D Daniel 109 skrev:
Det var framför allt ”Kanske mina kurser från gymnasiet kan räknas fortfarande, även om man inte kommer ihåg så mycket haha..” jag reagerade på, det i kombination med ledningsförslag som inte existerar och under hälften av vad som är okej. Det finns gott om amatörer som gör dessa jobb. I allmänhet med bra resultat, vissa sannolikt bättre än proffs. Men det krävs mer än några svar på ett forum.
Jag är definitivt inget proffs när det kommer till el, men som med allt annat när det gäller hus så kollar man upp saker allteftersom man kommer dit om det är något man inte vet. Det där med dimensionen var bara ett nummer som poppade upp i huvudet, men uppenbarligen var det någon annan sorts kabel jag tänkte på (har jobbat som instrumentare förr, kan vara från den tiden). Men känns som det kvittar, inte så att man köper kabeln och kopplar in den innan man kollat upp så det är rätt grejer oavsett. Att koppla själva elen är ju en ganska simpel sak att göra egentligen, även för en som inte är elektriker. Men sen dyker det upp nåt man inte vet, och då får man antingen ta reda på det eller skita i att göra det alls. Jag föredrar att ta reda på det :)
 
  • Gilla
Svampe
  • Laddar…
Fairlane
Herr Stefan Herr Stefan skrev:
beroende på plats har jag nolla som är vit, svart, grön, blå, grön-gul (???), brun, svart-vit osv..
Det låter lite väl blandat kan jag hålla med om. Är du säker på att den grön-gula är nolla och inte jord? Allt annat än jord på grön-gul är riktigt illa.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det låter lite väl blandat kan jag hålla med om. Är du säker på att den grön-gula är nolla och inte jord? Allt annat än jord på grön-gul är riktigt illa.
Hehe ja det hade ju varit det logiska, men har inte en enda jordkabel dragen i huset, och den var inkopplad som en nolla iaf :) Har 4 taklampor i vardagsrummet, men ingen är den andra lik när det gäller färger på kablarna (även där den grön-gula befinner sig). Så någon måste nästan ha gjort små ändringar här och där all eftersom, för jag tror inte en elektriker skulle ha gjort så vid en nyinstallation, inte ens på fyllan..
 
Och sedan måste du kolla att det är samma säkring/grupp till bägge knapparna.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Herr Stefan Herr Stefan skrev:
men har inte en enda jordkabel dragen i huset
Kök och badrum hoppas jag åtminstone har jord?
 
E elmont skrev:
Och sedan måste du kolla att det är samma säkring/grupp till bägge knapparna.
Jadå, dom går på samma. Men bara av ren nyfikenhet.. Vad hade varit problemet om dom låg under 2 olika säkringar? På en ojordad dubbeltrapp är väl knapparna helt separerade från varandra? Nu skulle man ju inte koppla in 2 olika "system" på samma ändå, av rent praktiska skäl, men ändå bra att veta :)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Kök och badrum hoppas jag åtminstone har jord?
Sant, det bör ju iaf finnas draget till spisen exempelvis. Har inte gjort om köket än så tänkte inte på det. Badrummet är jag tveksam till då enda elen är till taklampan och på lilla toaletten är det iaf inte jordat till den. Men det återstår att se när man börjar riva upp saker där inne :)
 
Du kan få 400 volt på brytaren och det är den inte utförd för att klara samt att den som "senare" kommer och ska ändra kanske tar för givet att det är spänningslöst när han ska byta brytaren till en ny då han tagit bort säkringen. När han då kopplar bort brytaren är det livsfarligt om det helt oväntat finns 230V i brytare.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du kan få 400 volt på brytaren och det är den inte utförd för att klara samt att den som "senare" kommer och ska ändra kanske tar för givet att det är spänningslöst när han ska byta brytaren till en ny då han tagit bort säkringen. När han då kopplar bort brytaren är det livsfarligt om det helt oväntat finns 230V i brytare.
Om någon skulle göra fel och få en stöt blir det ju naturligtvis värre med 400 volt än med 230 volt, det håller jag med om. Men när det gäller brytaren i sig så bör det ju inte vara några problem så länge man inte råkar sätta in fel sorts brytare? Finns ju både för 230 volt och 400 volt.

Edit: läste lite fel där.. ja, visst är det lätt hänt att det blir fel i ett sånt läge om man inte kollar så att det inte är någon ström i kablarna innan man börjar pilla med det.
 
Det finns inga vanliga strömbrytare godkända för 400 Volt. OCH 230 volt duger mer än väl för att ta livet av någon, det beror lite på omständigheterna. den lägsta spänningen som jag vet har dödat någon är en svetsare som dog av ca 48 Volt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det finns inga vanliga strömbrytare godkända för 400 Volt. OCH 230 volt duger mer än väl för att ta livet av någon, det beror lite på omständigheterna. den lägsta spänningen som jag vet har dödat någon är en svetsare som dog av ca 48 Volt.
Allt beror ju på hur hög ampere det är och hur bra skick personen i fråga är i. Men angående strömbrytaren.. en strömbrytare godkänd för 400v överkoppling är alltså inte godkänd för 400v i ett sådant läge? Som sagt, skulle inte koppla så oavsett pga andra skäl, så har aldrig ens funderat över den biten. Men alltid bra att lära sig nya saker :)
 
Jag upprepar, det finns inga vanliga strömbrytare som är godkända för 400 volt. Varken som matning eller överkoppling.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Herr Stefan Herr Stefan skrev:
Har en hel del kablar i dosan jag är och grejar i nu, så får se om utrymmet räcker till eller inte. I värsta fall får jag kika på den där u-båtsvarianten du nämnde, men testar med wago först :)
Och visst kan man rita upp allt och ha det dokumenterat nånstans, men eftersom jag byter alla uttag och brytare i hela huset så kan jag lika gärna göra så att alla följer samma standard. Det blir inte speciellt mycket extrajobb, och känns bättre för min egen del :)

Tack för hjälpen!
Och släng inte dem gamla brytare/uttag för det fins säkert några som vill återställa en gammal fin interiör och bli av med modernt skräp. Om inte annat, lämna in dee till närmaste byggvårdsaffär.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag tror inte att du hittar en strömbrytare som är godkänd för 400V överhuvudtaget (utom rena trefasbrytare, typ motorbrytare osv.). Det finns några enstaka dubbel uttag som är godkända för att ha olika faser i de två brunnarna. De flesta flervägsuttag får inte matas med olika faser.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag upprepar, det finns inga vanliga strömbrytare som är godkända för 400 volt. Varken som matning eller överkoppling.
E elmont skrev:
Jag upprepar, det finns inga vanliga strömbrytare som är godkända för 400 volt. Varken som matning eller överkoppling.
Det kanske du borde upplysa tillverkarna om i så fall :)

http://www.elko.se/skruvanslutning/plus-dubbeltrapp-skruv-fv-article2200-600.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.