1 331 läst ·
25 svar
1k läst
25 svar
Kakel i halvförband - dåligt utfört?
Ser ut som om jag skulle gjort det, om ens det. Jag har då aldrig satt kakel, men jag har vett nog att veta att jag måste mäta och räkna. Ledsen att det blev så OP. Vet att man inte vill vara till besvär och be dem göra om. Men det positiva är att det är relativt standard vita kakel och inte jättestora dyra exklusiva.
Satte kakel över lååånga diskbänken, i anslutning till kortvägg.
La ut första varvet och kollade hur det skulle bli med fogar.
Inga problem med valt kakel.
Skulle det blivit som visas i tråden hade jag så klart valt kakelskivor med andra mått.
Eller hur?
Enda lösningen om du störs av resultatet, är att riva och göra om allt.
La ut första varvet och kollade hur det skulle bli med fogar.
Inga problem med valt kakel.
Skulle det blivit som visas i tråden hade jag så klart valt kakelskivor med andra mått.
Eller hur?
Enda lösningen om du störs av resultatet, är att riva och göra om allt.
Redigerat:
Ett sätt om kakelsättare varit vaken kunde ev varit att leta rätt på skivor med större bredd, men samma höjd.
Skurit ned och lagt in i hörnen. Definitivt mindre störande.
Oavsett om skivor ska bytas så måste troligen nytt tätskikt läggas.
Skurit ned och lagt in i hörnen. Definitivt mindre störande.
Oavsett om skivor ska bytas så måste troligen nytt tätskikt läggas.
Fick precis detta återkopplat som ett alternativt av hantverkaren. Återstår att se om han hittar identiska plattor med längre bredd...H Hybro skrev:
That's a typical noobie mistake, to start tiling from the corner or a side... It's not a failure in itself, but personally, as a neat freak, I'd insist that the contractors just re-do it from the beginning the right way. This is definitely not fackmannamässigt unfört.
Alla "specialare" är ju att inte rätta grundproblemet.
Vilket löses med att ta ner kaklet och göra om. Med nytt tätskikt
De som gjorde mitt badrum berättade att de hade haft "otur när de tänkte" och fått kakla om ett badrum två gånger. Och att de hade haft lite debriefing och kurs för personalen för att undvika sånt.
Men ägaren menar att man gör om och gör rätt. tar smällen ekonomiskt och så lär man sig och personalen.
tyvärr är ju badrumsrenovering en stress för många vilket gör att man accepterar dåliga lösningar för att det går fort och så kan man kissa inomhus igen.
Vilket löses med att ta ner kaklet och göra om. Med nytt tätskikt
De som gjorde mitt badrum berättade att de hade haft "otur när de tänkte" och fått kakla om ett badrum två gånger. Och att de hade haft lite debriefing och kurs för personalen för att undvika sånt.
Men ägaren menar att man gör om och gör rätt. tar smällen ekonomiskt och så lär man sig och personalen.
tyvärr är ju badrumsrenovering en stress för många vilket gör att man accepterar dåliga lösningar för att det går fort och så kan man kissa inomhus igen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 728 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 728 inlägg
Någon gång läste jag något om att anledningen till att väldigt smala bitar inte accepteras inte bara har estetiska skäl, utan risken för att de inte sitter fast ordentligt i längden ökar. Men jag vet inte om det stämmer, och vilken risk det är i så fall.J Jagharsvamp skrev:
För att vara säker på att det inte blir färgskiftningar ska ju alla plattor vara från samma batch. Dvs. det är stor risk för att de bredare plattorna kommer att ha en liten skillnad i färg som märks.J Jagharsvamp skrev:
Det beror på hur skadat tätskiktet blir. Det går att laga tätskiktsfolie om det bara är mindre skador.J Jagharsvamp skrev:
Ja så är det ju. Såvitt jag kan se innehåller inte riktlinjerna något konkret för halvförband, men det torde ändå vara en rimlig tolkning att man skall undvika "onödigt" smala passbitar och tillämpa centreringsprincipen som beskrivs där, vilket ju, som du säger, ger ett minimimått på 1/4 platta på enkel vägg med 4 kanter.E Eld skrev:
Men ville mest peka på riktlinjernas existens. Har ingen särskild kunskap om hur de skall tolkas i det specifika fallet.
Klicka här för att svara