Hej!
Jag har rivit ner all gammal puts och slipat av väggarna i min källare.
När jag nu ska putsa så har jag frågat runt lite bland murare och andra om vilken puts och typ av system jag ska använda. Alla har olika råd och tips om hur jag ska göra. Finns tydligt ett par olika skolor inom detta området😬
Somliga menar på att ett mjukt bruk och tjockputs är det bästa, typ ett kc mur och putsbruk c, eller kalkbruk. Utan nät
Vissa hävdar att det behövs starkare bruk, typ ett signalbruk och sen mur och putsbruk B 10-15 mm för att det inte ska vittra sönder. Även att använda ett metall nät.
Sen har vi då dem som tycker att ett tunnputssystem från tex weber eller Heydi är rätt väg att gå. Med ett mjukt nät.
Inte helt lätt för en lekman inom murning att veta vad som blir bäst och hållbart över tid.
Förutsättningarna jag har är en odränerad källare från 30 talet med viss fukt men inga tydliga fuktgenomslag på väggarna, viss saltutfällning längst ner mot golvet på ytterväggarna. Ytterväggarna är platsgjutna med sparstensbetong och alla innerväggar är teglade. Jag har inga hårda krav på slutfinish, det ska bara var tvättstuga och förvaring där nere, ska ha värme och avfuktare igång.
Någon som har gjort ett liknande projekt som har fungerat över tid?
Jag har rivit ner all gammal puts och slipat av väggarna i min källare.
När jag nu ska putsa så har jag frågat runt lite bland murare och andra om vilken puts och typ av system jag ska använda. Alla har olika råd och tips om hur jag ska göra. Finns tydligt ett par olika skolor inom detta området😬
Somliga menar på att ett mjukt bruk och tjockputs är det bästa, typ ett kc mur och putsbruk c, eller kalkbruk. Utan nät
Vissa hävdar att det behövs starkare bruk, typ ett signalbruk och sen mur och putsbruk B 10-15 mm för att det inte ska vittra sönder. Även att använda ett metall nät.
Sen har vi då dem som tycker att ett tunnputssystem från tex weber eller Heydi är rätt väg att gå. Med ett mjukt nät.
Inte helt lätt för en lekman inom murning att veta vad som blir bäst och hållbart över tid.
Förutsättningarna jag har är en odränerad källare från 30 talet med viss fukt men inga tydliga fuktgenomslag på väggarna, viss saltutfällning längst ner mot golvet på ytterväggarna. Ytterväggarna är platsgjutna med sparstensbetong och alla innerväggar är teglade. Jag har inga hårda krav på slutfinish, det ska bara var tvättstuga och förvaring där nere, ska ha värme och avfuktare igång.
Någon som har gjort ett liknande projekt som har fungerat över tid?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 473 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 473 inlägg
Rätt mycke jobb kvar =).
Du ska absolut inte använda tunnputs.
Använd kalkbaserad tjockputs.
Såg att du hade finja c bruk i källaren, det fungerar.
Kalkbruk är väl egentligen bättre på tegel,
men med tanke på merkostnaden är det inte värt här.
Ingen stor/egentlig vinning.
Men när det är tegel måste det förvattnas med vattenslang, och grundas med löst c bruk först.
Sen stockning, sen puts. Du borde kunna köra samma på ytterväggarna, dock ska dom förvattnas försiktigt.
Jag har putsat många liknande projekt.
Men när det är tegel måste det förvattnas med vattenslang, och grundas med löst c bruk först.
Sen stockning, sen puts. Du borde kunna köra samma på ytterväggarna, dock ska dom förvattnas försiktigt.
Kul med ett svar!😅 har sett att du kommenterat liknande projekt innan och du verkar ha bra koll. C bruket köpte jag på mig innan jag hade börjat läsa på om alla olika tillvägagångssätt. Men landar också i att det känns som det bästa alternativet både ekonomiskt och mest hållbara i längden. Arbetsmässigt är det många timmar för mig att tjockputsa. Jobbar som snickare och är van vid kroppsarbete och har renoverat resten av huset själv, sparat källaren till sist 😬 kan jag slamma med c bruket också? På både betong och tegelväggar? Vad anser du om putsnät på betongväggarna? Behövs det? Har läst att det kan vara bra men även att det kan rosta om det utsätts för fukt?N neo11 skrev:Rätt mycke jobb kvar =).
Aha okej! Hur längesen och hur har det hållit sig? Vilket bruk grundade du med? Målade du med vanlig silikat färg eller riktig silikat? Tack för svar 🙏D danpih skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Jag har gjort det där i två rum i källaren, tvättstugan och gillestugan. Hittade lite bilder på gillestugen.
Det är platsgjuten betong från slutet av 40-talet i gillestugan så det är nog väldigt lite cement i betongen. Det satt furupanel överallt och plast mot betongen så betongen var mättad av fukt. Betongen var väldigt kexig så jag grundade med rödgrund och sen nätade och sen något utstockningsbruk och sen ett c-bruk. Det tog ganska precis ett år att göra det rummet från rivningen till inflytt och det gick åt ett ton bruk. Hälften kom nog på golvet. 😂
Målade sen med silikatfärg från Alabaster.
Det är platsgjuten betong från slutet av 40-talet i gillestugan så det är nog väldigt lite cement i betongen. Det satt furupanel överallt och plast mot betongen så betongen var mättad av fukt. Betongen var väldigt kexig så jag grundade med rödgrund och sen nätade och sen något utstockningsbruk och sen ett c-bruk. Det tog ganska precis ett år att göra det rummet från rivningen till inflytt och det gick åt ett ton bruk. Hälften kom nog på golvet. 😂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ah ser bra ut👍 då har vi inprincip likadana ytterväggar, hade du också massa sten i väggarna? Typ flintasten och massa andra stensorter?😬😅 hur har det hållit sig? Blev det inte dyrt med alabaster färgen? Har inte kunnat hitta pris på den men förstått att det kostar en del?S sinuslinus skrev:Jag har gjort det där i två rum i källaren, tvättstugan och gillestugan. Hittade lite bilder på gillestugen.
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
[bild]
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 473 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 473 inlägg
Du behöver inget nät såvida du inte har någon spricka, näta då den. Och om underlaget går över till ett annat material.J Jajjaa skrev:Kul med ett svar!😅 har sett att du kommenterat liknande projekt innan och du verkar ha bra koll. C bruket köpte jag på mig innan jag hade börjat läsa på om alla olika tillvägagångssätt. Men landar också i att det känns som det bästa alternativet både ekonomiskt och mest hållbara i längden. Arbetsmässigt är det många timmar för mig att tjockputsa. Jobbar som snickare och är van vid kroppsarbete och har renoverat resten av huset själv, sparat källaren till sist 😬 kan jag slamma med c bruket också? På både betong och tegelväggar? Vad anser du om putsnät på betongväggarna? Behövs det? Har läst att det kan vara bra men även att det kan rosta om det utsätts för fukt?
Slamma ytskicket är ju enklast, och i mina ögon ganska levande och snyggt.
Funkar utmärkt med c bruk.
Okej då vet jag 👍 Jag har funderat på att bara slamma alla väggar för att spara både tid och pengar, men det ger inte riktigt samma moderna look som min fru väldigt gärna vill ha 😬😅 Min fråga var egentligen om jag kan ”förslamma”/grunda/stänka med samma c bruk ( mer uppblandat med vatten) innan jag tjockpustar 10-12 mm? Sen undrar jag också hur man brukar göra på ojämna tegelväggar? Är enstens tegelvägg i tjocklek, verkar som att de antingen varit onyktra eller väldigt olika bredd på tegelstenarna. Sätter jag mot en putsribba på 10mm så får jag allt ifrån 10mm till 25 mm. Är osäker på hur jag putsar det utan att få för tjocka lager?N neo11 skrev:
Jag håller på nu med det du beskriver men jag har blåbetong, men principen är typ samma, jag har grundat med A bruk, (typ rödgrund) tillsammans med putsnät, ca 10cm överlapp. Sen kör jag 2 vändor med c bruk.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 473 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 473 inlägg
Ja, använd samma 3 mm putsbruk c för att grunda, men då som sagt mer vatten i, lösare.
Du kan stocka ut flera cm om du vill med c bruket.
Gör det bara i omgångar, max 8 mm per påslag.
Är det tegel torkar det rätt fort, du kan dra på nästa påslag efter någon timme, eller när det blivit hårt.
Samma med grundningen.
Men dra med en käpp över väggen efter stockning, så man får bort som ligger utanför.
22*95 virke är bra, även om man ska sätt upp någon käpp i dörr/fönster smygar för att få rakt.
Brukar man ju sätta käppen med putshakar.
Du kan stocka ut flera cm om du vill med c bruket.
Gör det bara i omgångar, max 8 mm per påslag.
Är det tegel torkar det rätt fort, du kan dra på nästa påslag efter någon timme, eller när det blivit hårt.
Samma med grundningen.
Men dra med en käpp över väggen efter stockning, så man får bort som ligger utanför.
22*95 virke är bra, även om man ska sätt upp någon käpp i dörr/fönster smygar för att få rakt.
Brukar man ju sätta käppen med putshakar.
Vill du utveckla det mer? För och nackdelar? Är det i så fall bara ett a bruk till att grunda ytterväggarna med? Och sen grunda med c bruk på tegelväggarna? Ska beställa bruket på måndag 😬N neo11 skrev:
Jag har också ett 30-tals hus med mycket fuktinsläpp i källaren och den är lite som en provkarta över olika putsprodukter (eftersom jag inte visste från början vad jag skulle ha).
Det rum som fortfarande ser ut som nytt är det där jag använde putsnät och hydraliskt kalkbruk (sex år sen). Det rum som är absolut värst var där jag använde cementbruk som puts, där har nog 50% rasat ner igen. En vägg använde jag gipsbruk på och det verkar delvis lösas upp av fukten med tiden (dock har det inte rasat ner, ser bara dåligt ut).
Sen verkar dock det vara svårt att hitta väggfärg som fäster beständigt, inte ens silikatfärg med primer verkar klara fukttransporten (iaf i min källare). Idag hade jag inte målat alls, men lite sent nu.
Det rum som fortfarande ser ut som nytt är det där jag använde putsnät och hydraliskt kalkbruk (sex år sen). Det rum som är absolut värst var där jag använde cementbruk som puts, där har nog 50% rasat ner igen. En vägg använde jag gipsbruk på och det verkar delvis lösas upp av fukten med tiden (dock har det inte rasat ner, ser bara dåligt ut).
Sen verkar dock det vara svårt att hitta väggfärg som fäster beständigt, inte ens silikatfärg med primer verkar klara fukttransporten (iaf i min källare). Idag hade jag inte målat alls, men lite sent nu.