4 577 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Kakel på kakel - materialval?
Bara en reflektion; om badrummet just nu ser förfärligt ut och en preumptiv köpare kan avskräckas förstår jag dig till fullo. Ibland gör ju folk de konstigaste saker och väljer väligt "speciella" ytskikt, även i badrum trots att kakel är svårare att byta än tapet.
Men, jag vill också belysa en annan aspekt och det är att den typen av renovering kan få spekulanter att vända i dörren. Badrum är ett så stort och dyrt projekt, och bostäder så dyra, att många som köper bostad idag hellre har ett omodernt men OK badrum, än ett som är tveksamt renoverat. Det behöver inte vara något fel, men risken kan avskräcka.
Vi valde faktiskt bort ett hus där man gjort så, satt nya ytskikt på de gamla, eftersom vi var osäkra på fuktspärrar och täthet, och att fixa det omgående om det blev problem fanns inte i budgeten....
Bara en stilla reflektion, om hur man som köpare (som köper ett boende, inte bara en spelulation eller affärsidé) tänker....
Men, jag vill också belysa en annan aspekt och det är att den typen av renovering kan få spekulanter att vända i dörren. Badrum är ett så stort och dyrt projekt, och bostäder så dyra, att många som köper bostad idag hellre har ett omodernt men OK badrum, än ett som är tveksamt renoverat. Det behöver inte vara något fel, men risken kan avskräcka.
Vi valde faktiskt bort ett hus där man gjort så, satt nya ytskikt på de gamla, eftersom vi var osäkra på fuktspärrar och täthet, och att fixa det omgående om det blev problem fanns inte i budgeten....
Bara en stilla reflektion, om hur man som köpare (som köper ett boende, inte bara en spelulation eller affärsidé) tänker....
Finns ju särskilda blandarfästen som är avsedda för att limmas upp.
Om man gör som en medlem här föreslog, att kapa skruvarna istället för att dra ut dessa. Då är ju tätskicktet intakt.
Jag försöker hitta ett alternativ där jag inte tummar med några risker. Det kan väl inte vara helt ovanligt att folk slänger ut badkar för dusch ist? Eller är det bättre stt knacka ut kakelplattan och reparera Tätskicktet?
Roland. Har du egen etfarenhet av limmade blandare?
Om man gör som en medlem här föreslog, att kapa skruvarna istället för att dra ut dessa. Då är ju tätskicktet intakt.
Jag försöker hitta ett alternativ där jag inte tummar med några risker. Det kan väl inte vara helt ovanligt att folk slänger ut badkar för dusch ist? Eller är det bättre stt knacka ut kakelplattan och reparera Tätskicktet?
Roland. Har du egen etfarenhet av limmade blandare?
Tror inte du förstod.Åsa Lund skrev:
En skruv som idag håller blandaren bör väl vara tät och inget vatten tar sig in i väggen. Ok? Isf borde alla badrum ha fuktskador. Om man låter skruven sitta jvar och man kaklar över borde det vara tätt där. Jag förändrar med andra ord inget som har kontakt med tätskicktet.
Förstår vad du menar!KristinaRT skrev:Bara en reflektion; om badrummet just nu ser förfärligt ut och en preumptiv köpare kan avskräckas förstår jag dig till fullo. Ibland gör ju folk de konstigaste saker och väljer väligt "speciella" ytskikt, även i badrum trots att kakel är svårare att byta än tapet.
Badrummet ser faktiskt helt om ut men tanken är stt piffa till det så det blir lite modernare. Att lägga nytt klinker oanpå det gamla har jag svårt att se några problem med. Badkaret var trist så det slängde jag ut och ville ha in en dusch ist. Då blandaren sitter så lågt ville jag ha upp en lite högre upp. För att få det snyggt tänkte jag kakla ca 240 x 90 cm av en vägg.
Jag försöker reda ut vad som är bästa sätt att genomföra det här på. Om man inte gör några ingrepp på tätskickt eller kakel borde det inte leda till några problem?
Det är troligen ännu större risk att det blir otätt om du börjar såga på skruvarna eftersom de då kommer att leva rövare inne i väggen mot pluggen.andreas.mehlin skrev:Alla vill inte köpa renoveringsobjekt att sätta egen prägel på..
Men om jag väljer att såga av skruvarna så bör tätskicktet vara inrakt. Alternativt att jag försöker loss plattan och laga tätskicktet.
Det är betongväggar...
För nya blandaren. Ska det räcka att borra, silikon, plugg, skruv? Eller ngt tätskicktsmoj/ machette?
Tanken är inte att arbetet ska vara undermåligt
Kanske bättre att limma upp blandaren?
Du kommer aldrig att kunna få det tillräckligt bra så det inte syns någonstans att det är kakel-på-kakel och köparen kommer definitivt då att börja fundera på hur resten av huset är i skick...
Om du plockar bort en blandare och kaklar över hålen i våtzon skulle jag dessutom tycka att det hamnar under "upplysningsskyldigheten" för försäljning som kända fel eller defekter.
Det är helt OK att lägga kakel-på-kakel OM du vet att tätskiktet bakom fyller kraven. Vi kan idag utgå från att du har ett korrekt tätskikt och att hålen för blandaren är tätade med silikon.andreas.mehlin skrev:Förstår vad du menar!
Badrummet ser faktiskt helt om ut men tanken är stt piffa till det så det blir lite modernare. Att lägga nytt klinker oanpå det gamla har jag svårt att se några problem med. Badkaret var trist så det slängde jag ut och ville ha in en dusch ist. Då blandaren sitter så lågt ville jag ha upp en lite högre upp. För att få det snyggt tänkte jag kakla ca 240 x 90 cm av en vägg.
Jag försöker reda ut vad som är bästa sätt att genomföra det här på. Om man inte gör några ingrepp på tätskickt eller kakel borde det inte leda till några problem?
Problemet här blir att du tänker flytta blandaren och då kommer du att påverka tätskiktet. Oavsett om du borrar ur skruvarna eller försöker såga av dem kommer det att förstöra silikontätningen, det kan du vara säker på. Att lägga ny silikon är inte "säkert" eftersom den gamla sen kan vara skadad med sprickor och du vet inte om du når in till tätskiktet bakom kakel.
Flyttar du blandaren VET du alltså om att du har ett perforerat tätskikt och därför är det i det fallet inte OK med kakel-på-kakel!
Och för att fortsätta på min "rant" så kan jag ju tillägga att det finns en orsak till varför man använder blandarfäste i våtzon; går blandaren sönder eller om man vill byta så ska man inte behöva skruva ur någon skruv ur väggen!
Hmm...
Finns tre nya alternativ...
Jag skippar att lägga ny kakel på kakel. Tar bort blandaren men låter blandarfästet sitta kvar. Gör ngn form av hylla som täcker blandarfästet. Limmar fast en ny blandare med blandarfäste på duschhöjd?
Jag kör en duschhörna mef befintlig blandare som sitter lite lågt.
Alternativ två är att jag köper ett nytt/beg fint badkar och skiter i dusch. Idag sitter blandaren på 63cm ( underdelen av kranen ) borde funka med ett 60 cm högt badkar?
Angående att ta nya hål i kakel. Är det bara att borra och silikona? Bör ju inte vara ngn skillnad att göra det idag jämfört med när badrummet gjordes och allt annat borrades och sattes upp?
Finns tre nya alternativ...
Jag skippar att lägga ny kakel på kakel. Tar bort blandaren men låter blandarfästet sitta kvar. Gör ngn form av hylla som täcker blandarfästet. Limmar fast en ny blandare med blandarfäste på duschhöjd?
Jag kör en duschhörna mef befintlig blandare som sitter lite lågt.
Alternativ två är att jag köper ett nytt/beg fint badkar och skiter i dusch. Idag sitter blandaren på 63cm ( underdelen av kranen ) borde funka med ett 60 cm högt badkar?
Angående att ta nya hål i kakel. Är det bara att borra och silikona? Bör ju inte vara ngn skillnad att göra det idag jämfört med när badrummet gjordes och allt annat borrades och sattes upp?
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Den korrekta metoden för hål i tätskiktet, är att borra, köra i silikon. Sätta i en plugg, och så fylla även pluggen med silikon. Därefter skruva i skruven.
Trots den arbetsordningen så misslyckas det ibland, så att det uppstår vattenskador i anslutning till sådana hål. Därför är huvudreglen, att man gör inga hål i tätskiktet om det går att undvika.
Trots den arbetsordningen så misslyckas det ibland, så att det uppstår vattenskador i anslutning till sådana hål. Därför är huvudreglen, att man gör inga hål i tätskiktet om det går att undvika.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Jag tänkte också inbyggda rör först, men nu tror jag mig ha insett att det handlar om utanpåliggande rör. I så fall tror jag iofs att detta är utförbart. Det borde vara ganska OK att skruva ur de bef. skruvarna. Och antingen täta med silikon direkt i hålen, eller ev. köra i lite silikon, och skruva i en ny skruv som försänks i det gamla kaklet. Då blir den skruvningen lika tät/otät som den var från början.
Ett tänkbart problem med kakel på kakel, är vid WC. Om det sitter nära väggen så kanske den tjockare väggen blir problem.
Ett tänkbart problem med kakel på kakel, är vid WC. Om det sitter nära väggen så kanske den tjockare väggen blir problem.