P Putte 9497 skrev:
Har du verkligen tillräcklig kunskap för att göra det arbete du beskriver? Tror nog att du bör anlita en elfirma
Detta med ny säkring från centralen är behörighetskrävande

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det verkar som att stefan100 håller på att tillskansa sig tillräcklig kunskap.

Om man anlitar en elfirma vet man inte ifall det är tillräcklig kunskap som anländer till ens hus.
Med detta inlägg från en som själv säger sig vara elektriker och baktalar dels sig själv (om han nu är elektriker) och hela kåren.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det börjar bli lite löjligt att Putte 9497 så envist kämpar för att ingen utom en behörig utförare ska genomföra något när man ser på den elektriker (troligen med egen behörighet) som Putte själv anlitat. Denne påstod tydligen att en jordfelsbrytare inte skyddade ojordade uttag. Då tar jag hellre en installation av någon som kan (eller ser till att lära sig), än en installation av den elektrikern, Den elektrikern undervisade tydligen på halvtid också. Jag hoppas att eleverna fått fortbildning på annat håll.

Därmed inte sagt att man ska uppmana folk att installera själva om de inte får.
Nu är det ju så att den behöriga elektriker/utbildaren hade helt rätt i sitt påstående om Jordfelsbrytaren. Den skyddar som sagt inte en jordad produkt som blir strömförande i ett ojordat uttag. Dessutom borde du vara vuxnare en så att man inte kan dra en hel yrkeskår för vad en enstaka person har gjort och själv utföra behörighetskrävande elarbeten för då rasar hela elsäkerhetstanken. Finns en anledning till att elarbeten kräver en behörighet.

Nu är vi där igen... Jag plockar fram popcornen och upprepar att vanligt folk borde få ta elkörkort för icke-kommersiella installationer i egen bostad. Trådar som denna visar återigen att dagens lagkrav är orealistiska.

• Gilla
kanonkula och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Nu är det ju så att den behöriga elektriker/utbildaren hade helt rätt i sitt påstående om Jordfelsbrytaren. Den skyddar som sagt inte en jordad produkt som blir strömförande i ett ojordat uttag.
Ehhhh,.. det gör den visst.

• Gilla
udihow och 3 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Nu är vi där igen... Jag plockar fram popcornen och upprepar att vanligt folk borde få ta elkörkort för icke-kommersiella installationer i egen bostad. Trådar som denna visar återigen att dagens lagkrav är orealistiska.
Man kan ju plugga och plocka ut en auktorisation b. Det är väl det praktiska arbetet innan som blir besvärligt men det går ju att se som övningskörningen.

elmontören elmontören skrev:
Man kan ju plugga och plocka ut en auktorisation b. Det är väl det praktiska arbetet innan som blir besvärligt men det går ju att se som övningskörningen.
Den lilla skillnaden är att man tar normalt inte ett sabbatsår från arbete eller studier för att praktisera på elfirma. Så det är inte en framkomlig väg.

elmontören elmontören skrev:
Men i B får du inte göra vad som helst mer än i befintlig gruppledning.

Den lilla skillnaden är att man tar normalt inte ett sabbatsår från arbete eller studier för att praktisera på elfirma. Så det är inte en framkomlig väg.
Oavsett vad du och alla andra anser om ellagen så är den till för vår säkerhet precis som att det är 30 på vissa vägar, men den som skiter i ellagen skiter väl med i trafiklagen.

• Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Den skyddar som sagt inte en jordad produkt som blir strömförande i ett ojordat uttag.
Skyddar den en ojordad produkt i ett ojordat uttag?

Ytterligare en som desperat vill skydda sitt skrå, och som tror att en auktoriserad elektriker per automatik gör ett mycket bättre jobb än en noggrann, påläst 'hemmapulare'.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Den skyddar som sagt inte en jordad produkt som blir strömförande i ett ojordat uttag.
Ja det stämmer att en JFB inte löser ut direkt om en jordad produkt i ett ojordat uttag blir strömförande MEN så fort någon tar tag i den strömförande produkten och samtidigt kommer åt ”sann jord” tex vattenburet elementet så kommer JFBn att lösa ut direkt (så fort strömmen uppgår till 30mA).

Så ja, en JFB skyddar även jordade apparater i ojordade uttag.

• Gilla
Garningen och 1 till
  • Laddar…
Skillnad mot vadå? Tror dessutom det är två års praktiskt erfarenhet som krävs så att praktisera deltid skulle ta väldigt lång tid.
Håller med om att det inte är en framkomlig väg. Tycker att man borde se över de praktiska kraven, kanske med ett praktiskt prov istället.

P Putte 9497 skrev:
Men i B får du inte göra vad som helst mer än i befintlig gruppledning.
Exakt. Men med auktorisation B så hade TS iallafall kunnat förbereda väldigt långt, vilket han inte kan idag trots eventuell kunskap men utan auktorisation. Synd tycker jag.

P Putte 9497 skrev:
Visst, men el handlar om säkerhet ...
Det finns många (nästan alla) anställda på elfirmor som inte får göra något privat men så får göra massor när personen får lön från sin arbetsgivare.

Ja det handlar om säkerhet, personerna ”kan ingenting” när personen är ledig men kan massor så fort personen jobbar, ja det handlar om säkerhet.

• Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
Nu spårar tråden ur, vilket delvis är mitt fel, så jag ska försöka fatta mig kort. Men argumentet om säkerhet håller inte.

Antal elrelaterade dödsolyckor i Sverige räknas i ental, jag vill minnas att senaste siffran var två pers, varav en som ingen elsäkerhet i världen hade hindrat från att ta sig själv av daga.

Då, säger lagens förespråkare, då visar väl det att ellagen fungerar?

Fel. För det räcker att läsa runt på Byggahus för att se att det installeras el hej vilt ändå, och den stora marknaden för behörighetskrävande elmateriel som våra vanligaste gubbdagis tjänar pengar på är det ju knappast yrkeselektrikerna som håller liv i. Trots att människor i väldigt stor utsträckning gör en massa förbjudna installationer är dödsolyckorna ytterst få.

En lag som inte följs har tappat sin legitimitet. En lag där brott mot den bevisligen inte får några farliga följder är meningslös. Bättre då att gilla läget, legalisera och reglera på samma sätt som t ex med bilkörning — där antalet dödsoffer i Sverige varje år ligger på i runda slängar 12 000 % över antalet dödsolyckor med el.

• Gilla
ansgar46 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.