1 377 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Kablar i mark
På gränsen till att det här borde ligga i elforum kanske...men än så länge är det ju bara tomrör i marken vi pratar om så jag tar det här.
Till mitt hus går det 2 tomrör i marken. Ett helgult ca 5cm i diameter samt ett svart med blå markering som är mindre än det gula. Har jag fattat det hela rätt om jag tror att det gula kommer att användas för att ansluta el, och det blå röret är lagt för fiberanslutning? Eller används båda rören för elanslutning?
Till mitt hus går det 2 tomrör i marken. Ett helgult ca 5cm i diameter samt ett svart med blå markering som är mindre än det gula. Har jag fattat det hela rätt om jag tror att det gula kommer att användas för att ansluta el, och det blå röret är lagt för fiberanslutning? Eller används båda rören för elanslutning?
Jo det gula är för inkommand el (vit insida) det svarta 32mm är för inkommande vatten, rör för eventuell data/fiber brukar vara gröna = helgrönt, man brukar lägga ett sådan för framtida bruk.
nämner det gula med vit insida, då det även finns billigare rör utan insida, men dessa kan vara svåra att få kabeln igenom, om det är längre sträckor det rör sig om.
nämner det gula med vit insida, då det även finns billigare rör utan insida, men dessa kan vara svåra att få kabeln igenom, om det är längre sträckor det rör sig om.
Nej det inkommande vattnet är redan inkopplat, men det såg likadant ut. Det svartblå är från fasadskåp till elskåp i tomtgräns (där även fibern ansluter) så något vatten är det inte. Kollade stockholms och jönköpings info om hur kabelgravar ska se ut för villor och där är kablarna färgkodade Gul för el, orange för tele och blå för fiber. Men vatten är det iallafall inte.saturnus skrev:Jo det gula är för inkommand el (vit insida) det svarta 32mm är för inkommande vatten, rör för eventuell data/fiber brukar vara gröna = helgrönt, man brukar lägga ett sådan för framtida bruk.
Får inte tag på dem som grävde just nu om nån undrar varför jag inte frågar dem direkt.
Klicka här för att svara