Säkringar skyddar normalt sett aldrig en apparat. Man brukar ju säga ”min 100 000 kr förstärkare skyddar min 25 öres säkring”. Ett fel skadar alltid dyr elektronik innan någon säkring löser ut. Säkringen finns där för att hindra att felet i den dyra elektroniken utvecklar sig till brand som bränner ned huset.

Det skyddet fungerar numera oftare genom att apparatens strömförsörjning har inbyggd strömbegränsning som stryper om något börjar dra för mycket ström. Därav att säkringar nu är ovanliga i apparater.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, de hade kunnat vara det. Men säkringarna man sätter i stickproppen i Storbritannien är på samma värde som vi säkrar hela gruppen i Sverige (eller tom något större).

Skälet till det stavas "ring mains" där kabel i väggen (matad från två håll) säkras av med 32A eller dylikt. (Även om ring mains är på väg bort så sakteliga).

Så det hade kunnat fungera bättre, men gör det inte i praktiken. Säkringen i stickproppen är främst till för att skydda anslutningskabeln, inte säkra ner apparaten.
jo jag vet det, jag skrev ju det....Men tanken var ju att gå ett steg längre och ha apparatskyddande säkringar i kontakten här.

H hempularen skrev:
Säkringar skyddar normalt sett aldrig en apparat. Man brukar ju säga ”min 100 000 kr förstärkare skyddar min 25 öres säkring”.
Ännu mera sant på komponentnivå: "Remember: Your expensive IC will always protect the 2 cent fuse"

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
jo jag vet det, jag skrev ju det....Men tanken var ju att gå ett steg längre och ha apparatskyddande säkringar i kontakten här.
Ah, det missförstod jag. Jag tolkade dig som du tänkte att hela kretsen (alltså "ring mains"-delen) skyddades av en 10A säkring.

Men som sagt. Om apparaten behöver, eller kan dra nytta av en finare säkring så har konstruktören satt i en (i apparaten). Det fungerar nog bättre än att lägga över det ansvaret på kunden. Och då är det bara själva anslutningskabeln kvar.

Att man sedan mer och mer gått ifrån säkringar i apparater pga andra skäl, det är en annan femma.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
TRJBerg
Ett tankeväckande fel. Tydligen handlar det inte om något "bortglömt" kablage som legat och ruttnat i något hörn utan en relativt (!) ny kabel som varit aktivt använd = en viss uppsyn över den har funnits.
Sedan ser bilden på felet lite uppseendeväckande ut, det ser inte direkt ut som en klämskada (där man förväntar sig skada på ytterhöljet en bit utanför själva hålet i fråga) utan som om någon/något "borrat" sig genom ytterhöljet. Vilket får mig att misstänka ett fabrikationsfel där de inre ledarna från början haft bristfällig isolering vilket när kabeln av naturliga skäl böjts hit och dit vid användning gjort att ledarna kommit i kontakt med varandra.

TRJBerg TRJBerg skrev:
...gjort att ledarna kommit i kontakt med varandra.
Jag tror inte ledarna (fas och nolla) har kommit i kontakt med varandra, utan att det blivit ett "partiellt" avbrott på en ledare så att bara en eller några få kardeler lett all ström så det har blivit för varmt.
TS får dissekera sladden försiktigt så får vi se exakt vilka skador som finns...

• Gilla
GK100
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Nej, säkringen skyddar inte apparaten i det fallet heller. Den skyddar mot brandutveckling i apparaten.

En gång i tiden försökte Luxor (TV tillverkare) införa skydd av elektroniken. De hade olika detektorer i olika delar av TVn som kunde ”rycka” i spänningen på en slinga. På det viset försökte de skydda ca 10 olika delar i TVn. Slingan gick till nätaggregatet där den triggade en ”Crow bar” säkring. Det betyder att vid fel så triggar man en präktig kortslutning. Dels försvinner då matningsspänningen direkt, dels kommer kortslutningen att lösa ut strömbegränsning i kraftaggregatet så det slutar mata ut ström.
Nu var det bara så att deras konstruktör av matningen hade inte lagt in någon strömbegränsning…. Så när det blev någon liten störning, statisk urladdning (vanligt i gamla tjock TV), så skapades en total kortslutning som inte skyddades mot. Själva Crowbar funktionen var en liiiten tyristor mot jord. Den skulle ju bara leda en jättestatröm i några mikrosekunder till matningen ströps. Eftersom den inte ströps, så brukade tyristorn komma flygande genom luften som en liten eldboll, och ibland var där stora effektmotstånd som vitglödgades och exploderade de glödande delarna brände sig igenom plastbakstycket på TVn, och antände heltäckningsmattan i rummet (detta var på 70 talet).

Jag jobbade extra som TV reparatör under gymnasietiden. Vi bytte uppemot 100 sådana kraftaggregat om dagen. Och det orsakade brandincidenter ett par ggr i månaden. Oftast bara bränd matta och sot på väggarna, men full brand vid några tillfällen.
Kraftaggregatet fick smeknamnet ”granatkastaren”, för det var en modul man tryckte ned uppifrån, rätt ofta exploderade det direkt, först när ett par stycken hade smällt fanns det ngn. anledning att felsöka. De var av usel kvalitet.

• Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
useless useless skrev:
Jag tror inte ledarna (fas och nolla) har kommit i kontakt med varandra, utan att det blivit ett "partiellt" avbrott på en ledare så att bara en eller några få kardeler lett all ström så det har blivit för varmt.
TS får dissekera sladden försiktigt så får vi se exakt vilka skador som finns...
Så kan det också vara förstås.

D Daniel 109 skrev:
Nej, säkringen skyddar inte apparaten i det fallet heller. Den skyddar mot brandutveckling i apparaten.
ja jo jag kanske skulle ha varit tydligare. Jag menade inte primärt att dyr elektronik skulle skyddas in i minsta detalj, menade mest att situationer som ts råkat ut för kanske hade kunnat hindras om det suttit en lägre graderad säkring någonstans. Visst kan man säkra av ett rum med 10A och förhindra för hög förbrukning baserad på installationen men att avsäkra varje uttag kanske inte skulle vara så tokigt. Skulle man ha tex en glassäkring i varje kontakt så skulle ju det vara ytterligare ett "skydd" mot klämda kablar eller vad som. Men såklart inte skydd mot rena elektronikfel i apparaten. Jag tänker ju mer som att säkringen i huset skyddar installationen till uttaget. Sen säkringen i kontakten skyddar ut från kontakten. Men inte allt såklart.

S Stefan1972 skrev:
ja jo jag kanske skulle ha varit tydligare. Jag menade inte primärt att dyr elektronik skulle skyddas in i minsta detalj, menade mest att situationer som ts råkat ut för kanske hade kunnat hindras om det suttit en lägre graderad säkring någonstans. Visst kan man säkra av ett rum med 10A och förhindra för hög förbrukning baserad på installationen men att avsäkra varje uttag kanske inte skulle vara så tokigt. Skulle man ha tex en glassäkring i varje kontakt så skulle ju det vara ytterligare ett "skydd" mot klämda kablar eller vad som. Men såklart inte skydd mot rena elektronikfel i apparaten. Jag tänker ju mer som att säkringen i huset skyddar installationen till uttaget. Sen säkringen i kontakten skyddar ut från kontakten. Men inte allt såklart.
Om felet är det jag tror, dvs att flera kardeler i kabeln har böjts av så att bara någon enstaka återstår så hjälper inte fler säkringar. Det är ju den normala ström apparaten drar som får de sista kardelerna att bli överhettade.

useless useless skrev:
Om felet är det jag tror, dvs att flera kardeler i kabeln har böjts av så att bara någon enstaka återstår så hjälper inte fler säkringar. Det är ju den normala ström apparaten drar som får de sista kardelerna att bli överhettade.
jo så kan det ju vara i ts fall men jag bara pratade generellt. Finns nog andra situationer där det har blivit kortis och det tagit eld utan att säkringen i huset löst ut. Med en tex 5A säkring i kontakten så kanske den hade löst ut.

Att dimensionera säkringar lite mer fingraderat. Det kan givetvis plocka bort vissa fel. Men bara på yttersta marginalen. Det absolut vanligaste felfallet är att du får en rejäl kortslutning, eller totalt avbrott. Kortslutninge hanteras av säkringen oavsett hur stor eller liten den är.
Sedan har man fel av typen som vi kanske har här. Det blir en glappkontakt i en anslutning, eller som (kanske) här att en tråd gått av så det blir glapp inne i kabeln.
Ett sådant fel ökar inte strömförbrukningen, det går inte mer ström än apparaten vill ha. Men det blir varmt vid glappkontakten. En säkring kan inte upptäcka det felet oavsett hur findimensionerad den är. När värmen får felet att utveckla sig, så kommer det att börja gå ström även i förkolnad plast mellan fas nolla, eller mot jord, då skulle en säkring kunna reagera. Men det är rätt ovanligt, tidsfönstret där felströmmen är liten, tills det blir en ren kortslutning är rätt kort.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.