tommib
Anna_H Anna_H skrev:
För övrigt behöver det inte vara en idiot som gjort det, det var andra regler på den tiden man jobbade med masonit. För ni ser väl att det inte är modern gips?
Det är inte idiotiskt alls att dra ut en matning till en sänglampa så. Det är prydligt. Jag har själv ett 40 mm rör till min TV för att slippa se en endaste kabel gå till den.

Vad som är idiotiskt är att lämna spänningssatta kablar bakom tapeten. Tar man bort lampan och tapetserar över drar man givetvis också ur ledarna.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jo det är en "idiot" för man har aldrig fått "gömma"trådar i rör bakom tapet/skiva och ha dom inkopplade.
Det är ju just i rör man ska gömma inkopplade trådar. Men de får inte ha några lösa tåtar. Och de vita som kanske är lösa (ser inte om det är två tåtar eller en ögla) är det ju ingen ström på, den svarta och den röda har inga ändar?

Som jag ser det kan det lika gärna vara så att TS råkat hitta korrekt dragna kablar i ett hål i masoniten?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är inte idiotiskt alls att dra ut en matning till en sänglampa så. Det är prydligt. Jag har själv ett 40 mm rör till min TV för att slippa se en endaste kabel gå till den.

Vad som är idiotiskt är att lämna spänningssatta kablar bakom tapeten. Tar man bort lampan och tapetserar över drar man givetvis också ur ledarna.
Sedan när är bara utanpåliggande kablar tillåtna? Tror ni sänker lite fel så här på fredagskväll. Det är ju inga lösa tåtar!

Jag måste fråga TS: Har du stuckit in de lösa ändarna, eller är det bara öglor?
Om det bara är öglor kan vi avsluta diskussionen om det olagliga i att ha strömförande ledningar i väggarna, för isåfall har det aldrig varit något eluttag där, det är bara ett hål i väggen som råkar vara där det går en elledning.

tommib
Det är en rörmynning man ser där. Ur den ska det inte komma något spänningssatt alls om det inte sitter något över rörmynningen som fungerar som isolationsbarriär 2. Det kan vara en sänglampa, ett utanpåliggande eluttag eller något helt annat.

Det korrekta, om man har ett rör som inte längre behövs, är att dra ur ledarna.

Om det är så att TS har borrat ett runt och fint 16 mm hål rakt in i ett VP-rör och fiskat ut trådarna, då är det en annan sak. Det är dock inte så.

Om du anser att det är ok att det är ett hål där med spänningssatt FK så kan du lika gärna anse att man kan lägga samma FK direkt under tapeten till sina nya eluttag. Problemet här är antalet isolationsbarriärer.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
nniva nniva skrev:
Frågan är bara vad jag ska göra när jag väl har mätt med multimeter..
Ingenting, en mätning ger dig inga svar. Man måste förstå vad man mäter först.
En speciellt mätprocedur kan ev säga något, men i första hand behöver man inspektera.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Tåtarna är instuckna på första bilden.

Det är alltså tre kablar som kommer ut ur hålet.

• Tre kablar ståendes ur ett hål i en brun vägg, med flagnande färg och synliga fibrer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anna_H, du skämtar väl? Man får inte lämna spänningssatta ledningar även om man stoppar "tillbaka" dom i röret. Skall trådarna vara spänningsatta ska dom sluta i en dosa eller "apparat". Stoppar man bara tillbaka trådarna så blir dom "enkelisolerade" i rörets mynning och så får det inte vara.
Ps
Att väggen är gammal har ingen betydelse för det har aldrig varit tillåtet att göra så.

Redigerat:
  • Gilla
rosenholm1 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Anna_H, du skämtar väl? Man får inte lämna spänningssatta ledningar även om man stoppar "tillbaka" dom i röret. Skall trådarna vara spänningsatta ska dom sluta i en dosa eller "apparat". Stoppar man bara tillbaka trådarna så blir dom "enkelisolerade" i rörets mynning och så får det inte vara.
Ps
Att väggen är gammal har ingen betydelse för det har aldrig varit tillåtet att göra så.
Jag uppfattade det som sagt som att det INTE var lösa sladdar som slutade i lösa ändar, eftersom jag tittade på bilden, för mig var det inte självklart att de var instoppade tillbaka i väggen, vilket givetvis är ännu farligare än att ha dem hängande löst i luften eftersom de kan kortslutas och ge brand. Ni har alla spänningssatta ledningar i era väggar, det förstår ni väl?

Stickan56
Anna_H Anna_H skrev:
Jag uppfattade det som sagt som att det INTE var lösa sladdar som slutade i lösa ändar, eftersom jag tittade på bilden, för mig var det inte självklart att de var instoppade tillbaka i väggen, vilket givetvis är ännu farligare än att ha dem hängande löst i luften eftersom de kan kortslutas och ge brand. Ni har alla spänningssatta ledningar i era väggar, det förstår ni väl?
Det spelar ingen roll. Även om de hade varit inkopplade och inte haft lösa ändar så bestod skyddsbarriären endast av en tapet.

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Det spelar ingen roll. Även om de hade varit inkopplade och inte haft lösa ändar så bestod skyddsbarriären endast av en tapet.
Nu hör det inte riktigt hit, eftersom jag missuppfattade orginalinlägget, men du menar alltså att om man har en äldre elinstallation där ledningarna är dragna utan rör, så får man inte göra hål i sina väggar?

Nu har jag lokaliserat var kablarna kom ifrån, och de var dragna från ett av de andra eluttagen i rummet. Jag valde att koppla bort dem helt och hållet, så nu finns bara ett hål i väggen som ska spacklas igen.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Man har aldrig fått dragit fk löst varken då eller nu. det har i alla tider varit krav på att FK ska ligga i rör/dosa/apparathölje. Det för att man ska ha två barriärer mellan spänningsförande del och omgivningen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nu hör det inte riktigt hit, eftersom jag missuppfattade orginalinlägget, men du menar alltså att om man har en äldre elinstallation där ledningarna är dragna utan rör, så får man inte göra hål i sina väggar?
Dags att lägga tassarna rakt upp i vädret Anna? :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.