Hej

När vi tog bort det gamla lagret med tapeter i vår källare upptäckte vi att det satt en trävägg med vanlig isolering (typ gullfiber) mitt i en vanlig vägg. Eftersom resten av väggarna är av betong och det luktar lite mögel kommer de säkert härifrån... Är mot en yttervägg....

Vad ska jag ersätta detta spektakel med?

Stålreglar har jag förstått av er visa människor men resten?

Vågar man ge sig på detta själv? Svårighetsgrad?

"Som man ropar får man svar."

Jag är källar-fundamentalist. Jag anser (och anser mig ha goda skäl till det) att man inte ska bostadsinreda källare just för risken att det blir mögel.

Jag har valt att göra fuktsäkra konstruktioner i min källare. På väggarna har jag kalkfärg (helt diffusionsöppen) och på golvet klinker (utan primer under). I detta kan inget mögel fästa.

Det tråkiga med en sådan lösning är att gamla synder måste rensas bort först, dvs gammal färg måste bort. Jag slipade väggarna med en hyrd betong-giraff och lade på ett nytt lager tunnputs innan jag målade. Jag är mycket nöjd med reslutatet!

ok,,, jisses... och det är gammal färg på alla väggarna...
Jag får helt enkelt hyra mig en "giraff"...

Är silikatfärg och kalkfärg samma sak???

Hejsan!

Vi gjorde också nåt liknande. Vi knackade bort all gammal missfärgad puts och rev alla innerväggar som inte var av betong. Sedan murade vi upp nya innerväggar i betong, putsade alla väggar med ny puts. Badrummet och tvättstugan fick kaklade väggar, resterande har vi målat med färg som andas. Klinker i alla rum utom 2, ett sovrum till sonen samt ett allrum där vi lagt flytande laminatgolv med ventilerande golvlister. Jag trodde det skulle se "kallt" och sterilt ut i sovrummet och allrummet med putsade och målade väggar men det ser otroligt fräscht ut!!

//Ulrica

Nej, silikatfärg och kalkfärg är inte samma sak. Kalkfärg är billigare och åtminstone lika bra som silikatfärg när det gäller att släppa igenom fukt.

Om du ska hyra en giraff så försäkra dig om att du får med dig en betong-giraff (helst med ny slipskiva) hem, så att du inte får en vanlig giraff med sandpapper som är avsedd för att slipa spackel med.

Tack för hjälpen...

Har ännu en fråga.

Finns det någon anledning till att man skulle välja silikatfärg istället för kalkfärg när man ska måla i källaren?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.