Har renoverat lilltoan och ska sätta stänkskydd bakom handfatet. Har inte bestämt vilket kakel vi ska ha, men det blir nånting som ger ett lugnt intryck, då tapeten är ganska grillig.
Det jag funderar på är vilken yta vi bör täcka med kaklet. Gå kant i kant med handfatet eller gå ut fem cm? 35 cm upp? 40 cm? 50 cm?
Måtten är som följer
Handfat höjd: 86,5 cm från golv
Handfat bredd: 50 cm
Armatur: 113 cm ovan handfat
På väggen ska också upp en rund spegel som är 60 cm i diameter.
Med 40 cm kakel hamnar spegelns underkant 126,5 cm från golvet. Det blir då 13 cm ovanför spegel till lampan.
Bild två visar en idé jag har där vi sätter små 5x5 kakel och gör en en lågupplöst rundning som följer spegeln. Går det att få snyggt?
Det jag funderar på är vilken yta vi bör täcka med kaklet. Gå kant i kant med handfatet eller gå ut fem cm? 35 cm upp? 40 cm? 50 cm?
Måtten är som följer
Handfat höjd: 86,5 cm från golv
Handfat bredd: 50 cm
Armatur: 113 cm ovan handfat
På väggen ska också upp en rund spegel som är 60 cm i diameter.
Med 40 cm kakel hamnar spegelns underkant 126,5 cm från golvet. Det blir då 13 cm ovanför spegel till lampan.
Bild två visar en idé jag har där vi sätter små 5x5 kakel och gör en en lågupplöst rundning som följer spegeln. Går det att få snyggt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Om vattnet är inkopplat så pröva hur långt åt sidorna och uppåt det stänker när man formar händerna till en skål just under kranen. Det beror på kranens höjd, typ av utlopp och vattentryck.
Jag tror det ser snyggast ut om kaklet är lite lägre än brett.
Speglar går sönder ibland och om 10 år kan det vara svårt att hitta en ny rund spegel så jag skulle inte satsa på någon specialkakling för att passa just en viss spegel.
Jag tror det ser snyggast ut om kaklet är lite lägre än brett.
Speglar går sönder ibland och om 10 år kan det vara svårt att hitta en ny rund spegel så jag skulle inte satsa på någon specialkakling för att passa just en viss spegel.
Medlem
· Blekinge
· 12 210 inlägg
Med den tapeten och den klassiska lampan skulle jag satsa på blodtryckssänkande 15x15 vita kakel, fyra i bredd och två i höjd.
Det är inte så grilligt i verkligheten som det ser ut på bilden, men hade jag fått välja skulle jag bara satt den på en vägg och nånting mer neutralt på övriga tre.T Thomas_Blekinge skrev:
Du skriver "lilltoan", betyder det att handfatet är mot ena kortväggen? I så fall hade jag nog satt en spegel som täcker hela väggen från sida till sida och från handfatet en bra bit upp mot lampan.
Du får då både ett stänkskydd och en bra spegel som dessutom får "lilltoan" att kännas större. Spegelskivan beställer du hos glasmästaren. Det finns olika sätt att sätta upp spegeln, det enklaste är att limma.
Du får då både ett stänkskydd och en bra spegel som dessutom får "lilltoan" att kännas större. Spegelskivan beställer du hos glasmästaren. Det finns olika sätt att sätta upp spegeln, det enklaste är att limma.
Nope, handfat är på ena långväggen.Hemmakatten skrev:
Du skriver "lilltoan", betyder det att handfatet är mot ena kortväggen? I så fall hade jag nog satt en spegel som täcker hela väggen från sida till sida och från handfatet en bra bit upp mot lampan.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara