5 334 läst ·
44 svar
5k läst
44 svar
Kabel till utedelen LLVP
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Håller med Fotografen angående brytare men bifogar lite text ur Elinstallationsreglerna:
536.3.1.2
Lämpliga åtgärder ska vidtas för att förhindra att en elektriskt matad utrustning oavsiktligt kopplas in
eller startas under pågående underhållsarbete, såvida inte frånkopplingsanordningen är under direkt
uppsikt av den som utför arbetet.
ANM – Lämpliga åtgärder kan vara en eller flera av följande:
– placering inom ett låsbart hölje
– låsning
– skyltning.
536.3.2 Anordningar för frånkoppling för mekaniskt underhållsarbete
536.3.2.1
Anordningar för frånkoppling för mekaniskt underhållsarbete ska normalt kopplas in i huvudkretsen.
När en elkopplare används för detta ändamål ska den kunna bryta fullastströmmen. Elkopplaren
behöver inte nödvändigtvis frånkoppla neutralledaren.
*Edit*Sry för offtopic nu lägger jag mig i säkerhetsbrytar diskussionen*
536.3.1.2
Lämpliga åtgärder ska vidtas för att förhindra att en elektriskt matad utrustning oavsiktligt kopplas in
eller startas under pågående underhållsarbete, såvida inte frånkopplingsanordningen är under direkt
uppsikt av den som utför arbetet.
ANM – Lämpliga åtgärder kan vara en eller flera av följande:
– placering inom ett låsbart hölje
– låsning
– skyltning.
536.3.2 Anordningar för frånkoppling för mekaniskt underhållsarbete
536.3.2.1
Anordningar för frånkoppling för mekaniskt underhållsarbete ska normalt kopplas in i huvudkretsen.
När en elkopplare används för detta ändamål ska den kunna bryta fullastströmmen. Elkopplaren
behöver inte nödvändigtvis frånkoppla neutralledaren.
*Edit*Sry för offtopic nu lägger jag mig i säkerhetsbrytar diskussionen*
Redigerat:
Varför ha arbetsbrytare om du ansluter pumpen med stickkontakt???
Jag behöver bara en kabel för matningen.
I mitt fall är det utedelen som ska matas. Krav:
-kunna dras i flexrör som buntas ihop med slangpaketet
- får dras både ute och inne
-klara 13a
-kabeln kommer klamras mellan kopplingsbox och slangpaketet
I mitt fall är det utedelen som ska matas. Krav:
-kunna dras i flexrör som buntas ihop med slangpaketet
- får dras både ute och inne
-klara 13a
-kabeln kommer klamras mellan kopplingsbox och slangpaketet
Klicka här för att svara