karin_h skrev:
Skakar liv i den här tråden efter att ha knäskurat ca 30 kvm. Har provat på ett annat golv att pensla ut kalkuppslamning och sedan skura, blev inte alls bra, gick inte att få bort kalkpartiklarna från alla små ojämnheter. I stället har jag nu penslat på rent kalkvatten och låtit torka över natt, sedan skurat med stark såplösning, torkat upp o sköljt av med rent vatten. Gjort detta x flera. Min tanke är att det är kalkjonerna som reagerar, och dom finns i kalkvattnet, inte i de vita kalkpartiklarna där jonerna är bundna till karbonat och hydrokarbonat (eller vad det nu heter rent kemiskt), så den där hårdheten borde man ju kunna få på det här viset.
Sen kan jag inte påstå att det aktuella golvet har blekts, det är furubräder med mycket kärna. Nån som tror att det bara är att hålla på som jag gör, eller finns det genvägar, undrar

Trött Karin
Jag gjorde väl ungefär som du men jag stördes inte av att det blev vitt i alla små fördjupnngar. Tyckte det såg läckert ut!

Alltså, först strök jag flödigt med väldigt utspädd kalklösning och lät torka ordentligt. Golvet blev vitt. Sedan sandpapprade jag i träets riktning och dammsög. Sedan skurade jag med ganska stark såpalösning hela golvet en gång. Det satt kvar vit kalk i alla springor och små fördjupningar efter denna skurning. Men med åren, för varje gång man har skurat, så har de vita prickarna försvunnit. Tycker det är synd att det vita har försvunnig och har t.o.m funderat på att stryka på mera kalk, men drar mig för jobbet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.