Hej!

Vi har nyligen flyttat in i ett nytt hus och ska inom kort få fiber installerat. Installationsfirman skickade ut en tekniker för att inspektera var grävningen ska ske och hur fibern ska dras. Tillsammans kom vi fram till att fibern ska gå över infarten och sedan följa gången som leder till entrédörren, alltså mellan huset och garaget.

Problemet är att det går elkablar i marken mellan huset och garaget – och enligt teknikern är det vårt ansvar att ta reda på exakt var dessa ligger, så att man inte riskerar att gräva av något.

Jag har gått igenom alla ritningar vi fått av den tidigare husägaren, men det finns tyvärr ingenting om eldragningen i marken.

Så min fråga är:
🔹 Hur gör man i en sådan här situation?
🔹 Finns det utrustning man själv kan använda för att lokalisera kablar i marken – och vad heter i så fall sådana apparater? Några rekommendationer?
🔹 Eller är det här ett jobb som man bör anlita en elektriker eller annan fackperson för?

Alla tips eller erfarenheter kring detta mottages tacksamt!

Du kan helt och hållet glömma det här ärendet och låta fiberföretaget sköta sig bäst de vill, de har hela ansvaret för grävningen och måste ersätta ev skador!

Men om du undrar så kan jag berätta att jag har fått fiber indraget i två hus, i det ena så grävde de ett dike för hand med spade som var endast 10 cm djupt från tomtgränsen till huset, i det andra plöjde de ner fiberslangen med en liten maskin som såg ut som en jordfräs och sådana klarar bara att fräsa ner slangen till ca 30cm.

Professionellt dragna elkablar ligger alltid betydligt djupare än vad en handdragen fiberfräs klarar så det är ingen risk att stöta på en sådan. (det skulle möjligen vara om en hemmapulare grävt ner elkabeln för grunt som det kan bli problem)

Det som de "säkert" avsåg var elkabel som fastighetsägare låtit lägga på fastigheten till t.ex. belysning, annan byggnad, etc, men även slingor till robotklippare hamnar i riskzonen. Så det kan hända att det grävs av men är enkelt att laga/åtgärda.
Anslutning av fastigheten till elnätet ligger "alltid" längre ned i marken och att sådan skulle grävas av tillhör ytterligheter.

P phallberg skrev:
Du kan helt och hållet glömma det här ärendet och låta fiberföretaget sköta sig bäst de vill, de har hela ansvaret för grävningen och måste ersätta ev skador!
Nej! Kablar du själv har grävt ner på tomten tar inte fiberbolaget något ansvar för.

Mikael_L
P phallberg skrev:

Men om du undrar så kan jag berätta att jag har fått fiber indraget i två hus, i det ena så grävde de ett dike för hand med spade som var endast 10 cm djupt från tomtgränsen till huset, i det andra plöjde de ner fiberslangen med en liten maskin som såg ut som en jordfräs och sådana klarar bara att fräsa ner slangen till ca 30cm.

Professionellt dragna elkablar ligger alltid betydligt djupare än vad en handdragen fiberfräs klarar så det är ingen risk att stöta på en sådan. (det skulle möjligen vara om en hemmapulare grävt ner elkabeln för grunt som det kan bli problem)
Nejnej, det blev mycket fel här nu, tyvärr.

En grävmaskinsfirma brukar anses kunna hållas skadelös ifall de har nyttjat tjänsten "ledningskollen" och sen ändå har skadat en kabel som helt enkelt inte var utsatt av ledningskollen.

Men denna tjänst har som regel inte den minsta koll på kablar som går på egen tomtmark, utan det är kablar som läggs på allmän mark och annans mark som finns registrerade där.

Så denna tjänst är ganska värdelös när det gäller privat tomtmark.

Detta vet grävfirmor, så de lär säkert berätta att det är ägarens ansvar att berätta var varje eventuell kabel är förlagd.
Skulle de sen gräva av något så är det ytterst otydligt vem som får stå för fiolerna ifall de glömt att be om detta, men har de bett om uppgift över var varje kabel går och sen grävt av en som inte nämnts så kommer husägaren själv få ta smällen, även om det t.o.m tas upp i rätten.

Sen vad gäller kabeldjup, så finns det inga regler för djup för egen elkabel på egen mark, den kan vara 1 meter ned, den kan vara 30 cm, 5 cm djupt, eller t.o.m på ytan, och allt kan vara hur godkänt och professionellt som helst.
Det finns lite regler för kablar på allmän mark, på gatumark osv, ofta är reglerna markägarens egna regler (som de hoppas har följts när någon förlade kablarna), men inga för privat tomtmark.
Undantaget är nätägarens egen kabel, som går till mätarskåpet/mätartavlan.
Där anger nätägarna att den ska vara på minst 35 cm djup.
Hur länge de har haft detta krav vet jag inte, dvs det är inte säkert att det gällde för våra lite äldre hus. Och vidare, det finns ju fortfarande ingen garanti över att dessa kablar alltid har hamnat på detta djup.

Så slutsats efter en lång rant, det är nog bäst att TS anstränger sig för att ta reda på var hen har sina kablar förlagda.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
babaramba babaramba skrev:
Eller är det här ett jobb som man bör anlita en elektriker eller annan fackperson för?
Ledningssökare är inget som vanliga elfirmor brukar ha i sin verktygsuppsättning.
Om de arbetar mycket tillsammans med någon nätägare så skaffar de sig kanske en för att slippa åka och låna nätägarens hela tiden.
Någon enstaka elfirma kan ha en sådan om de har ganska speciell verksamhet.

Själv har jag nyligen införskaffat en sådan här, men jag tror inte att den klarar av nedgrävda kablar, då jordlagret utgör skärm för signalen, kanske om kabeln ligger ganska grunt.
Jag får kanske testa lite framöver.

Jag gjorde som så att jag begärde utstakning av ledningskollen på ledningarna till mätaren, och när de ändå var här frågade jag lite försynt om de kunde ta den mellan garaget och huset också.
Personen som var här hade inget emot det utan mätte glatt upp den med, och försökte få rätt på ledningen mellan garage och gäststuga med.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Det borde ju gå att uppskatta var kabeln går, kanske syns på väggen eller nära elcentralen och sen handgräva fram den.

Verkar inte kosta mer än 350-700:- per dygn att hyra en riktig ledningssökare. Väl investerade pengar.

Redigerat:
Vill man själv kolla var om det finns elkablar, etc, och var de finns hyr man en sådan här eller liknande, ett exempel via länken och 350 kr/dag. Vissa grävare har dessutom egna men inget man kan räkna med.
Kabelsökare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.