Hur stänger jag tilloppet? Finns det risk att vattnet går den vägen?

Kan ett alternativ vara att koppla loss slinga 3 från fördelarna och spola direkt på slangen? Är den svår att få tillbaka?

B Björn—72 skrev:
Hur stänger jag tilloppet? Finns det risk att vattnet går den vägen?

Kan ett alternativ vara att koppla loss slinga 3 från fördelarna och spola direkt på slangen? Är den svår att få tillbaka?
Nog borde termostatvredet stänga det?
Jag har kranar före både fördelarna och stängde dom.

Kanske räcker om du stänger termostaten och bypassen, samt övriga slingor då.
Returen, går den att få igen?

Jag hade inte gett mig på att spola en slinga lös, hur ska du koppla på vattenslang och sedan hinna få dit den utan att det rinner ut, men som sägas bör så är jag inte VVSare! :)

• Gilla
Björn—72
  • Laddar…
Provar nu att spola men får inte rätt på det. Känns inte som att flödet går genom slinga 3 alls trots att jag stängt alla andra slingor. Även om jag stänger slinga 3 så fortsätter flödet så vattnet går uppenbarligen en annan väg.

Tror att jag stängt bypass, har skruvat ner den ventilen så mkt det går. Enda vägen kvar mellan de två fördelarna är då genom pumpen. Kan det flöda bakvägen i den? Eller innehåller den backventil?

Inte heller när jag känner på slangen vid returen för slinga 3 så känns den kall. Känns verkligen som att vattnet går en annan väg....

Tomture61
B Björn—72 skrev:
Hej!
Jag har problem med en av slingorna i min vattenburna golvvärme. Alla andra slingor fungerar perfekt, men slinga nr 3 som går till WC och tvättstuga ger ingen effekt vilket resulterar i kalla klinkergolv.

Jag har försökt att lufta, men utan att det ger något som helst resultat.
Jag har försökt att spola igenom slinga 3 genom att koppla på slang på A respektive B men är osäker på om vattnet verkligen flödade genom den slingan. Det gav i varje fall ingen som helst effekt.

Så här gjorde jag:
  • Jag stängde av pumpen (P)
  • Vred regulatorn vid tilloppet (den vita)
  • Stängde alla slingor genom att vrida (med sexkantnyckel) R2, R1, R4 och R5 i botten
  • Tror också att jag stängde ventilen vid bypassen (BP)
  • Sedan kopplade jag slang till A och B och spolade
Missade jag något? Kändes inte som att vattnet faktiskt passerade slinga 3. Är det bättre att koppla loss slingan (T3 och R3) helt och spola den vägen?

Hade förra året en rörmokare som var är för att hjälpa, men han satte bara pumpen på högre flöde och kom inte tillbaka….. gav ingen effekt..

[bild]
Har inte läst alla inlägg men , har du testat att motionera ventilen till R3 .
Fick göra detta i min egen anläggning .

Den är full öppen och har alltid varit det. Den stängs inte via termostat. Men kan prova ändå, tack för tipset!

Tycker det är konstigt att vattnet går mellan fördelarna trots att jag stängt alla slingor. Måste vara via pumpen eller bypass.

Tomture61
B Björn—72 skrev:
Den är full öppen och har alltid varit det. Den stängs inte via termostat. Men kan prova ändå, tack för tipset!
Motionera = skruva in i botten - öppna lite - skruva in i botten - öppna .....

Knastrar i min .

Jag tog bort själva hatten med vredet och kan där motionera själva ventilen precis som på en radiator och den känns ok och är fullt öppen

B Björn—72 skrev:
Tycker det är konstigt att vattnet går mellan fördelarna trots att jag stängt alla slingor. Måste vara via pumpen eller bypass.
Inget mer i närheten eller på dom som går att stänga då?
Går returen att stänga på något vis?

Jag hade ingen superlång slinga, men kände tämligen fort att det blev kallt i returslingan då jag spolade.

Har stängt allt som kan stängas .
Vattnet tar en annan väg för även fast allt är stängt så går vattnet mellan de två fördelarna....

Tomture61
Känns lite udda att du har flödesventiler (R) fullt öppna :thinking:
Man ställer flödet med dom , just. beroende på längden för resp. slinga .

Den enda som är fullt öppen är den som går till badrum och tvättstuga (samma slinga). Men den är trots det kall med kalla golv som följd.

huset är från 2006 och golvvärmen är injusterad så

Tomture61
B Björn—72 skrev:
Den enda som är fullt öppen är den som går till badrum och tvättstuga (samma slinga). Men den är trots det kall med kalla golv som följd.

huset är från 2006 och golvvärmen är injusterad så
Kort slinga = litet flöde .
Har du ingen ritning på din golvvärme ?

Jo, jag har ritning på golvvärmen. Samma slinga går i badrum och tvättstuga. Alla slingor har injusteringsvärden på returen, slinga 3 ska vara mest öppen. Slinga 3 styrs dock inte av någon termostat utan justeras in via ratt.

se min skiss/bild i början.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.