Hittade tre kablar i ett hål som har varit dolt bakom tapet.

Den svarta kabeln ger utslag när jag testar med spänningsdetektor. Ingen spänning på röd och vit.

Skulle en elektriker kunna koppla ett utanpåliggande eluttag på dessa kablar?

• Tre exponerade elektriska kablar i svart, rött och vitt som sticker ut från ett hål i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske, kanske inte. Man får ta reda på var dessa kommer ifrån och vad varje ledare har för funktion. Färgerna ger ju ingen ide om vad det skulle kunna vara. Men om det är en normal installation så tillhör ledningarna gruppen som servar detta rum och då bör man kunna ansluta ett uttag där. Men det kan även vara en egen (trefas)grupp för elradiatorer etc och då kanske det inte finns någon nolla.

• Gilla
nniva
  • Laddar…
Tack! Bara att ta hit elektriker då som får titta på det. Nån elektriker i Västerås här på forumet? Kontakta mig. ☺️

Var allt det man ser på bilden övertapetserat?

• Gilla
IconicMoose
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Var allt det man ser på bilden övertapetserat?
Ja, fast instuckna i hålet (röret). Fick lirka ut kablarna

Ja den sista idioten är nog inte född än :-)

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Ja den sista idioten är nog inte född än :)
Lite så.. kommer inte att spackla igen hålet med kablarna där bakom nu iallafall.. så antingen blir det vägguttag eller att plocka bort dom helt.

• Gilla
galaxy85
  • Laddar…
Placeringen bör ge en hint om vad det varit där äger du ett mätinstrument?

Placeringen bör ge en hint om vad det varit där äger du ett mätinstrument?
Mitt på väggen, så kanske vägglampa.

Äger inte ett mätinstrument, bara spänningsdetektor.

Kan du ta ett foto på hela väggen så man får en bättre uppfattning av placeringen

Kan du ta ett foto på hela väggen så man får en bättre uppfattning av placeringen

• Skadad brun vägg med flagnande färg och en cirkel markerande en defekt, med säckar av rivningsmaterial framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matchar höjden med övriga strömbrytare i huset? Är det spänning på kablarna?

Matchar höjden med övriga strömbrytare i huset? Är det spänning på kablarna?
Det är spänning endast på den svarta kabeln.

Dessa sitter något lägre än strömbrytaren som sitter i samma rum (5 cm lägre cirka)

50-60 tals hus antar jag smidigast är ju att åka till biltema/jula och köpa en multimeter alltid bra att ha kostar nån hundring skulle jag gissa så är vit fas svart nolla och röd pe men det kan ju vara helt fel. I sådana fall bör du kunna mäta ca 234vac mellan vit/röd och mellan vit/svart sen 0vac mellan svart röd.
Efter som man aldrig kan lita på färg så måste du kontrollmäta

50-60 tals hus antar jag smidigast är ju att åka till biltema/jula och köpa en multimeter alltid bra att ha kostar nån hundring skulle jag gissa så är vit fas svart nolla och röd pe men det kan ju vara helt fel. I sådana fall bör du kunna mäta ca 234vac mellan vit/röd och mellan vit/svart sen 0vac mellan svart röd.
Efter som man aldrig kan lita på färg så måste du kontrollmäta
60-talshus. :)

Frågan är bara vad jag ska göra när jag väl har mätt med multimeter..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.