Skakar liv i den här tråden efter att ha knäskurat ca 30 kvm. Har provat på ett annat golv att pensla ut kalkuppslamning och sedan skura, blev inte alls bra, gick inte att få bort kalkpartiklarna från alla små ojämnheter. I stället har jag nu penslat på rent kalkvatten och låtit torka över natt, sedan skurat med stark såplösning, torkat upp o sköljt av med rent vatten. Gjort detta x flera. Min tanke är att det är kalkjonerna som reagerar, och dom finns i kalkvattnet, inte i de vita kalkpartiklarna där jonerna är bundna till karbonat och hydrokarbonat (eller vad det nu heter rent kemiskt), så den där hårdheten borde man ju kunna få på det här viset.
Sen kan jag inte påstå att det aktuella golvet har blekts, det är furubräder med mycket kärna. Nån som tror att det bara är att hålla på som jag gör, eller finns det genvägar, undrar
Trött Karin