Hej!
Bor i enplansvilla med källare, byggt 1973 med fjärrvärme som värmekälla.
Jag har två radiatorer (A och B) som är helt kalla, samt en radiator (C) som är varm på ovansidan men kall nedan och dess returledning är kall.
A och B är på entreplan, och de ligger ovanför C som är på källarplan. Det jag undrar är om det är C som matar till A och B och eftersom returledningen är kall så antar jag att A och B ovanför C förblir kalla? Jag bifogar bilder på radiator C, det rödfärgade är varma delen och blått är kallt.
Jag har förövrigt luftat flera gånger samt ruckat på ventilen för samtliga radiatorer utan effekt.
Jag har två radiatorer (A och B) som är helt kalla, samt en radiator (C) som är varm på ovansidan men kall nedan och dess returledning är kall.
A och B är på entreplan, och de ligger ovanför C som är på källarplan. Det jag undrar är om det är C som matar till A och B och eftersom returledningen är kall så antar jag att A och B ovanför C förblir kalla? Jag bifogar bilder på radiator C, det rödfärgade är varma delen och blått är kallt.
Jag har förövrigt luftat flera gånger samt ruckat på ventilen för samtliga radiatorer utan effekt.
Finns väl minst 2 orsaker, flödet för lågt eller framledningstemperaturen för lågE EnGrönMyrslok skrev:Hej!
Har testat att dra upp flödet till teg 3 (har vanliga fall steg 1) på cirkulationspumpen utan effekt. Har även testat att öka framledningstemperaturen utan effekt. Värt att nämna så är alla andra element väldigt varma i hela huset bortsett från de som ej funkar just nu, så tror något stryper flödet?H Håbbe01 skrev:
Då är det nog strypningen på returen som är orsaken eller om termostatdelen strularE EnGrönMyrslok skrev:Har testat att dra upp flödet till teg 3 (har vanliga fall steg 1) på cirkulationspumpen utan effekt. Har även testat att öka framledningstemperaturen utan effekt. Värt att nämna så är alla andra element väldigt varma i hela huset bortsett från de som ej funkar just nu, så tror något stryper flödet?
Kanske en dum fråga men fylls vattnet på automatiskt när man höjer trycket, eller är det ett annat steg? För jag höjde trycket till 1 bar efter att det sjönk till 0.5 bar men gjorde inget annat. Har jag missat att fylla på med vatten då?H Håbbe01 skrev:
0.5bar funkar nog bra på ett enplanshus. Motsvarar en lyfthöjd upp från pannrummet på 5mE EnGrönMyrslok skrev:
Då fyller du på vatten och har inte justerat (för)trycket som det pratas om i tråden.E EnGrönMyrslok skrev:
Vi du ha saker förklarat så beskriv vad du gör och komplettera med bilder så finns det många som kommer att hjälpa dig förstå ditt värmesystem. Och så undviks missförstånd.
En bild på ett element säger inte så mycket. Bättre då att visa bilder på flera radiatorer, hur rören är kopplade, vred eller termostater både på fungerande och krånglande radiatorer.
Klicka här för att svara