Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Har svårt att inte försvara mig från era påhopp. Jag har auktorisation och vill bara att ni håller er till vad man får göra och inte eftersom att ni saknar all relevant kunskap om el.
Det här belyser ju rätt väl ett av felen med det hela idag.
Man kan alltså ha auktorisation utan att riktigt veta hur en JFB fungerar.

Självklart kan inte alla auktoriserade allt, men en JFB känns ju rätt så grundläggande. Om inte kraven på kunskap är högre än så, så blir det svårt att försvara denna ordning.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Förstår att alla hempulare är sura för att ellagen begränsar vad man får göra och inte får göra och att jag upplyser om detta. Men en instiftad lag är till för att följas tills någon hittar på en ny ännu dummare lag.

Att sedan diskutera olika funktioner i trådarna rent allmänt om el är helt ok så länge man inte talar om hur man själv gjort för då kanske frågeställaren själv får för sig att göra något som han inte har en aning om.

En hempulare har sällan de kunskaper som krävs för att titulera sig elektriker.

P Putte 9497 skrev:
Kanske dax att du läser hela texten i din länk och inte bara första raden i svaret.
Jag väntar fortfarande på att du ska förklara skillnaden.

P Putte 9497 skrev:
Förstår att alla hempulare är sura för att ellagen begränsar vad man får göra och inte får göra och att jag upplyser om detta. Men en instiftad lag är till för att följas tills någon hittar på en ny ännu dummare lag.

Att sedan diskutera olika funktioner i trådarna rent allmänt om el är helt ok så länge man inte talar om hur man själv gjort för då kanske frågeställaren själv får för sig att göra något som han inte har en aning om.

En hempulare har sällan de kunskaper som krävs för att titulera sig elektriker.
Men om man frågar och får svar så lär man sig ju hur man ska göra och risken för dåligt hempul minskar ju då och det måste väl vara bra eller?
Det är nog ingen hempulare som vill titulera sig elektriker.
Det är här ett forum för konsumenter och jag får känslan av att du är här i egenskap av något annat så du kanske ska hitta ett forum för likasinnade där ni kan sitta och diskutera om lagen medan vi andra försöker lära oss så att vi kan göra saker bättre och säkrare.

• Gilla
olotor
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Självklart kan inte alla auktoriserade allt, men en JFB känns ju rätt så grundläggande. Om inte kraven på kunskap är högre än så, så blir det svårt att försvara denna ordning.[/QUOTE
Mikael_L Mikael_L skrev:

Självklart kan inte alla auktoriserade allt, men en JFB känns ju rätt så grundläggande. Om inte kraven på kunskap är högre än så, så blir det svårt att försvara denna ordning.
Har du vaknat nu?
Du är ju elektriker och kan allt. Då kan ju du dra för oss alla okunniga elektriker hur en jordfelsbrytare fungerar

P Putte 9497 skrev:
Kanske dax att du läser hela texten i din länk och inte bara första raden i svaret.
Precis, om golvet är så isolerat att en JFB inte löser ut om man tar i något strömförande så sluter man inte strömkretsen så mycket att strömmen blir (döds)farlig, visst det kan kittla å krampa mm, men det kan det göra även om apparaten suttit i jordat uttag (om det inte är tillräckligt stort jordfel).

Nu orkar jag inte läsa och kommentera era dumma påståenden mer.

Natti, Natti :sleep:

P Putte 9497 skrev:
Har du vaknat nu?
Du är ju elektriker och kan allt. Då kan ju du dra för oss alla okunniga elektriker hur en jordfelsbrytare fungerar
Den mäter strömmen genom fas och nolla och bryter om skillnaden blir för stor. Skyddsjorden är inte inblandad alls.

Men eftersom du inte accepterar den förklaringen så är det ingen idé att diskutera mer.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den mäter strömmen genom fas och nolla och bryter om skillnaden blir för stor. Skyddsjorden är inte inblandad alls.

Men eftersom du inte accepterar den förklaringen så är det ingen idé att diskutera mer.
Ni verkar alla vara vad du kallar dig

P Putte 9497 skrev:
Ni verkar alla vara vad du kallar dig
Viktigt att få sista ordet va?

M MatCan skrev:
Viktigt att få sista ordet va?
(y)

P Putte 9497 skrev:
ESV utelämnar en sak i deras svar angående ”isolerad miljö”, nämligen att många fastigheter från 60-/70-talet med ojordade uttag även har vattenburna elementet som är jordade via rörsystemet.

I villan jag växte upp i, i både mammas å pappas barndomshem, i lägenheter, i vår nuvarande villa så finns/fanns det ojordade vägguttag intill jordade elementen.
Jag har till och med bott i en lägenhet där det helt lagligt enligt reglerna var blandat både jordade uttag och ojordade uttag i samma rum, det var nämligen en enrumslägenhet med kokskåp. Spisen jordad, kyl/frys jordad, diskbänk jordad, uttag i lysrörsarmatur över diskbänk jordad, resterande tre/fyra uttag ojordade, fyra meter långt vattenburet element jordat. Det fanns ingen JFB i den lägenheten.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
ESV utelämnar en sak i deras svar angående ”isolerad miljö”, nämligen att många fastigheter från 60-/70-talet med ojordade uttag även har vattenburna elementet som är jordade via rörsystemet.

I villan jag växte upp i, i både mammas å pappas barndomshem, i lägenheter, i vår nuvarande villa så finns/fanns det ojordade vägguttag intill jordade elementen.
Jag har till och med bott i en lägenhet där det helt lagligt enligt reglerna var blandat både jordade uttag och ojordade uttag i samma rum, det var nämligen en enrumslägenhet med kokskåp. Spisen jordad, kyl/frys jordad, diskbänk jordad, uttag i lysrörsarmatur över diskbänk jordad, resterande tre/fyra uttag ojordade, fyra meter långt vattenburet element jordat. Det fanns ingen JFB i den lägenheten.
Nä, och jag antar att fastigheten byggdes före 1994

P Putte 9497 skrev:
Nu orkar jag inte läsa och kommentera era dumma påståenden mer.
Det verkar som om du inte klarar av med att komma med sakliga argument på våra inlägg utan börjar göra påhopp istället.

• Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
Ok, tråden har spårat, det kan vara bra ibland. När jag började hänga här var ja ganska mkt anti hempul och uttryckte också det i trådar. Jag fick förklarat för mig att jag inte var den förste installatören som kom med sån input.

Jag är fortfarande i princip emot hempul men många som söker svar och gör installationer och som hänger här gör utmärkta eljobb. Jag har haft kontakt med några, fått bilder och dessa har också erforderlig kunskap samt rätt mätinstrument. Många ställer frågor och får bra svar, för det mesta. Får man dåliga råd (jag gav själv ett häromdagen) Så blir man emotsagd. Skillnaden mot förr är att man då fick råd mun till mun, från en person. Denna kanske var elektriker men det finns många elektriker som ger dåliga råd. Ibland (ganska ofta) så har frågeställaren alldeles för dåliga kunskaper, denna blir då oftast upplyst om detta.

Så, håll en trevlig ton mot varandra. Förresten så kan det tilläggas att Ellagen inte reglerar vem som får utföra elinstallationer eller auktorisation. Detta står i elsäkerhetslagen med tillhörande förordning. Det finns heller i princip inga detaljkrav i någon lag, förordning eller föreskrift,

• Gilla
ricebridge och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.