19 161 läst ·
138 svar
19k läst
138 svar
Kabelrännor/stegar, trådkorgmodell eller hålplåt - vem säljer till konsument?
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Nja, betänkandet har redan varit ute på remiss. Under remisstiden fick vem som helst lämna in remissvar. Det blir om betänkandet eventuellt går ut på en ny remissrunda isf. Betänkandet heter SOU 2014:89. Begär gärna ut remissvaren därifrån.tommib skrev:För att ytterligare spåra ur lite.... Vad gäller egentligen på en husbåt? Det kan ju tekniskt sett anses vara ett fartyg. En del ansluts väl också med handske....
Intressant att någon från ESV faktiskt är här och skriver. Det ökar mitt intresse att få ett svar på hur Fredrik resonerade vid hänvisning till Svensk Standard för vad som är behörighetskrävande....
Om du orkar Fredrik så skulle jag gärna vilja veta om det finns någon möjlighet som privatperson att formellt kommentera utredningen av Bo D.
Ah.... tack för svaren Fredrik. Det var mycket informativt.
Konceptet presumtion var också intressant. Det innebär i praktiken att man egentligen inte kan veta säkert (men anta) att en installation är godkänd innan någonting har gått fel och ESV inspekterat den. Eller har jag fel?
Hinner jag ska jag titta lite på betänkandet, från synpunkten hempulande privatperson helt utan behörigheter. Jag tror ju inte att det kommer ändra något, lika lite som diskussionerna här. Men det kanske är terapeutiskt att faktiskt klaga på de bisarra reglerna formellt....
Edit:
Nu inser jag också hur du menade när du hänvisade till Svensk standard ang behörigheten, men jag tycker fortfarande att det var lite vilseledande formulerat eftersom standarden i sig inte definierar behörighet (men uppenbarligen vad som är god elsäkerhetsteknisk praxis).
Konceptet presumtion var också intressant. Det innebär i praktiken att man egentligen inte kan veta säkert (men anta) att en installation är godkänd innan någonting har gått fel och ESV inspekterat den. Eller har jag fel?
Hinner jag ska jag titta lite på betänkandet, från synpunkten hempulande privatperson helt utan behörigheter. Jag tror ju inte att det kommer ändra något, lika lite som diskussionerna här. Men det kanske är terapeutiskt att faktiskt klaga på de bisarra reglerna formellt....
Edit:
Nu inser jag också hur du menade när du hänvisade till Svensk standard ang behörigheten, men jag tycker fortfarande att det var lite vilseledande formulerat eftersom standarden i sig inte definierar behörighet (men uppenbarligen vad som är god elsäkerhetsteknisk praxis).
Redigerat:
Tidigare frågan har varit uppe har förklaringen varit ungefär :
- Du som installatör har ansvaret för att visa och dokumentera att installationen är säkert mm som föreskrifterna kräver
- Om installationen följer vissa standarder anses det fullgjort automatiskt.
- I vissa sällsynta fall finns det ingen applicerbar standard. Då måste man själv visa att lösningen en är acceptabel.
Standarderna är alltså kända bra lösningar.
- Du som installatör har ansvaret för att visa och dokumentera att installationen är säkert mm som föreskrifterna kräver
- I vissa sällsynta fall finns det ingen applicerbar standard. Då måste man själv visa att lösningen en är acceptabel.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Ungefär så. Elinstallatören är skyldig att kontrollera installationen "i betryggande omfattning" innan den tas i bruk. Vad hen ska kontrollera mot är inte reglerat. Däremot ska innehavaren se till att elanläggningen är utförd enligt ELSÄK-FS 2008:1 när den tas i bruk.petersv skrev:Tidigare frågan har varit uppe har förklaringen varit ungefär :
Det där var ganska spännande.Fredrik Sjödin skrev:
Hur ska en anläggningsinnehavare kunna kontrollera att anläggningen är utförd enligt ELSÄK-FS 2008:1 ?
Är man osäker på om den anläggning man äger är utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så kan man kontakta en elinstallatör som kan besiktiga anläggningen. För att sedan fortsatt säkerställa att anläggningen är säker så kan man låta elinstallatörer utföra elinstallationer.
Tråkigt svar, men det är nog tyvärr enda sättet man som anläggningsägare kan vara säker.
Tråkigt svar, men det är nog tyvärr enda sättet man som anläggningsägare kan vara säker.
Men jag upprepar min fråga.Emil_K skrev:Är man osäker på om den anläggning man äger är utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så kan man kontakta en elinstallatör som kan besiktiga anläggningen. För att sedan fortsatt säkerställa att anläggningen är säker så kan man låta elinstallatörer utföra elinstallationer.
Hur ska en anläggningsinnehavare kunna kontrollera att anläggningen är utförd enligt ELSÄK-FS 2008:1 ?
Du gav liksom inget svar på det ...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Innehavare är alltså ganska beroende av och måste kunna lita på elinstallatörens kompetens. Där fyller behörighetsreglerna en viktig funktion! Idag är det inte lätt för innehavare att kontrollera kompetensen, och det blir inte lättare i framtiden IMHO om förslaget går igenom.
https://www.byggahus.se/forum/artik...ektriska-installationer-goras-om.html?showAll
https://www.byggahus.se/forum/artik...ektriska-installationer-goras-om.html?showAll
De flesta innehavare har inte den kunskapen som krävs utan blir beroende av installatören för att det är korrekt utfört. Att kräva att en mindre anläggningsändring ska besiktas av utomstående är att skjuta sig i foten. Detta eftersom många idag redan töjer på reglerna och hempular. Antalet hempulare skulle öka om man krånglade till det och fördyrade genom att kräva en besiktning av ett extra uttag i en befintlig grupp.
Så Jag är nyfiken om ESV har ett svar på frågan:
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
Jag läste just ELSÄK-FS 2008:1 och ser att det knappast finns något konkret alls för hushålls-el. Det mesta är allmän blabla typ "bör vara säkert..." eller handlar om luftledningar.
Jag är besviken.
Jag är besviken.
Varför är du besviken, väntade du dig en "handbok för hempulare"? För att kunna "kontrollera" att en anläggning är rätt utförd måste en lekman endera skaffa all den kunskap som krävs ( vilket nästan alltid är helt orealistiskt) eller köpa in den kompetensen av någon som har den. Den kompetensen ska i första hand alla behöriga samt elkonsulter ha, den finns även i viss mån även på några andra "händer". Men det står naturligtvis alla fritt att skaffa sig den kunskap som krävs, och det innebär naturligtvis inte att man måste skaffa behörighet.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
ELSÄK-FS 2008:1 är en så kallad ramföreskrift. Den innehållet alltså bara regleringar som av någon anledning inte kan regleras i standarder. Du hittar detaljreglerna för lågspänning i SS 436 40 00, utgåva 2.Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Detta bör innehavaren säkerställa genom att kontrollen ingår i det avtal som upprättats mellan utförare och beställare. Det finns inte reglerat i ngn föreskrift.tuktuk skrev:De flesta innehavare har inte den kunskapen som krävs utan blir beroende av installatören för att det är korrekt utfört. Att kräva att en mindre anläggningsändring ska besiktas av utomstående är att skjuta sig i foten. Detta eftersom många idag redan töjer på reglerna och hempular. Antalet hempulare skulle öka om man krånglade till det och fördyrade genom att kräva en besiktning av ett extra uttag i en befintlig grupp.
Fast det här har jag problem med. Det innebär att ESV som myndighet i praktiken har lämnat ifrån sig ansvaret för vad en säker elanläggning är till en marknadsaktör (SEK) som tjänar pengar på att producera och ge ut dessa standarder. Jag tycker att det är en dålig lösning (även om jag håller med om att det vore en likaledes dålig lösning att detaljreglera i föreskrift hur det ska se ut).Fredrik Sjödin skrev:
Till elmont: Jag hävdar med en dåres envishet att det inte på något sätt är orealistiskt att skaffa sig den kunskap som krävs för att ta reda på om en vanlig villaanläggning är korrekt utförd. Industri/distributionsnät mm absolut, men inte en vanlig villainstallation. Det är helt enkelt inte så komplext.