lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, och de finns väl dessutom ihåliga med aktiv kylning? (Alltså cirkulerande kylvätska?)
Precis. Man kanske skulle ringmata hela husets elanläggning i PEM-slang och cirkulera glykol i den. Då kanske man kan mata spisen med datakabel! ;)

Manitoba skrev:
Precis. Man kanske skulle ringmata hela husets elanläggning i PEM-slang och cirkulera glykol i den. Då kanske man kan mata spisen med datakabel! ;)
Det skulle man kanske. (Orkar inte räkna på så tunn kabel).

Problemet blir ju att om pumpen hickar till det allra minsta när du lagar mat, så exploderar hela köket (nåja, stora delar i alla fall) på samma gång, med en knall! :)

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Ok, formler och inget tjafs var det, därmed inga följdfrågor eller gnäll förmodar jag ;)

Villkor enligt reglerna:
[table="width: 500, align: left"]
[tr][td]I[sub]b[/sub] <= I[sub]n[/sub] <= I[sub]z[/sub][/td][td]Grunddimensionering[/td][/tr]
[tr][td]I[sub]n[/sub] * gk <= 1.45 * I[sub]z[/sub][/td][td]Kontroll av säkring mot kabel[/td][/tr]
[/table]
osv osv
shit Bosse.

...att man inte kan trycka "gilla" två gånger ... :cool:

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ser detta på affischer över hela Karlstad ... ;)

NqZF9.jpg

Bo.Siltberg skrev:
Ser detta på affischer över hela Karlstad ... ;)
Om man skall vara seriös så skulle det faktiskt inte leda till några säkerhetsproblem iaf. Ethernet TP är specad för 1500V isolationsspänning mot resten av objektet (TP ethernet är specad med isolationstransformatorer).

Därmed inte sagt att det skulle gå fort... :)

Hur mycket ström man säkert kan köra i en 0.2mm²-kabel låter jag någon annan räkna ut. ;)

Mikael_L
Då Bo's fantastiska inlägg #16 blev totalt sabbat vid forum-migreringen så har jag kört den texten genom en BBcode to HTML-converter.
Sen tagit in den i word och fixat det det som fortfarande verkade fel (jodå, det var en hel del som konvertern inte fixade)
Sen skrivit ut detta till en PDF, som jag nu lägger upp här.

Bo får väl kika lite snabbt så det inte har blivit något allvarligt korrupt.

• Gilla
richardtenggren och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då Bo's fantastiska inlägg #16 blev totalt sabbat vid forum-migreringen så har jag kört den texten genom en BBcode to HTML-converter.
Sen tagit in den i word och fixat det det som fortfarande verkade fel (jodå, det var en hel del som konvertern inte fixade)
Sen skrivit ut detta till en PDF, som jag nu lägger upp här.

Bo får väl kika lite snabbt så det inte har blivit något allvarligt korrupt.
Det är några variabler som saknar definition - Iz, Iz0, Ek, r1, r2, r3, r4, Uf mfl. Det vore jättebra om även de finns klart definierade!

Hmm, har du läst sida 2 ?

Öh, nej. Finns det en till? Men bajs!!

Avsäkring beror på flera faktorer.
Största avsäkring för en 1,5mm2 kabel förlagd på kabelstege är 20A, medan den aldrig får säkras högre än 13A vid dold förläggning.
En 2,5mm2 kanel får avsäkras med 25A vid förläggning på kabelstege men aldrig högre än 20A vid dold förläggning. En 2,5mm2 kabel förlagd i mark kan avsäkras upp till 32A.

Hur en kabel ska avsäkras avgörs av flera faktorer och kan inte besvaras summariskt.

http://kabelstickan.draka.se/k/56cd8d09b519590003d73dfb

Mikael_L
A akvavit skrev:
Största avsäkring för en 1,5mm2 kabel förlagd på kabelstege är 20A, medan den aldrig får säkras högre än 13A vid dold förläggning.
Nja, både fel och förenklat.

Största möjliga säkring bestäms av:
* Max tillåten temperatur på kabeln
* Tid för automatisk frånkoppling (ie utlösningsvillkoret) som kan vara på max 0,4 s eller 5 sek.
* max tillåtet spänningsfall.

Egentligen finns det fler faktorer, men det är dessa som i praktiken alltid kommer vara den reella begränsningen.

Du kanske medvetet förenklade lite, vad vet jag. Men det är åtminstone uppenbart att du har bättre koll än ren tumregel-dimensionering. (y)

Du har i alla fall fokuserat på värmeutvecklingen, men det stämmer dock inte helt och är förenklat.
Det skiljer mellan olika kablars materiel och antal ledare. Dold förläggning kan mycket väl tåla bra mycket mer än 13A för 1,5 mm2, t.ex. kabel i mark, kabel eller rör i betong/murvägg osv.

Så det absolut högsta tabellerade strömvärdet för 1,5 mm2 är 26A, och detta gäller endast för kabel i mark (med 20° marktemp samt en termisk resistivitet på max 2,5K*m/W (lite förenklat)) och PEX-isolering eller annan isolering som tål 90° samt 2 belastade ledare.
Och är det trefas (3 belastade ledare) så sjunker det till 22A, samma med 2 belastade ledare och PVC-isolering (som klarar 70°).
Kabel klamrat utanpåliggande på vägg har nära lika hög belastningsförmåga.

Nu är det sällan man kommer kunna använda dessa maximala värden, det kan i praktiken endast gälla korta kablar, som alltså dessutom måste vara förlagda såhär hela vägen också. För med lite kabellängd kommer villkoret för automatisk frånkoppling missa, och även spänningsfall.
Sen ... hur kul är det att ha elkablar som är 90° C varma ... ? :sweat: :thinking:

Och en sista liten disclaimer, dessa strömvärden är inte alltid rakt översättningsbara till säkringsstorlek, lite beroende på säkringstyp ska en ytterligare faktor användas. För det "vi" kommer i kontakt med så är det diazed (porslinssäkringar) som inte kan användas upp till kabelns hela strömvärde.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Nu blev jag lite fundersam här, vad har spänningsfallet med avsäkringen att göra? Att spänningsfallet kan påverka hur mycket ström man vill köra genom kabeln kan jag förstå, men måste man verkligen säkra av så att det inte kan gå högre ström?

Eller är det spänningsfall över säkringen du menar?

Mikael_L
Nej det är spänningsfallet i ledningen (gruppledningen) som avses.

Detta spänningsfall ska man ha koll på vid dimensioneringen, och vid en fast ansluten last med en viss effekt kan man naturligtvis räkna på spänningsfallet för strömmen när den anslutna lasten är igång.
Men finns det uttag t.ex. så vet man ju inte vid dimensioneringen vilka laster som kommer bli anslutna och då väljer man helt enkelt att räkna spänningsfallet efter max ström för säkringen för gruppen.

Även spänningsfallet kan (lite krystat) vara en säkerhetsfråga. Om vi tänker oss att du pga. en stor förbrukare får ex. 180 V i uttaget. Så finns det prylar som inte tål underspänning.

Inte så kul om det blir halvmörkt i köket när man startar vattenkokaren.
Spänningen i vägguttaget ska vara 230 V +- 10%

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.