Byggahus.se

kakellist i våtrum med eller utan våtrumsmatta?

789 läst  12 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Godafton!!
    Hoppas ni kan hjälpa till, för det är en jävla djungel när hantverkare säger olika, så vem ska man lyssna på?:lying::p

Jag har fått olika svar av golvläggaren när dom har gett offert hur arbetet ska utföras... jag ska försöka förklara situationen.

Vi vill ha målade väggar upptill och kakel som bröstpanel och avsluta med en kakellist runt om. (förutom i duschhörnan)
    Första golvläggaren säger att han klär in hela rummet i våtrumsmatta och sen sätter han upp väv så vi kan måla på.
    andra och tredje golvläggaren säger att dom lägger matta bakom kaklet och sen väv direkt på gipsen (vanlig gips). så tätar dom skarven med en silikon för att det inte ska rinna ner vatten bakom våtrumsmattan. (som känns jävligt riskabelt, enligt mig)

nu vet jag att det handlar om våtzon 2, men jag vill ha det rätt och ordentligt gjort, känns mycket bättre att ha våtrumsmatta på hela väggarna än att gå runt och vara orolig att silikonen inte skulle vara tät....

så till mina frågor!
    1. kan man måla direkt på våtrumsmatta, utan eller med väv? speciell matta?
    2. om man inte har våtrumsmatta upptill, kan man ha vanlig gips?
    3 Den tredje sa även att OM man skulle sätta våtrumsmatta och sen väv och våtrumsfärg, så blir det dubbla tätskikt och då kommer det uppstå mögel emellan? JAG antar att det inte borde bli luftfickor bakom färg och väv så det kan bildas mögel? låter jävligt konstigt...

2. K
    Medlem Nivå 1
    Är det ingen som sitter på lite kunskap om fallet??

3. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Alla förslagen låter märkliga.

Detta tycker jag verkar som en vettig metod:
    1. tätskikt
    2. väv upptill, så att det går ner dit där kaklet kommer att sluta
    3. kakla nedtill
    4. måla väven
    5. sätt upp kakellisten i skarven mellan kakel och väv.

Väv plus våtrumsfärg KAN fungera som ett enklare tätskikt?
    Jag förstår inte varför de vill peta in våtrumsmatta i alltihopa?
    Är det billigare än vanligt tätskikt eller vad handlar det om?
    Eller har ni redan lagt plastmatta på golvet?

4. S
    Medlem · Nivå 6
    Gör ett överlapp på 30-50mm av tätskiktsduken och väven. Finns illustrerat i utförande anvisningen för målat tätskikt (tex Beckers).

• Laddar…
  5. M
    Medlem · Nivå 11
  6. M
    Medlem · Nivå 11
    • Laddar…
  7. M
    Medlem · Nivå 11
    här ser du hur övergången mellan kakel o väv på väggen ska se ut.

8. P
    Medlem Nivå 17
    Ska du ha väv så försök få tag på den nya släta väven. Den med rutmönster är inte så rolig, slutade med att jag slätspacklade allt.

9. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Det är väl ändå en smaksak? Jag valde avsiktligt den rutiga i köket, tycker det är jättesnyggt!

10. P
    Medlem Nivå 17
    Visst är det så men kan även tänka mig att rutorna samlar på sig smuts. OBS att slätspackla som jag gjorde är inte
    godkänt enligt Alcro men då mina målade ytor inte är där det kommer vatten så brydde jag mig inte.

11. S
    Medlem · Nivå 6
    Köpte precis g900v (gul, slät) väv på k-rauta!

• Laddar…
  12. M
    Medlem Nivå 2
    Vi funderar på g900v också men undrar hur mycket mönster som kommer synas efter målning. Min erfarenhet av att måla tapeter är att allt syns och när vi kollade på den i affären så var det ändock lite mönstrat och jag vill ha den helt slät. Skulle du kunna bjussa på ett par bilder?

13. K
    Medlem Nivå 1
    Badrummet står färdigt och kan berätta hur dom gjorde.

*Hela rummet fick tätskickt matta
    *slät väv från tak och en bit ner under kaklet
    *väv blev målad
    *kakel

Alla 3 firmorna ville sätta tätskickt matta, men på olika sätt

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka