16 681 läst ·
40 svar
17k läst
40 svar
Kall slinga i golvvärme, spola igenom?
Nog borde termostatvredet stänga det?B Björn—72 skrev:
Jag har kranar före både fördelarna och stängde dom.
Kanske räcker om du stänger termostaten och bypassen, samt övriga slingor då.
Returen, går den att få igen?
Jag hade inte gett mig på att spola en slinga lös, hur ska du koppla på vattenslang och sedan hinna få dit den utan att det rinner ut, men som sägas bör så är jag inte VVSare!
Provar nu att spola men får inte rätt på det. Känns inte som att flödet går genom slinga 3 alls trots att jag stängt alla andra slingor. Även om jag stänger slinga 3 så fortsätter flödet så vattnet går uppenbarligen en annan väg.
Tror att jag stängt bypass, har skruvat ner den ventilen så mkt det går. Enda vägen kvar mellan de två fördelarna är då genom pumpen. Kan det flöda bakvägen i den? Eller innehåller den backventil?
Tror att jag stängt bypass, har skruvat ner den ventilen så mkt det går. Enda vägen kvar mellan de två fördelarna är då genom pumpen. Kan det flöda bakvägen i den? Eller innehåller den backventil?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Har inte läst alla inlägg men , har du testat att motionera ventilen till R3 .B Björn—72 skrev:Hej!
Jag har problem med en av slingorna i min vattenburna golvvärme. Alla andra slingor fungerar perfekt, men slinga nr 3 som går till WC och tvättstuga ger ingen effekt vilket resulterar i kalla klinkergolv.
Jag har försökt att lufta, men utan att det ger något som helst resultat.
Jag har försökt att spola igenom slinga 3 genom att koppla på slang på A respektive B men är osäker på om vattnet verkligen flödade genom den slingan. Det gav i varje fall ingen som helst effekt.
Så här gjorde jag:
Missade jag något? Kändes inte som att vattnet faktiskt passerade slinga 3. Är det bättre att koppla loss slingan (T3 och R3) helt och spola den vägen?
- Jag stängde av pumpen (P)
- Vred regulatorn vid tilloppet (den vita)
- Stängde alla slingor genom att vrida (med sexkantnyckel) R2, R1, R4 och R5 i botten
- Tror också att jag stängde ventilen vid bypassen (BP)
- Sedan kopplade jag slang till A och B och spolade
Hade förra året en rörmokare som var är för att hjälpa, men han satte bara pumpen på högre flöde och kom inte tillbaka….. gav ingen effekt..
[bild]
Fick göra detta i min egen anläggning .
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Inget mer i närheten eller på dom som går att stänga då?B Björn—72 skrev:
Går returen att stänga på något vis?
Jag hade ingen superlång slinga, men kände tämligen fort att det blev kallt i returslingan då jag spolade.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Jo, jag har ritning på golvvärmen. Samma slinga går i badrum och tvättstuga. Alla slingor har injusteringsvärden på returen, slinga 3 ska vara mest öppen. Slinga 3 styrs dock inte av någon termostat utan justeras in via ratt.
se min skiss/bild i början.
se min skiss/bild i början.