38 667 läst ·
167 svar
39k läst
167 svar
Kabel till utomhusbelysning
Undra varför man har körkort på bilJ jhnh skrev:Nä det köper jag inte...
Självklart byter du brytaren mot en dimmer eftersom du besitter kunskapen
Men ett körkort för hemmet.....
Var går gränsen då ? En liten villa i eget ägo?
Nä det funkar inte.
Det är ju så mycket mer än att bara koppla en brytare...
Brytaren kan alla normalbegåvade byta till en dimmer utan att ta in en elektriker
Men om den anställde gör installation hemma på fritiden så följer ju den personen inte ellagen!P Putte 9497 skrev:
Precis även den anställde på elfirman ska ju följa ellagen hela tiden, även som privatperson.P Putte 9497 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Känns förvisso skönt att veta att vi i Sverige har åtminstone två personer som aldrig i hela sitt liv brutit mot en lag, exempelvis kopplat el eller kört fortare än tillåtet. Den ena är en man som heter Ove.
Fast vid närmare eftertanke tror jag att Ove bröt mot någon lag när jag klev ur bilen vid övningskörning för att tala med personen i bilen bakom.
Känns fantastiskt bra att folk får installera saker dagarna i enda i sitt yrke, men inte på fritiden, för då blir det genast farligt i och med att det är olagligt. Det är som taxichauffören som jobbar en dag med att köra folk, men inte får köra hem eller på helgen "av säkerhetsskäl".
Fast vid närmare eftertanke tror jag att Ove bröt mot någon lag när jag klev ur bilen vid övningskörning för att tala med personen i bilen bakom.
Känns fantastiskt bra att folk får installera saker dagarna i enda i sitt yrke, men inte på fritiden, för då blir det genast farligt i och med att det är olagligt. Det är som taxichauffören som jobbar en dag med att köra folk, men inte får köra hem eller på helgen "av säkerhetsskäl".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ett test. Ring 10 elfirmor och säg "jag har några ojordade uttag, om ni installerar en jordfelsbrytare kommer de skydda även dessa uttag?" Jag gissar att alla 10 svarar ja, dvs tvärtemot det du säger och det din elektriker sa.P Putte 9497 skrev:Nu är det ju så att den behöriga elektriker/utbildaren hade helt rätt i sitt påstående om Jordfelsbrytaren. Den skyddar som sagt inte en jordad produkt som blir strömförande i ett ojordat uttag. Dessutom borde du vara vuxnare en så att man inte kan dra en hel yrkeskår för vad en enstaka person har gjort och själv utföra behörighetskrävande elarbeten för då rasar hela elsäkerhetstanken. Finns en anledning till att elarbeten kräver en behörighet.
Vissa har det tråkigt och andra roligt.Fairlane skrev:
Känns förvisso skönt att veta att vi i Sverige har åtminstone två personer som aldrig i hela sitt liv brutit mot en lag, exempelvis kopplat el eller kört fortare än tillåtet. Den ena är en man som heter Ove.
Okay, vi jämför auktorisationen & ekp’n med fordonskörkort!P Putte 9497 skrev:
Körkort för fordon ÄR personliga!
Men vi ska kanske göra om dom så att det räcker att en på företaget har behörigheterna och sedan skrivs det egenkontrollprogram där alla anställda är uppräknade under vilken typ av fordon dom får köra, samt hur företaget ser till att varje person har rätt kompetens för det fordonet.
Självklart skyddar de deśsa uttag men inte om du själv gör dig till belastning eller att golvet inte har någon kontakt med jord.Fairlane skrev:
Precis, vad har konduktören och lokföraren med saken att göra. Vad finns det för likhet? Tänk nu lite utanför boxen om det går.J jhnh skrev:
Istället för att röra till det kan vi hålla oss till saken eller lägga ner. Tror att du förstår vad jag menar men vill spela dummare än vad jag tror att du är.Demmpa skrev:
Okay, vi jämför auktorisationen & ekp’n med fordonskörkort!
Körkort för fordon ÄR personliga!
Men vi ska kanske göra om dom så att det räcker att en på företaget har behörigheterna och sedan skrivs det egenkontrollprogram där alla anställda är uppräknade under vilken typ av fordon dom får köra, samt hur företaget ser till att varje person har rätt kompetens för det fordonet.
Vad är det farliga i att ta i en apparat som har jordfel men som sitter i ett ojordat uttag samtidigt som man står på isolerat underlag?P Putte 9497 skrev:
Är underlaget man står på helt isolerat och man inte rör någonting annat än en enda strömförande sak (tex en fasledare) så händer ingenting annat än att man får samma spänningspotential som det man rör, man sluter aldrig någon krets.