Panor82
Som exempel så kan en pex kabel 6mm2 beroende på om den är förlagd utanpåliggande eller i rör i mark belastad mellan ca44A till 52A men sedan får man ta hänsyn till omgivningstemperatur och är inte kabeln likadant förlagd hela vägen även ta hänsyn till det förläggningssätt som är mest ogynsamt.
Du pratade även om enfas och 1fas belastad med 22kw innebär nästan 96A medans en trefas håller sig på ca 32A så bara där är det stor skillnad.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Capablanca Capablanca skrev:
Spelar det någon roll hur många faser som används, det är väl ändå en och samma kabel som strömmen ska gå igenom?
Ja, fast väldigt lite. Det beror på hur många ledare i kabeln som är belastade och därmed blir varma. En trefasig kabel som belastas med tre faser tål därför några entaka ampere mindre.

I ditt fall har du laddstation. Den ska kunna gå att ställa in på en max laddström/laddeffekt. Kan du ställa den på 11 kW så är allt lugnt och du behöver inte byta kabel eller sätta någon extra säkring framför den. Detta under förutsättning att 35 A-säkringen i mätarskåpet löser tillräckligt snabbt vid kortslutning, men det tror jag den gör om inte kabeln till laddstationen är +30 meter.

Varför beställde du öht 22 kW? Har du verkligen behov av att tanka så snabbt?

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Hur tar jag reda på om jag har en PEX-kabel eller en PVX kabel? Fick ingen specifikation på detta då elektrikern sade att de normalt drar 2,5 mm2 kabel och inte 6 mm2. Kan man se på kabeln om det är PEX eller PVX?

Det positiva är att kabeln är dragen utanpåliggande i källarplan samt utomhus utanpåliggande i skuggan. Kabeln är 13 meter lång. Det är endast på ett ställa (ca 2 meter) som den är dragen i taket i källarplan tillsammans med andra kablar, det är det inte lika mycket ventilation.

Förefaller konstigt om firman som installerade boxen har valt en för klen kabel.. Försöker bara ta reda på om så är fallet. Verkar inte helt enkelt detta.

• Gilla
AntonEkl
  • Laddar…
Min nybörjarmotfråga blir då: Spelar det någon roll hur många faser som används, det är väl ändå en och samma kabel som strömmen ska gå igenom?
Man kan tycka att kabeln borde utveckla lika mycket värme (energi) oavsett om effekten fördelas på en eller tre faser (ledare) i kabeln.
Temperaturen kommer dock att bli lite högre om all ström går genom en fas-ledare isf fördelas på 3 ledare.

Sen är det det här med det magiska 3-fas systemet som vid jämn belastning 7 kW på 3 faser (21kW) inte ger någon ström i noll-ledaren och således ingen värmeutveckling i noll-ledaren. Strömmen tas ut mellan faserna där spänningen är 400 V och med en lägre ström, men även 3 st 230 V laster fördelat på 3 olika faser resulterar i att det inte blir någon ström i nolledaren i teorin.

I enfas fallet är det 2 ledare, fas plus noll-ledare, som utvecklar värme.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Hur tar jag reda på om jag har en PEX-kabel eller en PVX kabel? Fick ingen specifikation på detta då elektrikern sade att de normalt drar 2,5 mm2 kabel och inte 6 mm2. Kan man se på kabeln om det är PEX eller PVX?

Det positiva är att kabeln är dragen utanpåliggande i källarplan samt utomhus utanpåliggande i skuggan. Kabeln är 13 meter lång. Det är endast på ett ställa (ca 2 meter) som den är dragen i taket i källarplan tillsammans med andra kablar, det är det inte lika mycket ventilation.

Förefaller konstigt om firman som installerade boxen har valt en för klen kabel.. Försöker bara ta reda på om så är fallet. Verkar inte helt enkelt detta.
Du behöver i praktiken inte oroa dig över detta som skrivits tidigare är det i de flesta fall på rätt sida gränsen. Under vissa förutsättningar som är mycket osannolika i fall som ditt kan 35 A smältsäkring vara lite petimäteraktigt fel och med 32 A dvärgbrytare pss i stort aldrig fel.

Det som mer kan komma in här att tänka på är om du mot förmodan laddar max stor del av dygnet då kommer driftekonomin snabbt i fokus med onödig förlusteffekt. Men även det knappast troligt i ditt fall och dessutom mindre påtagligt i absoluta tal pga din korta sträcka.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Det är drifttemperaturen på ledarna som styr vilken area som behövs till vilken last så det går inte att ge ett exakt svar utan att göra en riktig dimensionering.

Pvc tål 70 grader pex 90. Det är ju väldigt sällsynt att man verkligen belastar en kabel till de temperaturerna så därför har det av mindre betydelse.

Däremot finns lite tumregler som ofta fungerar bra oavsett faktorer.

1,5 mm2 till 10A
2,5 till 16A
....
6 till 25A i detta fall.

Det går som redan nämnts bra att ta ut mer än 25A på en 6mm2 men man behöver undersöka förhållandena och veta vad man gör.

Jag använder Tibber smartladdning så i praktiken så styr Tibber mot de timmar på dygnet då det är billigast att ladda. Det som kan hända om det är billigt endast under en kort period på dygnet är att laddningen kommer att köra på max då det är som lägst pris. Kanske går att ställa in detta på något sätt, men hela poängen med att välja att ställa in laddaren på 22kw (med rätt kabel för detta som jag utgick ifrån) var just att slippa tänka på om kabeln överbelastas eller inte. Vi har 35A huvudsäkring som vi behöver för i alla fall för BVP med elkassett och då tänkte jag att man lika gärna kan utnyttja det och ställa in laddaren på 22kw. Kanske kommer man undan lite billigare då om man kan ladda mycket när det är som allra billigast och delvis kompensera för den dyra huvudsäkringen. I praktiken så kommer nog huset i övrigt att dra mer än 3A, så det är inte alltid som det finns 32A "över" till elbilsladdning. Tibber Pulse lastbalanserare tar hand om detta. Tänker jag fel här eller har jag missat något?

Så jag behöver inte byta kabel till 10 mm2 då tycker ni?

blackarrow blackarrow skrev:
Man kan tycka att kabeln borde utveckla lika mycket värme (energi) oavsett om effekten fördelas på en eller tre faser (ledare) i kabeln.
Temperaturen kommer dock att bli lite högre om all ström går genom en fas-ledare isf fördelas på 3 ledare.

Sen är det det här med det magiska 3-fas systemet som vid jämn belastning 7 kW på 3 faser (21kW) inte ger någon ström i noll-ledaren och således ingen värmeutveckling i noll-ledaren. Strömmen tas ut mellan faserna där spänningen är 400 V och med en lägre ström, men även 3 st 230 V laster fördelat på 3 olika faser resulterar i att det inte blir någon ström i nolledaren i teorin.

I enfas fallet är det 2 ledare, fas plus noll-ledare, som utvecklar värme.
Det blir definitivt inte samma sak. Effekten i en resistor (som ledningen kan beteaktas som i det här fallet) är P=R*I^2. Efter som strömmen blir tre gånger så hög i enfasfallet blir det mycket högre effekt i ledarna. Visserligen blir det ström i tre ledare i stället för två. Men förlusterna blir mycket högre i enfasfallet ändå.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
På tal om förlusteffekter som Daniel är inne på kan det säkert löna sig att välja en lite grövre kabel om den används mycket under en längre tid.

Det blir nog en besparing över tid speciellt med tanke på kWh-priserna idag.

Med lastbalanseringen så kommer nog elbilen nästan aldrig att dra 32 A (22 kW) utan max lite under. Så nog klara sig kabeln. Om det lönar sig att höja arean pga en förlusteffekt på ca 0.5 % i kabeln får man räkna på. Jag tror det tar en bra stund innan man tjänat in installationskostnaden.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Nu verkar det som om Zaptec GO inte klarar av en större kabel än 6 mm2. I installationsmanualen står det "max kabelarea 6 mm2". Då är det inte tal om att byta i så fall om det stämmer. Kanske är inte plinten i laddaren tillräckligt kraftig? https://zendesk.zaptec.com/hc/sv-se/articles/13139473434513-Hur-man-installerar-Zaptec-Go

Frågan är vad det blir för effektförlust med 6 mm2 kontra 10 mm2. Det är skillnaden som är intressant eftersom 10 mm2 är mitt alternativ. Denna laddare sitter utomhus och tanken är att såsmåningom bygga ett varmgarage och installera ytterligare en laddare där, så att man kan ladda både ute och inne. Då kommer jag definitivt att dra 10 mm2 till varmgaraget och kanske köra denna befintliga laddare som extraladdare.

A
Nu verkar det som om Zaptec GO inte klarar av en större kabel än 6 mm2. I installationsmanualen står det "max kabelarea 6 mm2". Då är det inte tal om att byta i så fall om det stämmer. Kanske är inte plinten i laddaren tillräckligt kraftig? [länk]

Frågan är vad det blir för effektförlust med 6 mm2 kontra 10 mm2. Det är skillnaden som är intressant eftersom 10 mm2 är mitt alternativ. Denna laddare sitter utomhus och tanken är att såsmåningom bygga ett varmgarage och installera ytterligare en laddare där, så att man kan ladda både ute och inne. Då kommer jag definitivt att dra 10 mm2 till varmgaraget och kanske köra denna befintliga laddare som extraladdare.
Ju högre area desto bättre ekonomiskt över tid.

Om det skiljer jättemycket i pris mellan dessa areor så kanske det inte är värt det speciellt inte om din laddare är gjord för max 6mm2.

Gissar att kabellängden är relativt kort också

Nu verkar det som om Zaptec GO inte klarar av en större kabel än 6 mm2. I installationsmanualen står det "max kabelarea 6 mm2". Då är det inte tal om att byta i så fall om det stämmer. Kanske är inte plinten i laddaren tillräckligt kraftig? [länk]

Du velar alldeles för mycket i onödan för båda frågorna dvs säkring och förlusteffekt. Om du skulle köra max effekt årets alla timmar kommer skillnaden för din kabellängd vara ca: 400 kWh mellan 6 och 10 mm2. Tänk sen på att det kvadratiska sambandet för strömmen ger stor verkan neråt så samma orealistiska varaktighet men halva strömmen ger 1/4 del i förlust dvs runt 100 kWh i ditt fall,

Realistiskt kommer du inte i närheten av varken maxlast långa tider eller speciellt hög medeleffekt så kabelekonomin bör inte vara avgörande för din korta sträcka och låga utnyttjande i nuläget. Bättre att du ser till att det är angett max 6 mm2 även om det säkert går bra med 10 mm2 också men nu följer du ju de kära tillverkaranvisningarna åtminstone.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Hej igen. Tack för info! Låter bra! Kabeln är 13 meter, så det är inte så fasligt långt. Tror heller inte det kommer gå så mycket nära maxlast att det verkligen blir påfrestning på kabeln. Om något kan man ju fundera på detta igen först när det är dags att byta laddare igen. Skriver tillverkaren max 6 mm2 så är det nog inte fel att hålla sig till det.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hur mycket kör du om dagarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.