Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Knacka försiktigt bort allt som släppt. Lägg på ny puts och måla. Finns bra instruktionsfilmer på Youtube. Rätt puts och färg för höga temperaturer får du i färgaffären. Om du är osäker på hur varmt det blir så ta en termometer.
Lycka till!
Lycka till!
Ja jag tror det lossnat i en skarv skulle jag gissa på. Tanken är att få det fixat "ordentligt" när det inte eldas i den nu under vintern. Det ser ut som en spricka i en skarv på det som ligger utanför själva kaminkassetten. Tänkte om man kunde fixa det med något tillfälligt tills i vårStefan N skrev:
jag tycker att ditt galler runt kassetten är något för tätt och det kan orsaka att luften runt kassetten cirkulerar för långsamt och blir för het och det kan ha påverkat balken ovanför. Har du en annan ventilgaller högre upp i koppan där varmluften kan komma ut till rummet så bortse ifrån min tyckande 
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Din analys kan mycket väl stämma. Vi har precis flyttat in i huset så vet inte riktigt hur det har byggts. Men nej det är den enda luftspalten som finns och den är inte allt för stor. Det som spruckit blir rätt varmt så din analys kan mycket väl stämma. Kan man göra någon quickfix som får funka till våren när man kan ta hit någon som gör om och gör rätt tror ni?G gaia skrev:jag tycker att ditt galler runt kassetten är något för tätt och det kan orsaka att luften runt kassetten cirkulerar för långsamt och blir för het och det kan ha påverkat balken ovanför. Har du en annan ventilgaller högre upp i koppan där varmluften kan komma ut till rummet så bortse ifrån min tyckande![]()
Vill ju gärna inte behöva sluta elda just nu...
jag skulle kanske demontera alla galler och sen elda som vanligt. Du får bättre cirkulation runt kassetten och med den lägre temperaturer. Kanske inte så snyggt utan galler men värt att testa innan du ska reparera senare. och kanske skaffa glesare galler/nät runt kassettenZ Zeezoo81 skrev:Din analys kan mycket väl stämma. Vi har precis flyttat in i huset så vet inte riktigt hur det har byggts. Men nej det är den enda luftspalten som finns och den är inte allt för stor. Det som spruckit blir rätt varmt så din analys kan mycket väl stämma. Kan man göra någon quickfix som får funka till våren när man kan ta hit någon som gör om och gör rätt tror ni?
Vill ju gärna inte behöva sluta elda just nu...
Klicka här för att svara