Herr Stefan Herr Stefan skrev:
Edit: läste lite fel där.. ja, visst är det lätt hänt att det blir fel i ett sånt läge om man inte kollar så att det inte är någon ström i kablarna innan man börjar pilla med det.
Risken ligger i att någon mycket väl kan ha kontrollerat att det är spänningslöst, men inte på alla trådarna, eftersom det inte finns på kartan att det skulle kunna vara 2 olika faser som matar strömbrytaren. Någon mäter först att det är spänning på brun tråd (whatever), bryter säkringen, mäter att det nu är spänningslöst på brunt, och litar på att nu är brytaren spänningslös.
 
Ja titta nu har det kommit en, men det är fortfarande inte OK. Och det av flera skäl inte minst det som hempularen skriver samt av "god elpraxisk sed", dvs man gör normalt inte så av div olika anledningar.
 
H hempularen skrev:
Risken ligger i att någon mycket väl kan ha kontrollerat att det är spänningslöst, men inte på alla trådarna, eftersom det inte finns på kartan att det skulle kunna vara 2 olika faser som matar strömbrytaren. Någon mäter först att det är spänning på brun tråd (whatever), bryter säkringen, mäter att det nu är spänningslöst på brunt, och litar på att nu är brytaren spänningslös.
Ja det kanske är så folk brukar göra.. Jag är nog lite feg av mig då, för går det 2 faser in så skulle jag kolla båda för säkerhets skull. Jag skulle aldrig ta för givet att de kommer från samma ställe och att båda är strömlösa. Men först och främst skulle jag trycka på knappen och se så att inte lampan tänds :)
 
E elmont skrev:
Ja titta nu har det kommit en, men det är fortfarande inte OK. Och det av flera skäl inte minst det som hempularen skriver samt av "god elpraxisk sed", dvs man gör normalt inte så av div olika anledningar.
Nej jag hade själv aldrig gjort så (som jag sa tidigare). Reagerade bara på att du sa att det inte fanns brytare som var gjorda för att klara det, och ville se om jag missförstått något.
 
Tråden spretar lite och alla frågor har kanske inte riktigt satt sig så jag tar mig friheten att sammanfatta.

- Det finns ett ordspråk som säger ung "Laga ingenting som inte är trasigt" så jag tycker att du behåller dina felaktiga färger om du inte har andra skäl till att dra om. Risken är bara att det sker en tabbe så att något riktigt farligt inträffar.

- Det är visserligen ganska små marginaler med 10 A diazed och FK 1.5 infälld i rör men det är mycket sällan att det är motiverat att gå upp till 2.5 mm².

- En branschpraxis (som kan ha förekommit i äldre föreskrifter) är 1 fas och 1 grupp per "vanlig" installationsströmställare. Skälet är främst risken för elchock. ELKO har ett uttag som tillåter flera faser men vi är inte där ännu med att tillåta detta för strömställare.
PS: En tvåfasgrupp som avsäkras med en tvåpolig dvärg är en (1) grupp men två faser.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tråden spretar lite och alla frågor har kanske inte riktigt satt sig så jag tar mig friheten att sammanfatta.

- Det finns ett ordspråk som säger ung "Laga ingenting som inte är trasigt" så jag tycker att du behåller dina felaktiga färger om du inte har andra skäl till att dra om. Risken är bara att det sker en tabbe så att något riktigt farligt inträffar.

- Det är visserligen ganska små marginaler med 10 A diazed och FK 1.5 infälld i rör men det är mycket sällan att det är motiverat att gå upp till 2.5 mm².

- En branschpraxis (som kan ha förekommit i äldre föreskrifter) är 1 fas och 1 grupp per "vanlig" installationsströmställare. Skälet är främst risken för elchock. ELKO har ett uttag som tillåter flera faser men vi är inte där ännu med att tillåta detta för strömställare.
PS: En tvåfasgrupp som avsäkras med en tvåpolig dvärg är en (1) grupp men två faser.
Nja, inga andra skäl till att dra om mer än risken för att förväxla kablarna, samt att de antagligen är drygt 60 år gamla.. Och såklart att nya kopplingar bör vara mer safe än de gamla porslinshattarna. Men jag bör alltså skippa det? Just när det gäller el och vatten känns det ju väldigt dumt att vänta tills det går sönder :) Sen borde det ju underlätta den dagen man förnyar allt.. då behöver man ju bara dra nytt från kopplingsdosorna till centralen, och slipper gå ut och fixa varenda brytare och vägguttag.

Angående 400v i uttag så är det inget jag tänkt göra, diskussionen var bara huruvida det finns uttag som klarar det eller inte.

När det gäller dimension på kabeln så blir det väl 1,5mm2, som folk säger. Var mest nyfiken på för- och nackdelar med att gå upp i storlek. Finns inte mycket värre än att behöva göra om ett jobb för att man inte är nöjd :)
 
60 år gamla ledningar (FK) brukar vara i utmärkt skick I princip som nya UTOM där dom utsatts för lite högre värme så att mjukgörare dunstat och trådarna blir hårda.
 
FK från 1963 bör vara i fint skick. Likaså hade dåtidens hantverkare högst sannolikt skickligheten att montera en tomtehatt. Så det i sig kräver inget byte, så länge det är helt. Den FK som är dold i rören bör vara i bättre skick än den FK du ser i dosorna, såvida ingen spik eller mus har gnagt på isoleringen. Man kan känna lite på ledarna i tomtehattarna att de sitter. Felkällor är senare kompletteringar med en ledare till så om det går att avgöra så kanske hatten behöver bytas. Men vill du, visst får du riva allt och göra om.

FK 2.5 mm² är dyrare, mer svårjobbad och fyller inget syfte som t.ex spänningsfall i de längder som normalt förekommer i en bostad. De kanske inte heller får plats i befintliga rör.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
FK från 1963 bör vara i fint skick. Likaså hade dåtidens hantverkare högst sannolikt skickligheten att montera en tomtehatt. Så det i sig kräver inget byte, så länge det är helt. Den FK som är dold i rören bör vara i bättre skick än den FK du ser i dosorna, såvida ingen spik eller mus har gnagt på isoleringen. Man kan känna lite på ledarna i tomtehattarna att de sitter. Felkällor är senare kompletteringar med en ledare till så om det går att avgöra så kanske hatten behöver bytas. Men vill du, visst får du riva allt och göra om.

FK 2.5 mm² är dyrare, mer svårjobbad och fyller inget syfte som t.ex spänningsfall i de längder som normalt förekommer i en bostad. De kanske inte heller får plats i befintliga rör.
Ahh ok, men då känns 2,5mm2 som sagt ganska poänglöst. När det gäller att byta kabel och kopplingar från dosorna och ut så blir det väl att jag gör det. Då har man iaf den biten ur världen den dagen man bestämmer sig för att byta resten, alternativt även uppgradera det gamla proppskåpet. Håller på att byta i princip allt här i huset förutom väggar och golv, så elen kommer också bli bytt så småningom. Men har just dränerat klart, samt att nytt ventilationssystem ska byggas i hela huset om några veckor, så får försöka ta det lite lugnt med projekten :)

E elmont skrev:
60 år gamla ledningar (FK) brukar vara i utmärkt skick I princip som nya UTOM där dom utsatts för lite högre värme så att mjukgörare dunstat och trådarna blir hårda.
Angående den biten.. Du som verkar ha koll på detta, vad skulle du säga är det bästa rent kvalitets- och funktionsmässigt.. FK eller FQ? Normalt sett är min uppfattning att man ofta gör avkall på kvalitet till förmån för andra fördelar. Är detta även fallet när det gäller FK och FQ, eller håller FQ samma kvalitet/livslängd som FK gör?

Ja det kanske inte är så att man måste byta kablarna för den sakens skull, de kanske hade funkat fint i 50 år till, vad vet jag. Men det är som med allt här hemma, det är skönt att ha det gjort när man ändå är där och pillar :)
 
Jag tror inte att det är någon större skillnad på livslängd mellan FQ och FK ( jag har inte sett några ålderskrämpor på 70-årig FK). Däremot håller FK på att fasas ut pga "miljö" skäl. Men ska man dra i en jordtråd så går det så pass mycket enklare att använda dom g:a trådarna som dragsnören att kostnaden för att byta allt är försumbar. OCH kostnaden för FK/FQ är en pink i havet vid en renovering, så vore det jag så skulle jag dra om och komplettera en utökad installation med nya trådar.
 
  • Gilla
Herr Stefan
  • Laddar…
Herr Stefan Herr Stefan skrev:
FK eller FQ? Normalt sett är min uppfattning att man ofta gör avkall på kvalitet till förmån för andra fördelar. Är detta även fallet när det gäller FK och FQ, eller håller FQ samma kvalitet/livslängd som FK gör?
Största skillnaden vad jag vet är att FQ är halogenfria vilket inte FK är och därmed blir det ingen giftig rök av FQ. Handeln verkar mer och mer gå över till FQ och jag tror att det är just för att de är hälsosammare om det börjar brinna. Sen har jag läst att vissa säger att FQ inte håller lika länge innan skyddshöljet blir dåligt, men det är inte alla som håller med om detta. Vilket läger som har rätt vet jag inte, kanske att Bo eller Elmont har koll på det?

EDIT: ser att elmont hann före
 
  • Gilla
Herr Stefan
  • Laddar…
S hjulia skrev:
Största skillnaden vad jag vet är att FQ är halogenfria vilket inte FK är och därmed blir det ingen giftig rök av FQ. Handeln verkar mer och mer gå över till FQ och jag tror att det är just för att de är hälsosammare om det börjar brinna. Sen har jag läst att vissa säger att FQ inte håller lika länge innan skyddshöljet blir dåligt, men det är inte alla som håller med om detta. Vilket läger som har rätt vet jag inte, kanske att Bo eller Elmont har koll på det?

EDIT: ser att elmont hann före
Ja, det är väl lite så med allt. Man byter till mer miljövänliga alternativ, oftast genom att dra ner på kvalitet/funktionalitet. Det kan väl i många fall vara en god tanke, men står valet mellan kvalitet och miljövänligt när det gäller elkablar i mitt hus så väljer jag kvalitet, alla dagar i veckan :) Nu verkar det kanske inte vara någon större skillnad så då är det ju bra, men är nog bäst att forska lite i det innan man köper det.
 
E elmont skrev:
Jag tror inte att det är någon större skillnad på livslängd mellan FQ och FK ( jag har inte sett några ålderskrämpor på 70-årig FK). Däremot håller FK på att fasas ut pga "miljö" skäl. Men ska man dra i en jordtråd så går det så pass mycket enklare att använda dom g:a trådarna som dragsnören att kostnaden för att byta allt är försumbar. OCH kostnaden för FK/FQ är en pink i havet vid en renovering, så vore det jag så skulle jag dra om och komplettera en utökad installation med nya trådar.
Där har du faktiskt en väldigt bra poäng.. Ska kolla upp det med jordningen, vet inte hur man brukar dra den i hus. Men precis som du säger är det ju lika bra att dra in jordkablarna samtidigt som man ändå grejar. Sen kan ju nån som har lite bättre koll ansluta dom vid ett senare tillfälle (tråkigt bara att byta alla uttag och sånt en gång till haha).

Mycket bra tips! (y)
 
Fairlane
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
- Det finns ett ordspråk som säger ung "Laga ingenting som inte är trasigt" så jag tycker att du behåller dina felaktiga färger om du inte har andra skäl till att dra om. Risken är bara att det sker en tabbe så att något riktigt farligt inträffar.
Jag gillar själv idén att inte laga något som fungerar, men den gulgröna kabeln som används till annat än jord? Bör man åtminstone inte åtgärda den eller åtminstone på något vis markera att den inte är jord?
 
Om en grön/gul ledare används till annat än som skyddsledare så är det något jag skulle definiera som trasigt ;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.