Panor82
Håller med Fotografen angående brytare men bifogar lite text ur Elinstallationsreglerna:
536.3.1.2
Lämpliga åtgärder ska vidtas för att förhindra att en elektriskt matad utrustning oavsiktligt kopplas in
eller startas under pågående underhållsarbete, såvida inte frånkopplingsanordningen är under direkt
uppsikt av den som utför arbetet.
ANM – Lämpliga åtgärder kan vara en eller flera av följande:
– placering inom ett låsbart hölje
– låsning
– skyltning.
536.3.2 Anordningar för frånkoppling för mekaniskt underhållsarbete
536.3.2.1
Anordningar för frånkoppling för mekaniskt underhållsarbete ska normalt kopplas in i huvudkretsen.
När en elkopplare används för detta ändamål ska den kunna bryta fullastströmmen. Elkopplaren
behöver inte nödvändigtvis frånkoppla neutralledaren.

*Edit*Sry för offtopic nu lägger jag mig i säkerhetsbrytar diskussionen*
 
Redigerat:
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
D
Jag kör på skyltning…
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
D
Men men, det där är redan avhandlat……

jag kör EQL som buntas ihop med slangpaketet och de 30-40 cm utomhus (innan kabeln går in i utedelens kopplingsbox) skyddar jag med uv-beständig svart flexslang.
 
Varför ha arbetsbrytare om du ansluter pumpen med stickkontakt???
 
D
Var har jag skrivit att jag ska ha arbetsbrytare?

Dra vidare……du tillför inget som vanligt
 
Man ska ha ett låsbart/blockerbart brytställe så att det inte kommer nått nöt och spänningsätter maskinen när man arbetar på den.
 
D
Den frågan är avhandlad……

Räcker med att jag bryter strömmen i centralen, pumpen går på egen fas
 
Nu var svaret till Grisslybjörnen123 vilket tyvärr inte framgick.
 
Dom flesta lvp går att mata på utedel eller innedel, oftast används en Ekk 5x1,5 mellan inne och utedel. Det som går på den kabeln är.
Fas
Nolla
Jord
Data 1-tråds kommunikation
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
D
Jag behöver bara en kabel för matningen.


I mitt fall är det utedelen som ska matas. Krav:

-kunna dras i flexrör som buntas ihop med slangpaketet

- får dras både ute och inne

-klara 13a

-kabeln kommer klamras mellan kopplingsbox och slangpaketet
 
S spider22 skrev:
Dom flesta lvp går att mata på utedel eller innedel, oftast används en Ekk 5x1,5 mellan inne och utedel. Det som går på den kabeln är.
Fas
Nolla
Jord
Data 1-tråds kommunikation
De har ändrat lite så de flesta lvp matas bara på utedelarna.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man ska ha ett låsbart/blockerbart brytställe så att det inte kommer nått nöt och spänningsättered slangpaketet

- får dras både ute och inne

-klara 13a

-kabeln kommer klamras mellan kopplingsbox och slangpaketet
Ett elektrikerjobb om garantin ska gälla
 
D
Min LLVP kommer levereras med stickpropp till utedelen för att sedan göras om till fast installation. Tydligen så det brukar göras för då slipper kylteknikern synkas med elektrikern.
 
D Derbyboy skrev:
Min LLVP kommer levereras med stickpropp till utedelen för att sedan göras om till fast installation. Tydligen så det brukar göras för då slipper kylteknikern synkas med elektrikern.
Då får vi hoppas att kylteknikern och elektrikern är samma person så du får det som du vill ha det
 
D
Det är olika personer men det kommer lösa sig. Du kan vara lugn….
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.