Kabelarea till nytt hus på tomten

504 läst  13 svar

  1. Wigert
    Medlem Nivå 7
    Hej
    Jag ska bygga en liten stuga på 30+30 kvm på tomten och den ska matas med el från stora husets elcentral. Min uppgift är att förbereda den kulvert med el, kv och värme som ska mata alla nyttigheter.

    Elektriker finns inte kontrakterad ännu så jag har ingen att fråga, men visst borde det läggas markkabel 5G 6 mm2 i gult kabelskyddsrör? Det är 16 meter mellan husen och totalt blir det ca 25 meter kabel från huvudcentralen till stugans elcentral.

    Tacksam för svar.
     
  2. tommib
    Självbyggare · Nivå 15
    Utan att veta mer är det svårt att säga säkert att den arean är ok, men med väldigt stor sannolikhet är den det.

    Om du har max 25A huvudsäkringar (Gänga II) och inte har totalt kass förimpedans kommer den arean tillåta dig att lägga stugan parallellt med huvudhuset och därmed slippa säkringar i matande ände.

    EKKJ eller N1XV är lämpliga kablar, EKKJ är lite bättre om du inte behöver krångla den genom mindre rör.
     
  3. Wigert
    Medlem Nivå 7
    Tack! Idag har jag 3x16A med de vanliga porslinssäkringarna men måste höja till minst 3x20A. Den tillkommande belastningen blir hushållsel och vvb då uppvärmningen går på befintlig värmepump. Idag finns en undercentral till delar av huset som har 6 mm2 men den kabeln är bara 5 meter. Det finns säkringar i matande ände om det skulle vara en fördel.
     
  4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 22
    6 mm² medger i sig ett effektuttag på sådär 28 kW, behöver du så mycket? Dina mätarsäkringar kan inte ge så mycket. Med den sträckan skulle det kunna räcka med 2.5 mm². Du behöver givetvis göra en ledningsdimensionering för att se vad som går att göra utifrån önskat effektbehov. Sök på "eldim" så hittar du ett beräkningsprogram. Man måste veta förimpedansen i matande punkt för att kunna räkna.

    Inkopplingspunkten är ju en praktisk faktor att titta på också. Hur ser det ut i husets central? Går det att lägga en 6 mm² parallellt där eller behöver kabeln anslutas som en normal utgående grupp? Hur blir det då med JFB etc. Det kan finns skäl för och emot en grov kabel här.
     
  5. tommib
    Självbyggare · Nivå 15
    Min starka rekommendation är att du engagerar en elektriker redan nu och stämmer av kabelvalet. Annars kan det bli besvärligt (men borde inte bli det egentligen). 50mm gulrör är aldrig fel. Lägg två när du ändå håller på, eller ett 110mm. Jag skulle planera för fiber mellan husen direkt.
     
  6. tommib
    Självbyggare · Nivå 15
    Ang skäl mot en grov kabel så är de ju i princip rent ekonomiska. en 5G6 kan användas lika väl som en 5G2,5 avsäkrad i centralen men har fördelen att den kan läggas parallellt också.
    Jag håller dock helt med om att man måste ha en lämplig inkopplingspunkt. Själv skulle jag försökt få till det så snart som möjligt efter mätaren, och då oavsäkrat. Det är en bidragande anledning till att en elektriker bör involveras snarast. Det är trist om man gräver in röret på fel ställe....
     
  7. Wigert
    Medlem Nivå 7
    Effekten i stugan kommer från en vvb med 2000 w samt tvättmaskin, ugn och spis samt småförbrukare. Lokal avsäkring lär bli 3x16a. I husets huvudcentral finns plats för både avskärmad eller ej avsäkrad matning till stugan. Men en smakfråga. Det skulle också gå att sätta en avsäkrad matning före jfb.

    I ett tidigare projekt i huset sa dåvarande elektriker att jag var tvungen att ha 6mm2 mellan huvudcentral och undercentral. Den undercentralen bara matar småförbrukare, bastu 6kW, tvättmaskin och torktumlare.
     
  8. Wigert
    Medlem Nivå 7
    Fördelen är att jag har allt på samma ställe så det är bara en fråga hur grov area och var de ska anslutas.

    Men slutsatsen blir två gula rör med dragtråd, så får elektrikern lösa det senare.
     
  9. Wigert
    Medlem Nivå 7
    Det blir Cat6 nu med möjlighet att dra in kanalisation för fiber senare.
     
  10. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 22
    Utmärkt, då har du god koll på alternativen för inkoppling. Med ett normalt kök låter det också rimligt med 3x16 A. Det finns absolut inget krav på 6 mm² till undercentraler, inte ens till huvudcentraler utan normal ledningsdimensionering gäller. Du kan troligen klara dig med 2.5 mm² här. En lite nackdel är att den då behöver avsäkras i matande ände med 16 A, och det blir även 16 A säkringar i stugan till spis så det blir dåligt med selektivitet. Den blir dålig ändå med mätarsäkringar på 20 A så det har inte så stor betydelse.
     
    Per LL gillar
  11. T
    Medlem · Nivå 10
    Jag tycker att man glömma diskussionen om selektivetet i normala villor. Med huvudsäkringar på 16 a - 20 a är det praktiken omöjligt att uppnå selektivetet särskilt med automatsäkringar i gruppcentralen..

    Man behöver nog upp till 25 a eller helst 35 a huvudsäkringar innan man kan börja att fundera på en välfungerande selektivitet.

    Det är bara selektiviteten som man får göra avkall på. Naturligtvis måste utlösningsviłlkor m.m. vara uppfyllt även i en villainśtallation.
     
  12. Wigert
    Medlem Nivå 7
    Nu får ni elproffs förklara "selektivitet", och gärna också utlösningsvillkor.
     
  13. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 22
    Selektivitet innebär att den närmaste säkringen ska lösa, både vid måttlig överlast och vid kortslutning. Det kräver minst ett steg i märkström mellan säkringarna, helst två, och dessutom behöver de vara av samma typ, diazed eller dvärg. Brist på selektivitet är en olägenhet, det innebär vanligen inga problem mer än så.

    Utlösningsvillkoret, numera benämnt villkoren för automatisk frånkoppling handlar om att skydden (säkring eller JFB) ska lösa tillräckligt snabbt vid ett jordfel. Kortslutningsströmmen ska helt enkelt blir tillräckligt hög för att säkringen ska lösa inom 0.4 sek, eller i ditt fall med en huvudledning 5 sek. Och kortslutningsströmmen beror av area och längd på kabeln (=resistans) plus den impedans som finns i nätet som matar kopplingspunkten, vilket kallas förimpedansen. Sedan kan ohms lag tillämpas.
     
    PNO, Wigert och Tobbe_3 gillar
  14. P
    Medlem · Nivå 9
    Selektivitet = säkringen närmast felet går först. Kräver alltså att det för varje plats med säkringar är mindre och mindre säkringar. Det är lite svårt att åstadkomma när husets huvudsäkring är 16A och största förbrukare är säkrad 16A. I ett normalt hus har man alltså alltid risken att huvudsäkringen går istället för den säkring som egentligen "borde" gå. Problemet ökar om man har en massa nivåer av undercentraler som var och en säkras i en central högre upp i kedjan.

    Du skulle inte bli så glad om hela dit hus blev strömlöst för att en säkring i något av elleverantörens skåp går när du eller grannen förbrukar lite för mycket ström eller får något fel. Då är selektiviteten viktig.

    Utlösningsvillkor = En beräkning för att avgöra om säkringen går tillräckligt fort vid kortslutning. Bestäms av hur starkt ditt matande nät är (egentligen hur mycket spänningen kommer sjunka vid en kortslutning) och hur kraftiga och långa kablar du har i ditt hus. Är nätet för klent, kablarns för klena eller för långa kommer helt enkelt inte strömmen vid kortslutning bli stor nog för att säkringen ska gå inom önskad tid.

    Edit - tusan också, två sekunder efter Bo...
     
    Bo.Siltberg, Wigert och Tobbe_3 gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: