Bor i en villa från -75 med garage ca 3 meter från huset. Till garaget är det draget en kabel typ EKK i ett 20 mm VP-rör som går i marken. I huset så slutar denna kabel i en dosa som sitter några meter in i ett rum. Där är EKK skarvad med en kopplingsplint till lösa ledare som sen går vidare till elcentralen. Jag har upptäckt att denna kopplingsplint har dragits nedåt / utåt garaget så att säga. Kabeln är helt enkelt spänd som en fiolsträng, i husänden. Fibern går in i huset ungefär på samma ställe, så jag misstänker att det grävjobbet kom emot VP-röret på något sätt.

Tips? Jag har provat att spruta i kabelsmörjmedel i båda ändar och försöka dra i kabeln, men verkar sitta som berget. Hur hårt vågar man dra, egentligen? Tryckluft? Andra galna idéer?

tommib
Börja planera för att byta ut kabeln. EKK ska inte ligga i mark oavsett rör. Dessutom är inte VP-rör godkända markrör.

Jag skulle under inga omständigheter börja dra i kabeln. Möjligen kan du försöka ge den lite slack i bägge ändar om möjligt men dra inte. Risken är att du drar av den sista lilla isolering som är kvar på något ställe och då står du där med kortslutning. Detta är dock en akutåtgärd, kabeln måste bytas ändå.

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.