Hej,
Vi har en mindre golvvärme anläggning med två slingor, en för badrum och en för hallen. Övriga huset har klassiska radiatorer och allt värms upp av en Thermia bergvärmepump.

Problem uppstod och ena slinga till badrummet har gett upp och blivit kall. Jag har haft VVSare på plats som spolar slingan och gjort allt felsökning de kunde komma på men fick tyvärr ge upp så nu vänder jag hoppet hit.

Vi har testat att öka hastigheten på cirkulationen, lossa termostater och köra med de frånkopplade vilket syns på en av bilderna. Det är ett temperatur fall över slingan som funkar på ca 5 grader. Känner jag på retur för slinga som inte funkar för badrummet så är den kall. Trycket i värmeslinga är ca 1bar

Några ideer alls på vad nästa steg kan vara?

• Golvvärmeinstallation med kopplingar, rör och två tryckmätare. En Thermotech EC8 enhet syns överst. Kablar och ledningar är anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två termostater på en golvvärmefördelare med temperaturmätare, visar rör och kopplingar.
    Skapa konto
  • Termotech EC8 styrenhet för golvvärme med lysande indikatorlampor, i en värmeinstallationsmiljö.
    Skapa konto
  • Grundfos cirkulationspump i ett värmesystem, del av felsökning av golvvärmeproblem i badrum, visas ansluten till rör och med etikett detaljer.
    Skapa konto
Har du provat stänga den andra slingan samt bypassen? Viktigt att du ser till att den slingan du har problem är öppen innan du stänger dom andra

• Gilla
Hagis87
  • Laddar…
Har det fungerat förut? Kollades injusterings/ avstängningventilen på fördelaren?

• Gilla
Hagis87
  • Laddar…
Dum fråga kanske men går det att stänga bypass, det finns ingen ventil på den. Fungerande slinga antar jag att jag kan "stänga" genom att vrida ner termostaten så den inte kallar på värme.

Bypass är väldigt varm idag så verkar som all värme går det hållet då bägge slingorna är kalla idag. Slingan för hallen har aldrig krånglat innan men efter att ha skruvat bort och tillbaka termostater igår för att ta bilder och testa stiften så är bägge kalla.

Går åt fel håll🫣

• Närbild av en varmfördelare med flera anslutningar och en tryckmätare, omgiven av vita kablar.
    Skapa konto
  • Två vita termostater monterade på rör i ett vattenburna värmesystem, med tryckmätare ovanpå och nedanför.
    Skapa konto
V Vector skrev:
Har det fungerat förut? Kollades injusterings/ avstängningventilen på fördelaren?
Den har fungerat i säkert 10 år sen badrum och hall byggdes innan den slutade fungera för ena slingan. Det skedde utan att vi gjorde något. En höst/vinter startade bara inte slingar för badrum att bli varm.

V Vector skrev:
Jag vet inte om de kontrollerades, anläggningen installerades av fackman och den har kört i många år utan problem. Det var vvs tekniker från Bravida som var här och försökte flera gånger och var även i kontakt med Thermotech för support

Har du provat skruva på insexsskruven i toppen för att se vad som händer?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Testar att öppna den 1/2 varv och låter den köra ett tag så får vi se om något händer med slinga i badrummet.

• Rörsystem med manometer på ett värmesystem, LED-belysning och kablar synliga. Silvermetalldelar och blå rör är anslutna.
    Skapa konto
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nu har den kört ett tag med fullt öppet på slingan för badrummet och det verkar komma lite värme nu🤩

• Gilla
Matti_75
  • Laddar…
Jag kör mitt badrum utan termostat och utan bypass. Har ställt flödet för att hålla en lagom temperatur

• Gilla
Hagis87
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag kör mitt badrum utan termostat och utan bypass. Har ställt flödet för att hålla en lagom temperatur
Det kan vara värt att testa sig fram mot detta. Nu börjar det märkas vilket är fantastiskt efter att VVS gubben gav upp

Det är tråkigt när man tar ut vad man tror är kunnigt folk men dom i självaverket bara kan följa ritningar om ens det

• Gilla
Hagis87
  • Laddar…
Hagis87 Hagis87 skrev:
Det kan vara värt att testa sig fram mot detta. Nu börjar det märkas vilket är fantastiskt efter att VVS gubben gav upp
Och känner du på den till vänster om den med nyckeln i. Är den i botten eller bara lite öppen. Nedskruvad helt ingen baypass och fullt tryck på slingorna. Stänger du den helt så ska termodonet för toan tas bort, så ett flöde finns över värmepumpen samt cirkpumpen.

• Gilla
Datakonsulten och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för tipsen, hade gett upp hoppet lite men nu är golvet varmt på riktigt efter att ha fått köra några timmar efter justeringarna i skåpet.

Slipper riva upp golvet och göra om👍

• Gilla
morotskaka och 1 till
  • Laddar…
Hagis87 Hagis87 skrev:
Stort tack för tipsen, hade gett upp hoppet lite men nu är golvet varmt på riktigt efter att ha fått köra några timmar efter justeringarna i skåpet.

Slipper riva upp golvet och göra om👍
Hej
Ibland kan man tappa trycket i slinpan som ligger högt upp o då bildas luftficka som gör att du inte får vattnet o cirkulera. Då kan man stänga de övriga slingorna o koppla på vattenslang på tilloppet från en kran o öppna på returen från slingan o köra igenom slingan så försvinner luftfickorna. Stäng sen returen före påfyllning o koppla ihop utan o tappa trycket.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.