Hejsan, har köpt ett hus i maj och renoverat förr fulla muggar. Men källaren har jag inte hunnit gå på innan vintern kom. jag har ganska stora temp.skillnader i huset. Jag har sågat ett hål i golvet och anslutit en trappa till källaren som är inredd. På övervåningen har jag 20 grader men i källaren har jag ca 12 grader.

Min fråga: Tar huset skada av att det är kallare i källaren, huset är nydränerat, så fukt därifrån har jag inte. Hade tänkt att sätta in ett stort element i mitten, men har inte hunnit med det. Källaren består av tre rum + pannrummet och två minsta rummen har element men inte det största, så det är svårt att får runt värmen i huset, speciellt när det är ca 20 minus ute.

Mvh.

Kolla vad du har för relativ luftfuktighet, vid 80% (om jag inte missminner mig) så är det risk för mögel och då bör du höja temperaturen. Annars så är det inga problem med att ha kallare i källaren än resten av huset, bortsett från att det inte är så trevligt att vistas där då :).

Är säkert ingen fara med nånting men vill du få lite spridning på värmen så här tillfälligt så sätt ut nån simpel fläkt på lämpligt ställe.

Luftfuktigheten är inom sin gräns. Finns det stora element med någon typ av fläkt på? Det hade varit bra där nere?

Elementfläkten är i sig en billig lösning men jag tycker den ser lite "plastig" och ger inget större förtroende.
När jag sist var på Rinkaby Rör så såg jag denna modellen som jag tycker skulle passa dig perfekt:

http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=989

Fördelen är att elementet är anpassat för fläkten och är ger ett snyggt helhetsintryck
och bra spridning av värmen.

Varför inte sätta in en Luft/Luft värmepump? Billig i drift, Sprider värmen, Sen har du även en luftavfuktare till sommarn

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J
PAX fläkt kanske skulle fungera för att få runt luften

Martin_B
ankan_84 skrev:
huset är nydränerat, så fukt därifrån har jag inte.
Du skriver att huset är nydränerat. Gjordes det ingen tilläggsisolering utifrån i samband med detta?
Källaren i sig tar ingen skada av att det är kallt där och av att det ev. kan bli lite fuktigt p.g.a. kondens o det ena o andra, ...men snarare det som finns i källaren. Det är ju normalt att oinredda/obebodda källare är kalla. O även något fuktiga för den delen.

Hade jag varit i din situation och hade tänkt o vistas i källaren mycket, även till vardags, och EJ haft källarväggarna isolerade utanpå, så hade jag gjort det, det första jag gör.
Med 2x100mm Isodrän/Pordrän runt om sockeln ända upp till där fasaden börjar, blir skillnaden som mellan natt o dag.

J
A ankan_84 skrev:
Hejsan, har köpt ett hus i maj och renoverat förr fulla muggar. Men källaren har jag inte hunnit gå på innan vintern kom. jag har ganska stora temp.skillnader i huset. Jag har sågat ett hål i golvet och anslutit en trappa till källaren som är inredd. På övervåningen har jag 20 grader men i källaren har jag ca 12 grader.

Min fråga: Tar huset skada av att det är kallare i källaren, huset är nydränerat, så fukt därifrån har jag inte. Hade tänkt att sätta in ett stort element i mitten, men har inte hunnit med det. Källaren består av tre rum + pannrummet och två minsta rummen har element men inte det största, så det är svårt att får runt värmen i huset, speciellt när det är ca 20 minus ute.

Mvh.
Se till att öka värmen i källaren, det hjälper att torka ut fukt. Och cirkulation på luften givetvis. Den relativa fuktigheten minskar ju varmare temp. Du har dessutom nytta av värmen i källaren för hela kåken. Huset mår bäst långsiktigt av att ha vältempererad källare, såsom större flerfamiljshus har. Kallställ aldrig källaren och förlita dig på nån liten luftavfuktare, då kommer ändå fukten att öka i alla utrymmen som inte luftavfuktare arbetar i. På med elementen där nere och håll tempen god- för en problemfri fastighet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.