7 759 läst ·
43 svar
8k läst
43 svar
Kablar hittade bakom tapet - möjlighet att sätta dit eluttag?
Hittade tre kablar i ett hål som har varit dolt bakom tapet.
Den svarta kabeln ger utslag när jag testar med spänningsdetektor. Ingen spänning på röd och vit.
Skulle en elektriker kunna koppla ett utanpåliggande eluttag på dessa kablar?
Den svarta kabeln ger utslag när jag testar med spänningsdetektor. Ingen spänning på röd och vit.
Skulle en elektriker kunna koppla ett utanpåliggande eluttag på dessa kablar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Kanske, kanske inte. Man får ta reda på var dessa kommer ifrån och vad varje ledare har för funktion. Färgerna ger ju ingen ide om vad det skulle kunna vara. Men om det är en normal installation så tillhör ledningarna gruppen som servar detta rum och då bör man kunna ansluta ett uttag där. Men det kan även vara en egen (trefas)grupp för elradiatorer etc och då kanske det inte finns någon nolla.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Var allt det man ser på bilden övertapetserat?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ja den sista idioten är nog inte född än 
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Placeringen bör ge en hint om vad det varit där äger du ett mätinstrument?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Kan du ta ett foto på hela väggen så man får en bättre uppfattning av placeringen
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Matchar höjden med övriga strömbrytare i huset? Är det spänning på kablarna?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
50-60 tals hus antar jag smidigast är ju att åka till biltema/jula och köpa en multimeter alltid bra att ha kostar nån hundring skulle jag gissa så är vit fas svart nolla och röd pe men det kan ju vara helt fel. I sådana fall bör du kunna mäta ca 234vac mellan vit/röd och mellan vit/svart sen 0vac mellan svart röd.
Efter som man aldrig kan lita på färg så måste du kontrollmäta
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
60-talshus.Andreas_kalmar skrev:
50-60 tals hus antar jag smidigast är ju att åka till biltema/jula och köpa en multimeter alltid bra att ha kostar nån hundring skulle jag gissa så är vit fas svart nolla och röd pe men det kan ju vara helt fel. I sådana fall bör du kunna mäta ca 234vac mellan vit/röd och mellan vit/svart sen 0vac mellan svart röd.
Frågan är bara vad jag ska göra när jag väl har mätt med multimeter..