har vi haft källaren somk ett föråd men skall nu göra så att vi kan använda den till annat.
Dräneringen är 35 år gammal.
Tycker själv att det annars ser ganska torrt och fint ut i alla ytterväggar.
Det som vi har reagerat över innan översvämningen är att färgen på golvet i övriga källaren har lossnat lite här och var.

1. Normalt är svårt att säga. Beror på temperatur och årstid. Vår avfuktare jobbar som mest på hösten då temperaturen sjunker, höstregn mm.

2. Om färgen släpper fläckvis kan du räkna med att den kommer att släppa om man försöker lägga klinker på den. Ta bort all färg så är du säker på att det fäster. Små fragment av färg tycker jag inte gör något om du inte ska ha någon extrem verksamhet i utrymmet

3. Golvvärme i oisolerat golv ska man bara ha om man har onödigt mycket pengar eller har vedeldat. Du kommer att värma berget/gruset/sanden under ditt hus också!

4. Låter som gjort för problem. Det kan fungera om det är liten fuktbelastning men jag skulle inte kosta på dyra ytskikt på insidan om jag skulle behöva göra om. Isolering ska sitta utanpå källarmuren, på insidan målar du med fuktgenomsläpplig silikatfärg (dyr men sitter kvar)

Har rivit ner isolering o.s.v Börjat måla med silikatfärg men på ett ställe blir den gul. Har målat flera gånger på detta ställe men det hjälper inte. Kan det vara fukt? Det var på den sidan huset som vi trodde var torrast. Har färgen reagerat med något?Hela ytterväggen är utav lättbetong.Vad göra?

Vet inte vad det kan vara. Kanske fukt, köp en fuktmätare.

Jag har 44% rh i min platondränerade källare just nu.
är det ok??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.