Byggahus.se

Kakel bakom handfat - Hur mycket?

1. N
    Medlem · Norrbotten · 231 inlägg

NoiseMaker

Medlem
    Har renoverat lilltoan och ska sätta stänkskydd bakom handfatet. Har inte bestämt vilket kakel vi ska ha, men det blir nånting som ger ett lugnt intryck, då tapeten är ganska grillig.

Det jag funderar på är vilken yta vi bör täcka med kaklet. Gå kant i kant med handfatet eller gå ut fem cm? 35 cm upp? 40 cm? 50 cm?

Måtten är som följer
    Handfat höjd: 86,5 cm från golv
    Handfat bredd: 50 cm

Armatur: 113 cm ovan handfat

På väggen ska också upp en rund spegel som är 60 cm i diameter.

Med 40 cm kakel hamnar spegelns underkant 126,5 cm från golvet. Det blir då 13 cm ovanför spegel till lampan.

Bild två visar en idé jag har där vi sätter små 5x5 kakel och gör en en lågupplöst rundning som följer spegeln. Går det att få snyggt?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210808_083009.jpg

IMG_20210808_083009~2.jpg

2. B
    Medlem · Stockholms län · 23 973 inlägg

BirgitS

Medlem
    Om vattnet är inkopplat så pröva hur långt åt sidorna och uppåt det stänker när man formar händerna till en skål just under kranen. Det beror på kranens höjd, typ av utlopp och vattentryck.

Jag tror det ser snyggast ut om kaklet är lite lägre än brett.

Speglar går sönder ibland och om 10 år kan det vara svårt att hitta en ny rund spegel så jag skulle inte satsa på någon specialkakling för att passa just en viss spegel.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Blekinge · 7 631 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Med den tapeten och den klassiska lampan skulle jag satsa på blodtryckssänkande 15x15 vita kakel, fyra i bredd och två i höjd.

4. N

NoiseMaker

Medlem
    Det är inte så grilligt i verkligheten som det ser ut på bilden, men hade jag fått välja skulle jag bara satt den på en vägg och nånting mer neutralt på övriga tre.

5. Hemmakatten
    Medlem · 12 113 inlägg
    Du skriver "lilltoan", betyder det att handfatet är mot ena kortväggen? I så fall hade jag nog satt en spegel som täcker hela väggen från sida till sida och från handfatet en bra bit upp mot lampan.

Du får då både ett stänkskydd och en bra spegel som dessutom får "lilltoan" att kännas större. Spegelskivan beställer du hos glasmästaren. Det finns olika sätt att sätta upp spegeln, det enklaste är att limma.

6. N

NoiseMaker

Medlem
    Nope, handfat är på ena långväggen.
    sketch-1628546989934.png

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.