Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

känner mig lurad av luft/vatten

1. downup
    Medlem · 82 inlägg

downup

Medlem
    Jag och sambon köpte hus 2020

Huset är byggt 1920 och 1970 satte de in en oljepanna med vattenburna element.

När vi köpte huset fanns lite olja kvar i pannan så körde med detta vintern ut och det var riktigt behaglig värme i huset sedan beställde vi ett jobb av Sydpump för Luft/Vatten istället början av 2021. De hade bäst pris och jag hörde mycket bra om IVT.

Han gick runt i huset och räknande element och m2, han sa att han kör med en pump som är lite kraftigare än vad vi behöver bara för att vara över marginalen.

110.000 kr senare så var allt klart och de bara stack utan att visa hur någonting fungerade, när jag ringde bad de mig bara kolla pappren de hade lagt på pannan.

Nu till varför jag känner mig lurad.

Varmvattnet har jag aldrig haft problem med, det är alltid varmvatten.

Men värmen i elementen, när det är som kallast i huset så är de kalla, när det är fesljumet i huset så är de varma.

Jag har temperatur på 19 på maskinen i pannrummet och jag har 3 element på max av 14 totalt.

11 element är av pga kamin och rum vi inte är i. Vi har igång sovrummet och badrummen.

Alltid kallt på morgonen och elementen är kalla. Irriterande

Jag har en känsla av att han gav mig en svag luft/vatten lösning.

Huset är i trä från 1920
    Huset är mellan 130-145m2
    14 element
    Bor i Halland

Modellen han sålde mig är
    ivt airx 409

Varför är mina element kalla när det är kallt i huset?
    Varför slår elementen av och på hela tiden?

Har ingen innesensor bara utomhus sensor.

Sedan stog det att IVT levenratörer alltid återkopplar efter 6 månader för att kolla hur allt går.. Men nu har det gått snart 34 månder utan att de hört av sig.

• Laddar…
  2. K
    Medlem · Sthlm · 116 inlägg

Kontoristen7

Medlem
    Jag tror ditt problem är främst två grejer:
    1. Värmepumpar skickar ut betydligt kallare vatten än en oljepanna typ (30-50 grader mot tidigare 60-80), så du behöver större element.
    2. Du har stängt av 11st element... du kan inte värma huset på bara 3 element, värmepumpen får tillbaka för hög returtemp och reglerar ner effekten... du borde få ett larm för detta.

3. downup
    Medlem · 82 inlägg

downup

Medlem
    Tänkte spara på kostnaderna med att inte värma upp rum som vi inte är i, ska de ändå vara på för att få ett flöde?

Större element? Vi har denna sorten överallt
    Mäter 1200x 650. Behöver vi nyare?

4. K
    Medlem · 20 inlägg

Karl-E

Medlem
    Vad sitter närmast pannan, flera avstängda eller de du har på?

• Laddar…
  5. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 604 inlägg

vectrexPremiumikon: Hand

Snickerinörd
    Det där ser ut som en radiator för ett högtemperatursystem. Inte särskilt effektiva på att avge energi vid låga framledningstemperaturer.

En radiator gjord för lägre framledningstemperatur är betydligt mer skrymmande.

6. Strip
    Medlem · Västra Götalands Län · 1 309 inlägg

Strip

Medlem
    Den siffran 19 betyder inte att du får nitton grader i huset. Höj till max (tillfälligt, för att prova) och se vad som händer. Blir dina radiatorer varmare då behöver du bara läsa din manual lite noggrannare.

Värmepumpen värmer vattnet efter en förutbestämd kurva, i förhållande till utetemperatur. Blir det kallare ute gör den varmare vatten och tvärt om - allt enligt värmekurvan. Kurvan kan du justera så att höjd och lutning passar ditt hus och ditt värmesystem. Det är här siffran 19 kommer in: det är troligtvis bara höjden på vald värmekurva och du har satt den för lågt.

Redigerat 3 okt 11:04
  7. D
    Renoverare · Stockholm · 1 412 inlägg

Dublin

Renoverare
    Har du kollat alla vanliga saker i värmesystemet som - är elementen luftade? - har du tryck i systemet? - fungerar cirkulationspumpen?
    Har du några termometer på värmesystemet? Kam du se framledningstemp och returtemp?

8. downup
    Medlem · 82 inlägg

downup

Medlem
    Jadå, luftade alla element när jag flyttade in men inte gjort det sedan de installerade systemet.

Jag tackar för alla svar, blir mer klokare på detta.

9. E
    Renoverare · Kalmar · 76 inlägg

Ecke16

Renoverare
    Till att börja med kommer det att bli svårt att värma upp huset med 3st radiatorer. Viktigt med ett vettigt flöde över radiatorkretsen så pumpen har något att jobba mot. Öppna upp alla termostater och ska det strypas så gör det där ni sover exempelvis. Ska du köra med många strypta/stängda termostater lär du behöva arbetstank eller något liknande för att utöka volymen i rad-krets. Så testa öppna upp termostater och se vad som händer. Sen som nån var inne på så kanske inte dina rediatorer inte är helt optimalt för vp men låt det bli ett senare bekymmer.

10. K
    Självbyggare · Skåne · 2 911 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Det går förstås inte att värma huset med enbart tre radiatorer, men det fanns ju en kamin också och antagligen anses det inte behövas fler än dessa tre..

Men lite varma måste de ju bli när det är kallt ute om de är lite fesljumna (men inte kalla) när det är varmare..

11. E
    Renoverare · Kalmar · 76 inlägg

Ecke16

Renoverare
    Blir för liten vattenvolym i rad krets att jobba mot med bara tre öppna termostater.

12. N
    Medlem · Västervik · 77 inlägg

nissebrun

Medlem
    Du ska som sagt kolla över dina inställningar. Huskurva mm. Du borde kunna se framledningstemp. till radiatorerna i displayen. Kanske har du också olika hastigheter på cirkulationspumpen att justera in. På värmepumpsforum kan du få alla tips och råd om just din anläggning som du behöver för att kunna optimera anläggningen.

13. D
    Renoverare · Stockholm · 1 412 inlägg

Dublin

Renoverare
    Du måste lufta systemet efter installationen ifall installatören missade att göra det. Det finns stora möjligheter att det kommit in luft i systemet vid byte av värmesystem.

14. B
    Medlem · Skåne · 63 inlägg

Bengt Henrik

Medlem
    Är det ett eller två rörsystem?
    Är det ettrörsystem så måste samtliga termostater vara öppna för att det ska funka.

15. S
    Medlem · Stockholm · 2 300 inlägg

sunqan

Medlem
    har du kollat på instruktionsfilmerna host IVT? https://www.ivt.se/support/skotselrad/airx/

sen kan det vara på sin plats att kolla med IVT att det inte missats något så du inte får dina garantier - vet inte hur det är med IVT, men med NIBE är det en del papper som återförsäljaren/installatören måste skicka in till nibe för att den "förlängda garantin" ska gälla (efter tre år hanteras den via en försäkring)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.